Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting trapt door op slechts een tandwiel

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 28 feb 2022 00:39

Wegens volledige onbekendheid met het Shimano Di2 systeem, heb ik vanwege koudwatervrees mijn derailleur laten afstellen bij een fietsenmaker. Heb er gelijk ook een nieuwe ketting op laten leggen. Helaas trapt nu de 17 door van mijn 11-28 cassette. Vrij ernstig als de ketting voor op het kleinste voorblad ligt, iets minder erg wanneer ie op het grote voorblad ligt. Alle andere combi’s achter en voor schakelen perfect.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Versleten tandwiel (17)/cassette ? Slecht afgesteld derailleur? Fiets heeft al 8.000 km gelopen op dezelfde cassette (Shimano 105). Ketting is altijd tijdig vernieuwd en de aandrijflijn is altijd zorgvuldig schoongehouden.

Uiteraard ga ik terug naar de fietsenmaker. Wil echter vooraf zelf wat onderzoek doen. Temeer omdat de fietsenmaker zelf dit doortrappen niet heeft opgemerkt en ik beslagen ten ijs wil komen alvorens mij van alles en nog wat wijs wordt gemaakt (als ik het over een fietsenmaker heb, bedoel ik de reperatieafdeling van een grote winkelketen).

roos1
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 mei 2006 09:24

roos1 28 feb 2022 07:45

Rij je vaak op de 17?
Dan zal die inmiddels idd wel te ver versleten zijn voor de nieuwe ketting.

De fietsenmaker test dit waarschijnlijk als hij in de steigers hangt. En dan slaat het vast niet door.
Nu vind ik dat als ze iets afstellen ze het ook buiten moeten testen. Maar daar hebben de meeste geen
tijd voor. Dus niet heel vreemd dat hij het niet opgemerkt heeft.

Plaats anders is een foto van je cassette. De meeste hier kunnen gelijk zien of hij te ver heen is.
Gr Roos

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 28 feb 2022 10:36

Dat is dus een versleten kransje. Op zich niet zo vreemd als het toevallig het kransje is waar je veel op rijdt. En ketting tijdig vervangen, wanneer is dat ;-).

Ter verdediging van de fietsenmaker: het is eigenlijk een ontwerpfout dat de slijtage van kransjes niet te meten is*. En ook testen op de baan helpt niet. Als ik de fiets van een zoon test slaat zo een versleten kransje niet door, als hij er zijn vermogen op zet, onmiddellijk.

Walter
*er zal wel ergens een toestel bestaan dat dat wel doet, maar ik ken het niet en ken niemand die het heeft.

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 28 feb 2022 10:59

Vermoed zelf inderdaad ook dat het een versleten kransje is. Volgens mij trek ik veel op met 17 op het achterblad en kleinste voorblad. Heb daar echter nooit op gelet. Wat ik vaak doe bij een stoplicht is de ketting op het kleinste voorblad leggen. Bij het naderen van het stoplicht ben ik achter dan ook altijd wel een stuk teruggeschakeld. Kans is groot dat die telkens op de 17 terecht komt.

Voordat ik echter de cassette ga vervangen (volgens mij beter dan slechts een kransje), wil ik toch even uitsluiten dat aan de derailleur-afstelling ligt.
Zou ueberhaupt een slechte derailleur-afstelling er toe kunnen leiden dat alleen het middelst kransje/tandwiel van cassette doorslaat? Ik heb zelf het idee dat dat logisch ook haast uit te sluiten is.

@Walter: heb zo’n tool waarmee ik de afstand tussen de schakels van de ketting check. Nog voordat ie er doorheen valt gooi ik er een nieuwe ketting op.

@Roos: Toch maar eens het kransje nader bekeken. Lijkt er op dat met name dat kransje versleten is: zie foto, rood omcirkelde tandjes
Afbeelding
Laatst gewijzigd door JazzHands op 28 feb 2022 11:20, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 28 feb 2022 11:13

walter- schreef: 28 feb 2022 10:36 Ter verdediging van de fietsenmaker: het is eigenlijk een ontwerpfout dat de slijtage van kransjes niet te meten is*.

Ik heb zo'n Rohloff HG-check, toevallig vorige week nog bezig geweest om een hulpmiddel voor de HG-checker te fabrieken om het testen van tandwielen nog wat makkelijker te maken.
Bijlagen
s-l400.jpg
s-l400.jpg (8.54 KiB) 1350 keer bekeken

pino
Forum-lid
Berichten: 3380
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 28 feb 2022 11:19

NicoNB schreef: 28 feb 2022 11:13
walter- schreef: 28 feb 2022 10:36 Ter verdediging van de fietsenmaker: het is eigenlijk een ontwerpfout dat de slijtage van kransjes niet te meten is*.

Ik heb zo'n Rohloff HG-check, toevallig vorige week nog bezig geweest om een hulpmiddel voor de HG-checker te fabrieken om het testen van tandwielen nog wat makkelijker te maken.
En werkt hij bij 10 & 11 speed?
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 28 feb 2022 11:31

pino schreef: 28 feb 2022 11:19 En werkt hij bij 10 & 11 speed?
Hangt van het type af, dit staat erover in de handleiding van Rohloff.
The ROHLOFF HG-Check is fitted with a section of Shimano, 10-speed chain and as such, is suitable for up to max. 12-speed cassettes only.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 28 feb 2022 12:39

pino schreef: 28 feb 2022 11:19
NicoNB schreef: 28 feb 2022 11:13
walter- schreef: 28 feb 2022 10:36 Ter verdediging van de fietsenmaker: het is eigenlijk een ontwerpfout dat de slijtage van kransjes niet te meten is*.

Ik heb zo'n Rohloff HG-check, toevallig vorige week nog bezig geweest om een hulpmiddel voor de HG-checker te fabrieken om het testen van tandwielen nog wat makkelijker te maken.
En werkt hij bij 10 & 11 speed?
Even de specs nagekeken; de beperking is eerder dat die maar werkt tot kransjes tot 21 tanden.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 28 feb 2022 12:47

JazzHands schreef: 28 feb 2022 10:59 Vermoed zelf inderdaad ook dat het een versleten kransje is. Volgens mij trek ik veel op met 17 op het achterblad en kleinste voorblad. Heb daar echter nooit op gelet. Wat ik vaak doe bij een stoplicht is de ketting op het kleinste voorblad leggen. Bij het naderen van het stoplicht ben ik achter dan ook altijd wel een stuk teruggeschakeld. Kans is groot dat die telkens op de 17 terecht komt.

Voordat ik echter de cassette ga vervangen (volgens mij beter dan slechts een kransje), wil ik toch even uitsluiten dat aan de derailleur-afstelling ligt.
Zou ueberhaupt een slechte derailleur-afstelling er toe kunnen leiden dat alleen het middelst kransje/tandwiel ...
@Walter: heb zo’n tool waarmee ik de afstand tussen de schakels van de ketting check. Nog voordat ie er doorheen valt gooi ik er een nieuwe ketting op.

....
Mijn ervaring is bij 11 speed dat de tools niet nauwkeurig genoeg zijn.
Bij 9-10 speed werkte dat bij mij altijd goed. Na ketting vernieuwen werkte de cassette altijd goed.
Maar bij 11 speed gebeurde het me enkele keren dat ik de ketting "op tijd" veranderde en toch doorsloeg op de cassette.
Geen idee of het pech is, andere kwaliteit cassette -eigenlijk altijd ultegra cassettes, of dat de kettingen toch meer kms deden...

Op de foto is zeer goed te zien dat dat ene kransje veel meer afgesleten is. Bedankt voor het delen. Eventueel koop je dat ene kransje apart (bv te krijgen bij Rose bikes).

Walter

Gebruikersavatar
Rubik
Forum-lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 30 mar 2018 17:58
Locatie: Heerenveen

Gebruikersavatar Rubik 28 feb 2022 13:26

JazzHands schreef: 28 feb 2022 10:59 Vermoed zelf inderdaad ook dat het een versleten kransje is. Volgens mij trek ik veel op met 17 op het achterblad en kleinste voorblad. Heb daar echter nooit op gelet. Wat ik vaak doe bij een stoplicht is de ketting op het kleinste voorblad leggen. Bij het naderen van het stoplicht ben ik achter dan ook altijd wel een stuk teruggeschakeld. Kans is groot dat die telkens op de 17 terecht komt.

Voordat ik echter de cassette ga vervangen (volgens mij beter dan slechts een kransje), wil ik toch even uitsluiten dat aan de derailleur-afstelling ligt.
Zou ueberhaupt een slechte derailleur-afstelling er toe kunnen leiden dat alleen het middelst kransje/tandwiel van cassette doorslaat? Ik heb zelf het idee dat dat logisch ook haast uit te sluiten is.

@Walter: heb zo’n tool waarmee ik de afstand tussen de schakels van de ketting check. Nog voordat ie er doorheen valt gooi ik er een nieuwe ketting op.

@Roos: Toch maar eens het kransje nader bekeken. Lijkt er op dat met name dat kransje versleten is: zie foto, rood omcirkelde tandjes
Afbeelding
Op deze postzegel is het wat lastig in te schatten, maar de 17 (en de kransjes er in de buurt) lijken versleten. Aan de vorm van de tandjes zie je dit lastig, omdat meerdere kransjes bijzondere vormen hebben om het schakelen te vergemakkelijken.
Vaak zie je het beste tussen de tandjes of een kransje versleten is. De vorm is dan niet meer helemaal rond.

Je zou kunnen overwegen om het nog een paar ritjes aan te kijken. Er is een kans dat dit zichzelf weer oplost na enige tijd, en anders gewoon cassette vervangen.

hayes

hayes 28 feb 2022 19:49

Ze zijn versleten maar nog niet desastreus.
Ik heb ook al gemerkt dat een ketting soms even wat tijd nodig heeft om in te werken op de cassette.
Laatst op de winterfiets duurde dat een kleine 100 km voor het euvel weg was. Nu zelfs met volle kracht, gebeurt het niet meer.

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 28 feb 2022 22:17

Heb besloten de cassette te vervangen. De cassette had hoe dan ook al meer dan genoeg km’s op de teller. Had ook liever dat de nieuwe ketting zich inslijt op een nieuwe cassette. Dus knoop doorgehakt en wat de oorzaak ook mocht zijn een nieuwe cassette erop gezet.

Het loopt als een zonnetje! En geen doortrappen meer.

Plaats reactie