Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting slijtage meten met schuifmaat

gerard4t
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 sep 2008 15:25

gerard4t 11 feb 2021 04:41

Klopt, tientallen jaren geleden had ik het ook al bedacht ;-) Ook goede smering wordt door de belasting weggedrukt, ook tientallen jaren geleden, gelezen in Fiets, trouwens. De toepassing zoals wij die kennen met een scheve kettingloop vindt je voor zover ik weet alleen bij ontspoorderfietsen. In de industrie zorg men wel at de tandwielen netjes tegenover elkaar staan, heel misschien een enkele uitzondering daargelaten.
Het aandrijfsysteem met open ketting en derailleur(s) blijft in mijn ogen een wat vreemde zaak, immers slijtagegevoelig, onderhevig aan zand en water en smerig voor de gebruiker en de fiets. Maar goed, we doen het er mee, tenzij we een Rohlof-naaf plaatsen en een aandrijfriem. Zit dat qua gewicht al een beetje in de richting van kettting met derailleur?
Groet,
Gerard.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3528
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 11 feb 2021 08:20

gerard4t schreef: 11 feb 2021 04:41 Maar goed, we doen het er mee, tenzij we een Rohlof-naaf plaatsen en een aandrijfriem. Zit dat qua gewicht al een beetje in de richting van kettting met derailleur?
Dat is volgens mij echt substantieel zwaarder. En trouwens ook minder makkelijk zelf te onderhouden.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 11 feb 2021 15:51

gerard4t schreef: 11 feb 2021 04:41 Klopt, tientallen jaren geleden had ik het ook al bedacht ;-) Ook goede smering wordt door de belasting weggedrukt, ook tientallen jaren geleden, gelezen in Fiets, trouwens. CUT
Maar goed, we doen het er mee, tenzij we een Rohlof-naaf plaatsen en een aandrijfriem. Zit dat qua gewicht al een beetje in de richting van kettting met derailleur?
Goede smering kan permanent terugvloeien en blijft daardoor smeren, daarom dik vloeibaar en geen was.

Een Rohloff is gewoon een versnellingsnaaf , zij het technisch doorontwikkeld en verfijnd. met het voor racefietsen dodelijke nadeel van lagere efficientie En flink wat meer gewicht.
Er is gewoon niets efficienters dan 2 tandwielen met een metalen ketting, ook al heeft ook dat nadelen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

krispie76
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 mei 2017 22:32

krispie76 11 feb 2021 16:40

Ik ben gaan testrijden met een Koga WTR en Idworx allrohler, beide met Rohloff en riem en op het eerste zicht leek me dat wel o.k., maar toen ik thuis terug op mijn fiets met DeoreXT stapte, vond ik het verschil toch te groot.
Let wel, dit zijn beide geweldige fietsen. Mag ook wel voor die prijs, maar niets voor mij.

Trouwens ik kan me niet voorstellen dat je met een riem je fiets niet meer hoeft schoon te maken. Als die vol vuil en modder komt te zitten dan kan dat toch ook niet goed zijn voor de levensduur van de aandrijving.

Laatst heb ik ook eens de schuifmaat truk toegepast en dat kwam ongeveer overeen met het BBB kaliber dat ik gebruik. Ik denk dat schuifmaat 120,5mm aangaf en kaliber viel er net in.
Het is wel zo dat ik merk dat mijn kettingen precies sneller slijten. Ik rijd wel gans jaar door weer en wind. Wat onderhoud betreft maak ik nog steeds mijn fiets wekelijks schoon. In het begin haalde ik tussen de 4 a 5000 km en nu met de laatste kettingen nog amper 2000km, de laatste zelfs geen 1700km meer, allen KMC-x10-EL.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5879
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 11 feb 2021 18:33

1700 km en het kaliber valt er net in bij een KMC-X10-EL,?

Enfin of dat nu op 0,75% of 1% van het kaliber is maakt in dit geval niet zo veel uit. Wij hebben laatst iemand op het forum gehad die het voor elkaar kreeg om dat al bij 500 km te bereiken, dus tja waarom niet. :roll: Leuke business die kettingen voor een fietsboer. :)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Zjoske78
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 30 sep 2013 19:45

Zjoske78 15 feb 2021 16:18

Ik heb de Topeak Chain Hook & Wear Indicator en nu wil ik graag weten hoeveel procent uitrekking deze aangeeft als deze erin valt (0,5% of 0,75% of iets anders).
Mijn 11-speed ketting wil ik namelijk bij 0,5% vervangen.
Kan ik dit makkelijk met een schuifmaat nameten?
Ik heb het meermaals bij Topeak en distributeurs nagevraagd maar niemand die het antwoord kan geven vreemd genoeg.
Bijlagen
chain-hook-wear-indicator-2.jpg

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 15 feb 2021 21:12

Wil je met 0,5% iets doen, vergeet dan dat kalibertje en ga gewoon met een schuifmaat aan de gang.
Nieuwmeting na 1 ritje , want het fabrieksvet verpest de meting een beetje...
Parktool levert er een, de CC2, die in ieder geval nog wat percentages aangeeft.
https://www.parktool.com/blog/repair-he ... -a-bicycle
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 16 feb 2021 14:43

Schuifmaat met noniuschaal gebruiken. Je neemt de lengte van bijv. tien schakels van hart tot hart als de ketting nieuw is. Dat levert een meetwaarde op. Als die waarde met 0,5% omhoog gaat, vervang je de ketting door een nieuwe.

jappiex
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 20 feb 2022 19:32

Ik rij met een 13 speed Campagnolo. Mijn ervaring tot nu toe is dat chain checkers van Parktool, Pedros en Birzman niet accuraat zijn. Campagnolo zet in haar handleiding dat er met een schuifmaat gemeten moet worden. Wat is een geschikte schuifmaat voor 13 speed, met een lengte tot 15 cm. Liefst digitaal.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5879
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 20 feb 2022 20:02

In principe elke schuifmaat. :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

walters
Forum-lid
Berichten: 945
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 20 feb 2022 22:04

Ik gebruik de Rohloff, maar rij met de race tot 11 speed: https://www.rosebikes.nl/rohloff-calibe ... eter-23014

walters
Forum-lid
Berichten: 945
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 20 feb 2022 22:07

krispie76 schreef: 11 feb 2021 16:40 Ik ben gaan testrijden met een Koga WTR en Idworx allrohler, beide met Rohloff en riem en op het eerste zicht leek me dat wel o.k., maar toen ik thuis terug op mijn fiets met DeoreXT stapte, vond ik het verschil toch te groot.
Let wel, dit zijn beide geweldige fietsen. Mag ook wel voor die prijs, maar niets voor mij.

Trouwens ik kan me niet voorstellen dat je met een riem je fiets niet meer hoeft schoon te maken. Als die vol vuil en modder komt te zitten dan kan dat toch ook niet goed zijn voor de levensduur van de aandrijving.

Laatst heb ik ook eens de schuifmaat truk toegepast en dat kwam ongeveer overeen met het BBB kaliber dat ik gebruik. Ik denk dat schuifmaat 120,5mm aangaf en kaliber viel er net in.
Het is wel zo dat ik merk dat mijn kettingen precies sneller slijten. Ik rijd wel gans jaar door weer en wind. Wat onderhoud betreft maak ik nog steeds mijn fiets wekelijks schoon. In het begin haalde ik tussen de 4 a 5000 km en nu met de laatste kettingen nog amper 2000km, de laatste zelfs geen 1700km meer, allen KMC-x10-EL.
Vooral in de wintermaanden slijten bij mij de kettingen ook snel <2000 km, terwijl in de zomer vaak 4000 km. Ondanks goed onderhoud helaas niets aan te doen (of je moet niet fietsen…)

Plaats reactie