Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ultegra voorderailleur afstellen

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 22 mar 2019 16:12

en wat was de oplossing?

Raymond62
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 08 feb 2015 11:21

Raymond62 22 mar 2019 19:50

Kabelspanning bij een fd r8000 kan je op de derailleur zelf instellen met een schroefje.
Ik vermoed iets losser gezet?

Cissen
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 mar 2014 16:35

Cissen 23 mar 2019 23:21

Extra schroefje heeft oplossing geboden. Ketting op grootste blad vooraan. 1x trimmen. Dan extra schroefje draaien tot 2 witte streepjes gelijk lopen. Vervolgens H en L schroef gebruiken. Voorlopig terug ok.

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 26 mar 2019 12:20

Vanmorgen ook een tijdje lopen klooien met afstelling na plaatsten van een nieuwe binnenkabel. De vorige kabel was van Dura ace kwaliteit (OT-SP41), en nu bij Futurum een Shimano optislick binnenkabel besteld.
Na plaatsen vind ik het nu niet bepaald lekker soepel schakelen, en afstellen.
Uiteindelijk denk ik wel dat het is gelukt, maar toch niet geheel tevreden van. Heeft iemand ervaringen met gebruik van "goedkopere" kabels op de 11s groepen?
En wat zijn de ervaringen met de kabelsets van Jagwire?

Raymond62
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 08 feb 2015 11:21

Raymond62 26 mar 2019 13:46

Welke derailleur bedoel je, voor of achter?

Je hebt een nieuwe BINNENkabel geplaatst. Meestal is het de BUITENkabel die slecht is: ingesneden, vuil,...
SP41 is volgens mij buitenkabel dus, wat heb je nu eigenlijk vervangen? Binnen en buitenkabel of alleen binnenkabel?
Ik snap het niet helemaal maar dat kan aan mij liggen ;)

Bij 7-8-9 speed kan je gerust goedkope kabels gebruiken maar 10-11 en 12 speed komt veel nauwer. Daar gebruik je best de originele kabels voor dan weet je zeker dat het werkt.

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 26 mar 2019 14:22

Sorry voor eventuele onduidelijkheden, maar aangezien het draadje over een Ultegra 11s voorderailleur ging had ik daar geen vragen over verwacht.
Anyway, mijn fiets was ooit uitgerust met Ultegra 6800 en de kabels had ik eind vorige zomer vervangen voor Dura Ace kabelsets (dus kompleet dus). Dit werkte prima.
Na een ongevalletje zijn er wat onderdelen vervangen door R8000 waaronder crankset en shifters.
Met de oude kabels heb ik nooit problemen gehad. Na het wisselen van de shifters door mijn fm (verzekeringswerk, vandaar niet zelf gedaan) ook geen problemen gehad met Ultegra kabelsets die bij de shifters geleverd worden.
Tot hier is alles OK.
Ik heb afgelopen winter zelf de remhoeven en derailleurs dan ook maar vervangen door R8000 Ultegra.
Echter bij het wisselen van de derailleurs door mijzelf was de kabel van de voorderailleur echter net te kort voor de voorgeschreven afwerking door het kapje. Technisch werkte het wel naar behoren.
Voor de netheid wilde ik dus de kabel vervangen voor een nieuwe, en toen heb ik een Shimano Optislick kabel los besteld en geplaatst. Deze lijkt nu stroever te lopen door het geheel, en minder soepele beweging van de derailleur tot gevolg te hebben.
Beste oplossing wordt denk ik een nieuwe set schakelkabels kompleet te bestellen, maar de rest van de kabels (beide buitenkabels en binnenkabel van achterderailleur zijn eigenlijk nog prima.

En mijn tweede vraag was of de Jagwire kabelsets een waardige vervanger zijn van de Shimano Ultegra/Dura Ace kabelsets?

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 26 mar 2019 14:47

Optislick kabels zouden wel zeker ok moeten zijn. De polymeerkabels zullen nog wel net iets vlotter schakelen maar of dat zo'n groot verschil maakt.. En jagwire heeft net zoals Shimano verschillende ordes van afwerking en kwaliteit. De duurste (de gepolijste) staan als zeer goed aangeschreven

Afbeelding

Raymond62
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 08 feb 2015 11:21

Raymond62 26 mar 2019 22:24

Infinito GB: Ja sorry, ik twijfelde omdat het meestal de achterderailleur is die problemen geeft als de kabels slecht zijn. Eer een voorderailleur slecht schakelt moet het al erg zijn..

Je hoeft helemaal geen volledige kabelset te kopen, je kan bij een fietsenmaker SP41 gewoon per meter kopen.
Normaal zou een optislick binnenkabel goed moeten werken dus vernieuw de buitenkabel van je voorderailleur voor alle zekerheid toch ook maar. Nu, een R8000 voorderailleur reageert wel iets anders dan die van voorgaande groepen en het lijkt of die wat stroever gaat (is mijn ervaring).

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 27 mar 2019 00:00

Bedankt voor de info. Ik ga het even aankijken. Werkt het niet lekker vernieuw ik alles voor een betere set.

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 27 mar 2019 09:09

Naar mijn ervaring schakelen alle nieuwe kabels zeer vlot (met enig verschil tussen de beste en 'slechtste' kabel natuurlijk), het verschil zitten hem vooral in hoe snel dat vlot gevoel achteruit gaat. Wanneer je na montage dus een stroef gevoel hebt, dan zou ik het eerst eens bij de al dan niet correcte montage en kabelloop gaan zoeken.

Bossi13
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 26 apr 2020 09:50

Bossi13 14 feb 2022 11:40

Hoi,

Ik bezit een voorderailleur van Ultegra R8000 maar zelfs met de Nederlandse handleiding is het me niet helemaal duidelijk.

Je begint met de laagste stelschroef zo te draaien zodat de buitenplaat van de derailleurkooi gelijk loopt met het grootste kettingblad. Dit om de kabelspanning weg te nemen en de interne kabel vast te schroeven.
Maar in welke stand moet mijn hendel op het stuur dan staan?

Als dit eenmaal gebeurd is moet ik dan direct de spanningsstelschroef zo draaien dat de witte streepjes in elkaars verlengde komen te staan?

Alvast bedankt!

Groetjes,

Bossi

Aesch
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 apr 2013 12:30

Aesch 14 feb 2022 19:51

YouTube filmpje van free to cycle says it all:

https://youtu.be/R67WQB9JkhA

Hij heeft er meerdere. Tikkeltje accent maar goeie filmpjes!

Plaats reactie