Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 10 feb 2022 18:08

Peter_83 schreef: 10 feb 2022 16:23 Na 7 maanden met een coach gewerkt te hebben vond ik de tijd rijp voor wat geld uit te sparen en te gaan voor de cycling app van Join. Voorlopig gaat alles goed, buiten enkele zaken. Wanneer ik bijvoorbeeld geen tijd heb, "schrijft" Join 3-4 dagen rust voor. Heel vervelend, want de dag erna kan ik dan bijvoorbeeld wel. Ik heb dit voorlopig opgelost door trainingen te exporteren (die op een later tijdstip plaatsvinden) naar trainingpeaks en die gewoon op de dag zelf te doen. Dit is hopelijk geen probleem? Zolang ik 1 rustige workout per week heb kan er niet veel fout gaan toch als ik de boel zelf door elkaar haal? Het probleem lijkt me wel dat trainingen die op een later tijdstip plaatsvinden en je op eerder tijdstip afwerkt, gewoon blijven staan als zijnde "to do". Als ik die niet afwerk, schrijft men mij toch niet weer rust voor hoop ik?
Wat je doe je precies als je een training overslaat? Als je je aangeeft 'geen tijd' te hebben, dan krijg je geen rustdagen in de dagen erna. Als je aangeeft dat je bijvoorbeeld ziek of geblesseerd bent, dan juist wel. Ik vraag me af of dat niet is wat hier nu ingevuld wordt.

Je kunt me een PM sturen zodat ik even kan kijken in de gegevens die we op de server hebben om te zien wat er precies verkeerd gaat.
Verder vind ik wel vervelend als er gestart wordt met 135 watt als opwarming. Hierdoor moet je vanaf 0 al erg veel kracht zetten om tot de voorgeschreven cadans te komen. 1 minuutje bijvoorbeeld aan 90 watt zou al een wereld van verschil maken. Verder geen opmerkingen, de trainingen lopen goed.
Fysiologisch is er niet zoveel op tegen om gelijk op bijvoorbeeld 60%-65% te beginnen. In de Zwift exports hebben we op, op veler verzoek, wel een korte opbouw ingebouwd, maar echt nodig is het dus niet.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 10 feb 2022 20:14

Ik zou graag de mogelijkheid krijg om beschikbaarheid aan te passen na 2x 1h.
Ik heb erg drukke baan en soms wel eens uurtje tijd tussendoor. Waardoor ik wel 2h kan trainen, maar niet aaneengesloten.
Is dat mogelijk?

michielios2
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 dec 2018 09:20

michielios2 10 feb 2022 23:05

Gebruik na al een tijdje de app, ben er zeer tevreden over, luister ook alle podcasts. Ik mis nog de functie om een ftp test in te bouwen, waarbij join dan automatisch je schema tapert naar die testdag toe.
Doe nu eigenlijk geen nieuwe test omdat ik niet goed weet hoe dit past binnen de rest van mijn schema.

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 10 feb 2022 23:16

In deze tijden van Zwift zou een wedstrijdje ergens in het schema wel leuk zijn. Wordt automatisch de FTP bijgesteld. Ik ben Nu 3 maanden bezig en een test zou niet verkeerd zijn.
Niet zijken maar reiden !

Fietser_1971
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47

Fietser_1971 11 feb 2022 07:38

Peter_83 schreef: 10 feb 2022 16:23 Verder vind ik wel vervelend als er gestart wordt met 135 watt als opwarming.
Dat warming up deel duurt bij mij meestal 10 à 15 minuten, afhankelijk van de duur van de sessie denk ik. Dan kun je toch gerust even een paar watts minder trappen om op te warmen?
Of gewoon eerst beginnen met een korte opwarming voordat je de registratie start.

Momenteel doe ik nog zo'n 95 procent van de trainingen indoor, dan is het helemaal makkelijk.
Ik begin alvast met fietsen en koppel ondertussen de trainer en hartslagmeter met m'n Wahoo app. Voordat dat gebeurd is, is die minuut ook al wel voorbij.
Dan nog duurt het wel even voordat de cadans lekker soepel oploopt naar de mid 80 tot 90 rpm maar ach voor je het weet zit je al weer te zweten als een otter en ben je meer dan opgewarmd 🤣.

Edit:
Verder begrijp ik dat je aangeeft dat het je ontzettend veel moeite kost om bij de start naar de 135 watt te komen.
Dat is dan de Spiral of death waarover ook in de Beter Worden podcast gesproken is. Dan wil de trainer 135watt vasthouden maar zonder snelheid staat hij dan bijna op slot.
Ik neem aan dat je dan de training geëxporteerd hebt naar een device en deze in ERG mode uitvoert.
Dan zou je idd even handmatig de weerstand aan moeten passen om op snelheid te kunnen komen, als dat mogelijk is.

Ik heb zelf wel gemerkt dat als de trainer echt vanuit stilstand op gang gebracht moet worden, het even duurt voordat de weerstand er echt op gaat. Dat is dan met Kinomap structured trainings, waar ik de Join sessies handmatig had ingevoerd.

Tegenwoordig gebruik ik de Wahoo app en zet 'm dan even op RES mode en pas wanneer ik op snelheid ben terug op ERG.
Overigens schijnt het best goed voor je te zijn om op RES te trainen en door middel van schakelen je watts target te behalen, in plaats van puur op ERG mode te fietsen. Dat geeft een wat meer wisselende belasting op de spieren, kennelijk is dat dan weer beter. (Ook weer nalullen mijnerzijds uit de Beter Worden podcast).

Peter_83
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 jan 2022 09:37

Peter_83 11 feb 2022 12:15

Fietser_1971 schreef: 11 feb 2022 07:38
Peter_83 schreef: 10 feb 2022 16:23 Verder vind ik wel vervelend als er gestart wordt met 135 watt als opwarming.
Dat warming up deel duurt bij mij meestal 10 à 15 minuten, afhankelijk van de duur van de sessie denk ik. Dan kun je toch gerust even een paar watts minder trappen om op te warmen?
Of gewoon eerst beginnen met een korte opwarming voordat je de registratie start.

Momenteel doe ik nog zo'n 95 procent van de trainingen indoor, dan is het helemaal makkelijk.
Ik begin alvast met fietsen en koppel ondertussen de trainer en hartslagmeter met m'n Wahoo app. Voordat dat gebeurd is, is die minuut ook al wel voorbij.
Dan nog duurt het wel even voordat de cadans lekker soepel oploopt naar de mid 80 tot 90 rpm maar ach voor je het weet zit je al weer te zweten als een otter en ben je meer dan opgewarmd 🤣.

Edit:
Verder begrijp ik dat je aangeeft dat het je ontzettend veel moeite kost om bij de start naar de 135 watt te komen.
Dat is dan de Spiral of death waarover ook in de Beter Worden podcast gesproken is. Dan wil de trainer 135watt vasthouden maar zonder snelheid staat hij dan bijna op slot.
Ik neem aan dat je dan de training geëxporteerd hebt naar een device en deze in ERG mode uitvoert.
Dan zou je idd even handmatig de weerstand aan moeten passen om op snelheid te kunnen komen, als dat mogelijk is.

Ik heb zelf wel gemerkt dat als de trainer echt vanuit stilstand op gang gebracht moet worden, het even duurt voordat de weerstand er echt op gaat. Dat is dan met Kinomap structured trainings, waar ik de Join sessies handmatig had ingevoerd.

Tegenwoordig gebruik ik de Wahoo app en zet 'm dan even op RES mode en pas wanneer ik op snelheid ben terug op ERG.
Overigens schijnt het best goed voor je te zijn om op RES te trainen en door middel van schakelen je watts target te behalen, in plaats van puur op ERG mode te fietsen. Dat geeft een wat meer wisselende belasting op de spieren, kennelijk is dat dan weer beter. (Ook weer nalullen mijnerzijds uit de Beter Worden podcast).
Klopt, ERG staat altijd aan. Ik ben iemand waarvan de concentratie soms dreigt te verslappen, ERG houdt je op die manier scherp ;) Ik exporteer mijn trainingen via de Join app naar training peaks, waarna ik ze handmatig kan selecteren in zwift. Heel snel en gemakkelijk. Hoewel ik een premium member ben loopt mijn contract af einde maart. Ik had hier wel al gelezen dat je met een gratis abonnement van training peaks ook verder kan, zolang je rekening houdt dat je enkel trainingen kan exporteren op de dag zelf, niet erna. Dat is voor mij totaal geen probleem.

Wat betreft de Spiral of death, zet ik de ERG in het begin van mijn workout gewoon af dan? Alleen vind ik dat nergens terug op mijn zwift app. Als ik het daar even kan afzetten, vervolgens ervoor zorg dat ik op tempo kan komen, kan ik nadien het gewoon terug aanzetten. Dat lijkt me doenbaar. Overigens, de training van gisteren (strength workout van 2u), daar begon en eindigde ik met een halfuur 145 watt. Tegenwoordig kost dat niet veel moeite meer, alleen lijkt me dat dan geen ideale cooldown. Ook hier moet ik dan best een minuut of2 voor het einde de ERG afzetten waarna ik rustig uitbol? Bedankt voor de reacties.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 11 feb 2022 12:26

Op toetsenbord pijltje naar boven en dan kiezen voor ERG on/off.

Het is sowieso niet verstandig om altijd maar in ERG te fietsen. Het aansturen vanuit je hersenen om een bepaald vermogen te rijden heb je bij ERG niet nodig. Je leert daarom niet goed hoe het voelt om bijvoorbeeld je vermogen op 200w te houden, zoals je buiten daarvoor moet leren om die aansturing vanuit je hersenen te verbeteren.

Fietser_1971
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47

Fietser_1971 11 feb 2022 13:07

Peter_83 schreef: 11 feb 2022 12:15 Overigens, de training van gisteren (strength workout van 2u), daar begon en eindigde ik met een halfuur 145 watt. Tegenwoordig kost dat niet veel moeite meer, alleen lijkt me dat dan geen ideale cooldown. Ook hier moet ik dan best een minuut of2 voor het einde de ERG afzetten waarna ik rustig uitbol? Bedankt voor de reacties.
Dat zal Join volgens mij toch automatisch moeten inregelen gebaseerd op de data die je hebt ingegeven, niveau-ftp-max hr-etc.

Voor mijn gevoel is 145 watt niet superhoog, daarbij geeft Join ook nog eens ranges aan (in de app). De vermogens zijn nu juist zeer op de persoon toegespitst bij Join.
Je zou de laatste 10 minuten ook in de lagere regionen van de range kunnen gaan zitten bijvoorbeeld.

Ik gebruik geen Zwift, dus weet niet of en hoe die ranges verwerkt worden bij een export vanuit Join.

Ik deed eerst ook alles in ERG maar tegenwoordig meer en meer in RES mode. Kwestie van de juiste versnelling kiezen en je eigen cadans aanhouden. Dat voelt wel wat natuurlijker, en het zorgt ervoor dat je niet op 140 ERG watts in de zwaarste versnelling toch nog virtueel 45km/u doet 🤣.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 11 feb 2022 13:14

Fietser_1971 schreef: 11 feb 2022 13:07
Peter_83 schreef: 11 feb 2022 12:15 Overigens, de training van gisteren (strength workout van 2u), daar begon en eindigde ik met een halfuur 145 watt. Tegenwoordig kost dat niet veel moeite meer, alleen lijkt me dat dan geen ideale cooldown. Ook hier moet ik dan best een minuut of2 voor het einde de ERG afzetten waarna ik rustig uitbol? Bedankt voor de reacties.
Ik deed eerst ook alles in ERG maar tegenwoordig meer en meer in RES mode. Kwestie van de juiste versnelling kiezen en je eigen cadans aanhouden. Dat voelt wel wat natuurlijker, en het zorgt ervoor dat je niet op 140 ERG watts in de zwaarste versnelling toch nog virtueel 45km/u doet 🤣.
Ik ook. Je kan met + en - teken naast de numpad ook de weerstand aanpassen als je in RES mode fietst. Dan hoef je ook minder te schakelen.

superfcb
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 okt 2021 18:56

superfcb 11 feb 2022 16:50

Wat ik opvallend vind is de verschillende FTP waardes. Ik begrijp dat ieder platform z'n eigen formules gebruikt, maar soms scheelt het toch veel.

Na m'n laatste sessie kreeg ik deze nieuwe waardes voorgeschoteld:
Zwift 217 watt
Join 224 watt
Intervals.icu 226 watt

Beetje moeilijk om on te schatten welke ik nu best moet gebruiken als richtlijn. Heb voorlopig die van 217 genomen en ingesteld op Join. Want sommige Join trainingen op 210 watt FTP vond ik al zwaarder dan de voorgestelde REP van Join. M'n laatste sweet spot tempo had ik bvb niet kunnen afwerken omdat het te lastig was. Daarom wel verbaasd dat Join dan plots 224 voorstelt.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 11 feb 2022 17:15

superfcb schreef: 11 feb 2022 16:50 Wat ik opvallend vind is de verschillende FTP waardes. Ik begrijp dat ieder platform z'n eigen formules gebruikt, maar soms scheelt het toch veel.

Na m'n laatste sessie kreeg ik deze nieuwe waardes voorgeschoteld:
Zwift 217 watt
Join 224 watt
Intervals.icu 226 watt

Beetje moeilijk om on te schatten welke ik nu best moet gebruiken als richtlijn. Heb voorlopig die van 217 genomen en ingesteld op Join. Want sommige Join trainingen op 210 watt FTP vond ik al zwaarder dan de voorgestelde REP van Join. M'n laatste sweet spot tempo had ik bvb niet kunnen afwerken omdat het te lastig was. Daarom wel verbaasd dat Join dan plots 224 voorstelt.
FTP is nooit een hard getal zoals zovaak wordt gesteld. Het kan echt per dag verschillen door vermoeidheid etc. Dus ik zou me niet teveel druk maken of het nou 217 is of 226. Daarbij is FTP een middel om je zones vast te stellen, die zones zijn ook vrij breed, wat in de praktijk betekend dat het effect van 217 of 226 verwaarloosbaar is.

Bijvoorbeeld tempo zit tussen de 76-88% van FTP. Bij 217w is dat 165-191w en bij 226w is dat 172-199. Daar zit veel overlap in en het is goed om te beseffen dat zones niet harde grenzen hebben in het lichaam. Het is niet als een lichtschakelaar aan/uit. Zones lopen vaag in elkaar over. hoog D1 is laag tempo en laag tempo is hoog D1.

Wanneer je Sweetspot (rond 90%) niet kunt afwerken, staat je FTP toch echt te hoog. Sweetspot voel je wel, maar moet je zeker af kunnen maken. Het heeft meer nadelen om je FTP te hoog te zetten dan te laag. Ik zie dat ook zoveel gebeuren met de ramp test op Zwift, die overschat enorm iemand zijn FTP en daarna kunnen ze Sweetspot blokken niet eens meer volbrengen.

superfcb
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 okt 2021 18:56

superfcb 11 feb 2022 17:24

NuitKor schreef: 11 feb 2022 17:15
superfcb schreef: 11 feb 2022 16:50 Wat ik opvallend vind is de verschillende FTP waardes. Ik begrijp dat ieder platform z'n eigen formules gebruikt, maar soms scheelt het toch veel.

Na m'n laatste sessie kreeg ik deze nieuwe waardes voorgeschoteld:
Zwift 217 watt
Join 224 watt
Intervals.icu 226 watt

Beetje moeilijk om on te schatten welke ik nu best moet gebruiken als richtlijn. Heb voorlopig die van 217 genomen en ingesteld op Join. Want sommige Join trainingen op 210 watt FTP vond ik al zwaarder dan de voorgestelde REP van Join. M'n laatste sweet spot tempo had ik bvb niet kunnen afwerken omdat het te lastig was. Daarom wel verbaasd dat Join dan plots 224 voorstelt.
FTP is nooit een hard getal zoals zovaak wordt gesteld. Het kan echt per dag verschillen door vermoeidheid etc. Dus ik zou me niet teveel druk maken of het nou 217 is of 226. Daarbij is FTP een middel om je zones vast te stellen, die zones zijn ook vrij breed, wat in de praktijk betekend dat het effect van 217 of 226 verwaarloosbaar is.

Bijvoorbeeld tempo zit tussen de 76-88% van FTP. Bij 217w is dat 165-191w en bij 226w is dat 172-199. Daar zit veel overlap in en het is goed om te beseffen dat zones niet harde grenzen hebben in het lichaam. Het is niet als een lichtschakelaar aan/uit. Zones lopen vaag in elkaar over. hoog D1 is laag tempo en laag tempo is hoog D1.

Wanneer je Sweetspot (rond 90%) niet kunt afwerken, staat je FTP toch echt te hoog. Sweetspot voel je wel, maar moet je zeker af kunnen maken. Het heeft meer nadelen om je FTP te hoog te zetten dan te laag. Ik zie dat ook zoveel gebeuren met de ramp test op Zwift, die overschat enorm iemand zijn FTP en daarna kunnen ze Sweetspot blokken niet eens meer volbrengen.
Thx voor de info. Je hebt idd gelijk met die zones.
Die sweet spot die ik niet afmaakte was ook wel op een dag waar ik me al vermoeid voelde en een dag na een andere pittige training, dus was misschien daardoor. Uit frustratie de dag nadien gewoon eens een uurtje vrij gereden op Zwift ipv de join training te volgen en het was toen dat ik die nieuwe FTP waardes haalde 😅

Plaats reactie