Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Canyon Ultimate opvolger: gewicht of aero?

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 16 feb 2022 15:23

k33z schreef: 16 feb 2022 13:39 Heuphoek probleem eventueel oplossen met kortere cranks?
Ik moet meteen bekennen dat ik daar zelf nog niet veel kennis over heb. Maar intuïtief lijkt het me geen goed plan.

Ik ben bijna 2 meter. 175 is dan eigenlijk al best kort. Wat gaat een kortere crank met mijn trapbeweging en knieën doen?

marsman
Forum-lid
Berichten: 2388
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 16 feb 2022 17:23

Het verschil in gewicht wat je voelde tussen je huidige Ultimate en de andere fietsen zit waarschijnlijk in de discs. Alhoewel het allemaal wat minder zwaar is geworden sinds de eerste introductie van discs op racefietsen, is jouw ouwerwetse Ultimate uit 2010 met velgremmen veelal nog altijd lichter dan de nieuwerwetse fietsen met schijven. Voor mij nog altijd reden om de overstap niet te maken (ik heb ook een Ultimate met velgremmen).

Veel nieuwe fietsen hebben tegenwoordig allemaal discs.

Qua klimfiets (Ultimate) vs een Aero (Aeroad), IMHO denk ik dat het allemaal niet zo heel veel verschil maakt. Aero fietsen zijn meestal wat lager aan de voorkant. Maar die diepere zit moet je dan ook wel kunnen benutten. Als je eenzelfde zitpositie qua stuurhoogte houdt / moet houden, dan brengt een aero frame je verder nauwelijks iets (alleen een extra spacer onder het stuur).

Aero biedt zeker meerwaarde. Maar zoek het vooral in het dieper kunnen of gaan zitten op je (huidige of nieuwe) fiets. Ook zaken als nauwsluitende kleding, een aero helm ed brengen best veel. Veel meer dan dat ene kabeltje wat binnendoor loopt.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 16 feb 2022 20:35

Op het vlakke doet dat meergewicht van een aero haast niets. Het allerbelangrijkste wat invloed heeft op de snelheid van een fiets is de positie op de fiets, de rest (aero frame, hoge wielen en gewicht (op het vlakke)) brengen in de praktijk voor een wielertoerist (rond de 30 gemiddeld) zo goed als niets op.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 16 feb 2022 21:10

jakkel schreef: 16 feb 2022 20:35 Op het vlakke doet dat meergewicht van een aero haast niets. Het allerbelangrijkste wat invloed heeft op de snelheid van een fiets is de positie op de fiets, de rest (aero frame, hoge wielen en gewicht (op het vlakke)) brengen in de praktijk voor een wielertoerist (rond de 30 gemiddeld) zo goed als niets op.
De nieuwste inzichten zijn juist dat ook bij lagere snelheden een aerobike toch wat sneller is. Het punt is, dat je het niet voelt, maar wel kan meten.
Volgens een test van het Duitse blad Roadbike is een wielertoerist op een parcours van 100 km met heuvels op een goede aerobike enkele minuten sneller dan op een gewone racer. Imo is dat meer dan zo goed als niets. Vergelijkbare bevindingen zie je bij heuvels. Bij niet al te steile klimmen (tot 4-6%) is de Aerobike bij gelijke wattages sneller dan de klimfiets.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1479
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 16 feb 2022 21:27

Het doel is toch om zo veel en zo lang mogelijk buiten te zijn.
Misschien doen we t allemaal verkeerd?

chris80
Forum-lid
Berichten: 1167
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 16 feb 2022 21:59

HarryuitHilversum schreef: 16 feb 2022 21:10
De nieuwste inzichten zijn juist dat ook bij lagere snelheden een aerobike toch wat sneller is. Het punt is, dat je het niet voelt, maar wel kan meten.
Volgens een test van het Duitse blad Roadbike is een wielertoerist op een parcours van 100 km met heuvels op een goede aerobike enkele minuten sneller dan op een gewone racer. Imo is dat meer dan zo goed als niets. Vergelijkbare bevindingen zie je bij heuvels. Bij niet al te steile klimmen (tot 4-6%) is de Aerobike bij gelijke wattages sneller dan de klimfiets.
Ik heb het artikel even erbij gezocht en gelezen. Leuk en interessant, maar het onderzoek zegt niet dat een goede aerobike enkele minuten sneller is. Het onderzoek zegt dat een Giant Propel 3:05min sneller is op een parcour van 100km met 26km per uur dan een Giant TCR. Het kan maar zo zijn dat wanneer je een Propel gaat vergetelijk met bijvoorbeeld een Scott addict RC (die bv ook interne bekabeling heeft), het verschil ineens veel kleiner wordt. Dat zeggen ze er ook bij (quote uit het onderzoek)

De zinvolheid: De opgegeven watt-waarden verwijzen naar de opstellingen die door RB zijn getest. Er kunnen algemene uitspraken worden gedaan, aangezien vergelijkbare veranderingen in de zitpositie zouden resulteren in vergelijkbare aerodynamische voordelen met verschillende bestuurdersverhoudingen. Hetzelfde geldt voor het gebruik van structureel vergelijkbare producten. De exacte cijfers van andere opstellingen kunnen boven of onder de RB-metingen liggen en moeten afzonderlijk worden bepaald.

Daarnaast spelen er in de buitenlucht natuurlijk nog meer variabelen dan in een windtunnel (denk aan gewicht fiets heuvelop).

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 16 feb 2022 22:07

Waarom dan niet de nieuwe aeroad ? Heeft ongeveer de geometrie van de ultimate gekregen en is de lichtste aero fiets die nog wat betaalbaar is.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 17 feb 2022 08:32

Djemz schreef: 16 feb 2022 22:07 Waarom dan niet de nieuwe aeroad ? Heeft ongeveer de geometrie van de ultimate gekregen en is de lichtste aero fiets die nog wat betaalbaar is.
Zou voor de ts wellicht een goede optie zijn. Waar hij dan wel even op moet letten is de reach. Canyon ruilt de cockpit niet en die is alleen in de breedte verstelbaar.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2388
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 17 feb 2022 09:13

Aeroad is niet leverbaar op dit moment...
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3390
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 17 feb 2022 09:18

... en buiten budget
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15963
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 17 feb 2022 17:53

marsman schreef: 17 feb 2022 09:13 Aeroad is niet leverbaar op dit moment...
Uit het Canyon topic van 16 februari.
Martijnvanheiningen schreef: 16 feb 2022 22:51 Vorige week donderdag besteld en vandaag in huis. De Aeroad is geleverd. Komende dagen nog pedalen en bidonhouders halen en we zijn klaar voor het voorjaar
I know myself like no one else
Nothing to defend

marsman
Forum-lid
Berichten: 2388
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 17 feb 2022 18:04

Had ik ook met mijn Lux. Stond ineens 1 te koop in mijn maat op de site. Besteld en daarna gelijk weer uitverkocht. Stond 2 weken later in mijn huiskamer.

Op dit moment is er niet 1 Aeroad te koop, SL en SLX niet.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Plaats reactie