Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ultregra kettingbladen 34 52

bike64
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 05 apr 2010 19:46

bike64 22 feb 2022 17:03

Goedendag

Iemand ervaring met het verzet 34 52 ipv het geadviseerde 36 52.

Ik wil graag een 34 binnenblad monteren volgens de specificaties kan dit niet maar ik vraag het me af

Renkhuis

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 22 feb 2022 18:15

Gewoon proberen.

bike64
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 05 apr 2010 19:46

bike64 22 feb 2022 18:53

😁 ja dat kan ook ..... toch liever ervaring van anderen

prjz
Forum-lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 22 feb 2022 19:20

Ik rijd zelf met 50/39 ipv het geadviseerde 50/34. Dat grag prima, alleen bij wisselen van voorblad moet je wel wat voorzichtiger zijn, anders valt de ketting tussen de bladen. Maar werkt prima.
prj

marsman
Forum-lid
Berichten: 2364
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 22 feb 2022 19:47

Is al meer besproken op het forum. Zoek maar eens. Korte samenvatting: het werkt maar schakelen moet je wel met een beetje beleid doen.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2245
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 22 feb 2022 22:05

Ik heb twijfels of je voorderailleur het hoogte verschil tussen 34 en 52 kan overbruggen. Misschien iets kantelen.
Hier ook probleemloze ervaring met 39-50 ipv 34-50 maar deze diameters komen dichter bij elkaar waarbij het bij de TS het verschil groter wordt.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 22 feb 2022 22:12

marsman schreef: 22 feb 2022 19:47 Is al meer besproken op het forum. Zoek maar eens. Korte samenvatting: het werkt maar schakelen moet je wel met een beetje beleid doen.
Met ‘schakelen met beleid’ moet ik dan denken aan geen kracht zetten tijdens het schakelen met de FD?

Ik ben wel benieuwd of er een verschil wordt ervaren in schakelgedrag tussen mechanisch en Di2 bij dit soort aanpassingen (dus van 34/50 naar 39/50).

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5097
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 22 feb 2022 22:43

Kwam deze toevallig vandeweek tegen, misschien is het wat ? :

https://www.suginoltd.co.jp/store/produ ... uct_id=189

Ook filmpje met uitleg wat er fout kan gaan met te kleine bladen.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2364
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 23 feb 2022 09:06

Swedish Chef schreef: 22 feb 2022 22:12
marsman schreef: 22 feb 2022 19:47 Is al meer besproken op het forum. Zoek maar eens. Korte samenvatting: het werkt maar schakelen moet je wel met een beetje beleid doen.
Met ‘schakelen met beleid’ moet ik dan denken aan geen kracht zetten tijdens het schakelen met de FD?

Ik ben wel benieuwd of er een verschil wordt ervaren in schakelgedrag tussen mechanisch en Di2 bij dit soort aanpassingen (dus van 34/50 naar 39/50).
Inderdaad, een beetje rustig schakelen. Dat gaat het beste als je nog ouwerwets met kabeltjes schakelt. Met di2 gaat dat dus niet. Daar kun je niet mee doseren. Met opschakelen (dus van de 34 naar de 52) kan je dit met kabels met meer beleid doen, omdat je de ketting met beleid omhoog kunt duwen. Van de 52 naar de 34 gaat dit ook niet. Dan knalt de voorderrie hem in 1 keer naar de 34. Dat is het moment dat het mis kan gaan en je op moet passen dat de ketting er niet afvliegt. Even rustig kijken of de ketting goed valt en dan weer door. Ik zou dat vervelend rijden vinden.

Ik heb trouwens ook een 52-36 crack, kwam standaard mee met mijn Canyon. Ik was vanaf het begin af aan niet kapot van de schakelprestaties. Je merkt gewoon dat het verschil tussen beide voorbladen groot is. Het is niet slecht, maar ook niet perfect. Dat zal met een 52-34 set-up niet beter worden.

Ik heb de beste ervaringen met 52 voor en een 39 achter voor in de polder. Op mijn vorige fiets reed ik met een 50 / 39, ook top. Voor het klimwerk monteer ik een 50/34 set-up. Het wisselen van die voorbladen is 5 minuten werk en dan weet je nagenoeg zeker dat je geen issues hebt. Ik rij al jaren met deze set up, inclusief 2 kettingen die ik helemaal perfect op lengte heb voor beide set-ups.

Ik heb trouwens 11-speed. Kan best zijn dat bovenstaande met de nieuwe 12 speedgroepen weer net anders is.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
canyon81
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 05 sep 2009 20:43

Gebruikersavatar canyon81 23 feb 2022 09:36

Ik ken twee rijders die deze combi gebruiken, zowel bij mechanisch als electronisch werkt het prima. Geen problemen met zowel schakelen van het kleine naar het grote blad als andersom.
Eenvoud kenmerkt het ware.

Arnodek
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 okt 2016 10:46

Arnodek 23 feb 2022 11:30

Ik rij ook al jaren een 52-39 combinatie en wissel naar een 52-34 voor vakanties in de bergen, nog nooit een probleem gehad met schakelen of de ketting. Gewoon proberen dus

bike64
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 05 apr 2010 19:46

bike64 24 feb 2022 18:57

Dank jullie voor de feedback

Ga het eerst eens proberen het is trouwens maar voor een enkele keer als ik de amstelcold tocht ga rijden

Plaats reactie