Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Nuchter trainen

Gebruikersavatar
Brabander
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 30 mar 2012 18:15
Contact

Gebruikersavatar Brabander 23 feb 2022 22:45

marksi schreef: 23 feb 2022 14:34 Toch even een oud topic een boost geven. Op basis van een sporttest bleek dat ondanks heel wat d1 ritjes ik toch nog snel hoog in mijn koolhydraatverbranding zit. Dat is nou eenmaal hoe ik als veel sprintende voetballer getraind ben. Voor mijn doelen dit jaar (marmotte) wil.ik graag mijn vetverbranding verbeteren. Naast lekker door met de lange D1 duurritten wil ik nu nuchter trainen eens gaan proberen. Mijn vraag is moet je dit echt in D1 doen of kan dit ook in D2? Daar ik verwacht daarin vooral.te gaan rijden, kan ik me zo voorstellen dat het juist goed is om daarin nuchter te trainen.
Ik zou inderdaad ook D1 rijden. Of zelfs Herstelzone. Ik zie geen reden waarom je een hogere zone zou willen rijden, droog.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 feb 2022 09:24

We hebben hier pas ook een hele discussie over gehad in een ander topic.

Mijn persoonlijke redenatie. Train geen vetverbranding op de fiets. Ik vind dat ook heel apart, omdat die tijd maar heel heel kort is.
Train het buiten je fiets en pas het toe op de fiets! Natuurlijk schaaf je het dan bij.

Je gaat de Marmotte doen, daar fiets je amper in D1, dus waarom hier je vetverbranding in D1 trainen?
Ik ben totaal niet theoretisch onderlegd, maar dat is misschien vaak het voordeel.
Een prof traint zes keer per week totaal 15 tot 25 uur. Jij niet gok ik.

Voordeel is dat het altijd werkt.
Zoek eens op intermittent fastening.

En elk mens is anders, jij hebt een ander soort spieren. Ik heb vroeger basketbal gedaan en was ook vrij explosief, ik kan vooral hard 2 en 3km rijden en dat 20 keer in een rit. Ook zat topic over eten. Ik eet relatief veel onderweg en kan dan ook prima zes uur behoorlijk rijden. Misschien is dat voor jouw ook iets. In een groep van mijn niveau, rijd ik me het eerste uur blauw en paars, het tweede uur gaat al, uur drie is gelijk en daarna ben ik veel sterker dan de rest. Natuurlijk neemt ook mijn vermogen af maar niet zo extreem. Mijn inziens heeft dat puur te maken met eten en drinken, daar zal best iets aanleg inzitten.
Laatst gewijzigd door wasbeer2006 op 24 feb 2022 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.

marksi
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 21 mei 2021 15:51

marksi 24 feb 2022 09:27

Dank voor de heldere tips, was maar goed ook dat ik niet boven D1 kwam. Ik vond het pittig genoeg zo. Wat me wel opviel was dat mijn hartslag enorm laag was voor de wattages die ik reed. Ongeveer 10 slagen lager dan normaal. Kan dit te maken hebben met je lage voorraden of is een andere verklaring logischer (vroeg in de ochtend bijvoorbeeld of de rit van gisteren)?

marksi
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 21 mei 2021 15:51

marksi 24 feb 2022 09:33

wasbeer2006 schreef: 24 feb 2022 09:24 We hebben hier pas ook een hele discussie over gehad in een ander topic.

Mijn persoonlijke redenatie. Train geen vetverbranding op de fiets. Ik vind dat ook heel apart, omdat die tijd maar heel heel kort is.
Train het buiten je fiets en pas het toe op de fiets! Natuurlijk schaaf je het dan bij.

Je gaat de Marmotte doen, daar fiets je amper in D1, dus waarom hier je vetverbranding in D1 trainen?
Ik ben totaal niet theoretisch onderlegt, maar dat is misschien vaak het voordeel.
Een prof traint zes keer per week totaal 15 tot 25 uur. Jij niet gok ik.

Voordeel is dat het altijd werkt.
Zoek eens op intermittent fastening.
Interessant! Welk topic was dat?

Intermittent fasting zat ik inderdaad over na te denken om dat toe te passen op rustdagen. Verder klinkt het inderdaad wel heel voor de hand liggend dat je het ook van de fiets kan trainen. Voor de kwaliteit van mijn trainingen wil ik wel ervoor blijven zorgen dat in ieder geval 3 van mijn 5 ritten goed met koolhydraten zijn voorzien (omdat ik gewoon een groot verschil merk in kracht als dat niet het geval is). Train niet zoveel als een prof maar ik ben wel van plan zo rond de 45-50 uur per maand uit te komen, dus best wel wat tijd om het ook op de fiets te trainen.

Gebruikersavatar
dickw
Forum-lid
Berichten: 793
Lid geworden op: 18 mar 2010 13:48

Gebruikersavatar dickw 24 feb 2022 09:51

marksi schreef: 24 feb 2022 09:33 Interessant! Welk topic was dat?
viewtopic.php?t=96379

marksi
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 21 mei 2021 15:51

marksi 24 feb 2022 10:06

Dank!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 feb 2022 10:07

@Marksi, ik merk dat ook, in flinke trainingen moet ik gewoon elke uur wat nemen een snelle jelle, (sport) reep, etc.
Als ik in de ochtend fiets dan vast ik niet en eet ik uiteraard gewoon. In geval van een rustig ritje eet is soms niet en pas na een uur of twee uur op de fiets.

Op werk/vrije dagen is het tot 12u niets eten, als ik de avond ervoor flink heb gefietst neem ik 's morgens wel eens een banaan oid.

Ik voel me ook veel energieker, nu heb ik sowieso een neiging naar een suiker verslaving. Cola, koeken, red bull, snoep, toetjes etc...
Op deze manier hou ik dat enorm binnen de perken. November en december zijn dan de feest maanden.

Maar ik voel me dan eerder slechter dan beter. Voordeel is na twee jaar dit doen, dat ik aan mezelf ga merken, waarom zou ik nog zoveel snoepen en dan bereik je natuurlijk echt iets.

marksi
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 21 mei 2021 15:51

marksi 24 feb 2022 10:28

Ja mooi om te lezen, ik denk dat we een beetje dezelfde make-up hebben. Toch interessant hoe een lichaam zich blijkbaar vormt naar de sport die je beoefend en voeding daar omheen. Ik ben ook een enorme snoeper al sinds ik me kan herinneren. In januari een maandje helemaal geen toegevoegde suikers eten (buiten op de fiets) heeft me enorm geholpen om de drang er naar te verlagen. Intermittent fasting maar eens proberen of dat wat bijdraagt. Wat ik er fijn aan vind is dat je niet veel minder eet dus nog wel genoeg voedingsstoffen binnen krijgt.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 feb 2022 10:46

Je gaat de Marmotte doen, daar fiets je amper in D1, dus waarom hier je vetverbranding in D1 trainen?
Je zal verbaasd zijn hoeveel je tijdens een cyclo nog in die zone rijdt. Ik heb even voor je terug gezocht, in de afgelopen 10 cyclo's zat het tussen de 1,5 en 2,5 uur per cyclo.

Voor mensen die een hele goede basis hebben, is dat voordeel bovendien nog eens veel groter. Het heeft namelijk als voordeel dat je je overige, meer intensieve energiesystemen kunt sparen. En dat is uiteindelijk heel gunstig, want die put je veel sneller uit.

Daarbij zijn er nog talloze voordelen van het doen van duurtraining. Je herstelt sneller, je uiteindelijke niveau ligt hoger (mits je daarnaast ook genoeg intervaltraining doet), je kan er veel van doen omdat je snel herstelt en je kunt je niveau langer vasthouden ook als je een periode minder traint door bijvoorbeeld drukte of ziekte. Ook zijn duurtrainingen uitermate geschikt om wat gewicht te verliezen.

Als ik één type training kon aanraden voor een cyclo is het wel duurtraining. Het beste is natuurlijk duur afgewisseld met interval.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 779
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 24 feb 2022 12:39

"More is more."

Deze drie woorden komen uit de online beschikbare trainingsschema's van Nils van der Poel. Hij maakte, zoals nagenoeg nu iedereen wel zal weten, ontzettend lange duurtrainingen van soms meer dan 8 uur per dag met een zeer lage intensiteit (uiteraard). En dat deed hij in opbouw naar zijn ultieme doel: 10km in 12'30". Ja, je leest het goed. Een inspanning van nog geen kwartier!
De wetenschappelijke onderbouwing (Nils is wel dom, maar niet slim. Net als Bassie) is gelegen in de toename van mitochondriën en haarvaten, naast de sterk verbeterde vetverbranding.

marksi
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 21 mei 2021 15:51

marksi 24 feb 2022 12:54

Klein_Verzet schreef: 24 feb 2022 12:39 "More is more."

Deze drie woorden komen uit de online beschikbare trainingsschema's van Nils van der Poel. Hij maakte, zoals nagenoeg nu iedereen wel zal weten, ontzettend lange duurtrainingen van soms meer dan 8 uur per dag met een zeer lage intensiteit (uiteraard). En dat deed hij in opbouw naar zijn ultieme doel: 10km in 12'30". Ja, je leest het goed. Een inspanning van nog geen kwartier!
De wetenschappelijke onderbouwing (Nils is wel dom, maar niet slim. Net als Bassie) is gelegen in de toename van mitochondriën en haarvaten, naast de sterk verbeterde vetverbranding.
Ik ben nu zijn verhaal een beetje aan het scannen. Enorm inspirerend en vet dat hij het deelt.

pino
Forum-lid
Berichten: 3380
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 24 feb 2022 17:59

Naar wielrenbegrippen valt de omvang van de training van Nils van der Poel wel mee. (Podcast OS)
Niet zijken maar reiden !

Plaats reactie