Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

merida reacto <-> cube agree

bjorschr
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 dec 2015 14:09

bjorschr 07 feb 2022 10:37

hoi,

In mijn zoektocht naar een nieuwe racefiets sta ik momenteel voor volgende keuze: de Merida zou elk moment kunnen geleverd worden, de Cube zou (vermoedelijk) week 20 geleverd worden.
Van de Merida lees ik heel veel goede commentaren (Aero en toch heel comfortabel) en de fiets lijkt een goede basis om later eventueel te gaan upgraden (lees betere wielset). Deze fiets spreekt me wel aan om zonder zelf veel beter te worden, toch wat meer snelheid te winnen ;)
De Cube spreekt me dan weer aan omdat die waarschijnlijk heel relaxed zal rijden.
Gewicht en prijs van beide fietsen zijn zo goed als hetzelfde, net als de groepset.

Ik weet dat beide fietsen wel redelijk verschillend zullen zijn, maar wat zouden jullie kiezen en waarom?

Ik ben 1m88 met een 80kg op de schaal. Mijn ritjes variëren van 60 - 120 km (met een gem snelheid van een 26-27 als ik alleen op stap ben)

groet,
Björn

chris80
Forum-lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 07 feb 2022 14:22

Ik zou de fiets kiezen die je zelf het mooiste vindt.

Let wel op dat de Merida een (veel) diepere en wat langere zit heeft dan de Agree.

En om je vast een illusie armer te maken, met dezelfde houding op de fiets ga je niet harder op een Reacto..

barverme
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 jun 2019 10:34

barverme 07 feb 2022 14:31

Twee mooie fietsen, maar ik zou toch eens de geometrietabellen bestuderen en vooral vergelijken met je huidige fiets...

Gebruikersavatar
Rubik
Forum-lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 30 mar 2018 17:58
Locatie: Heerenveen

Gebruikersavatar Rubik 07 feb 2022 19:11

Hier kun je de geometrie van beide fietsen vergelijken: https://geometrygeeks.bike/compare/meri ... 021-58-cm/
Staar je zeker niet stuk op de verschillen in maat (56 vs 58), maar bepaal (bij voorkeur aan de hand van de geometrie van je huidige fiets en je binnenbeenlengte) welke fiets het beste bij je past en welke framemaat je nodig hebt.

De geometrygeeks site legt de belangrijkste maten (vooral stack en reach) uit aan de hand van een schematische tekening. Door meer info te Googlen over wat deze geometrie-maten precies zijn, kun je van achter je computer een heel aardige indruk krijgen of één van deze fietsen bij jou past.

De geometrie van de Merida en de Cube is behoorlijk vergelijkbaar.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 07 feb 2022 19:23

Koop vooral de fiets welke jou het meeste aanspreekt en je ook het beste past.
Het zijn beide gewoon goede fietsen.
En informeer naar de echte levertermijnen en geen "vage" beloftes. "Elk moment" zou zo maar nog enkele maanden kunnen betekenen en week 20 kan met een beetje pech uitlopen tot week 30 of nog langer.
I know myself like no one else
Nothing to defend

bjorschr
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 dec 2015 14:09

bjorschr 08 feb 2022 10:45

Rubik schreef: 07 feb 2022 19:11 Hier kun je de geometrie van beide fietsen vergelijken: https://geometrygeeks.bike/compare/meri ... 021-58-cm/
Staar je zeker niet stuk op de verschillen in maat (56 vs 58), maar bepaal (bij voorkeur aan de hand van de geometrie van je huidige fiets en je binnenbeenlengte) welke fiets het beste bij je past en welke framemaat je nodig hebt.

De geometrygeeks site legt de belangrijkste maten (vooral stack en reach) uit aan de hand van een schematische tekening. Door meer info te Googlen over wat deze geometrie-maten precies zijn, kun je van achter je computer een heel aardige indruk krijgen of één van deze fietsen bij jou past.

De geometrie van de Merida en de Cube is behoorlijk vergelijkbaar.
De Merida zou een maat 59 zijn, de cube een 60.
Als ik mijn huidige fiets wat opmeet ( C4 Mix maat 60 van 26 jaar oud, geometrie gegevens zijn online niet terug te vinden), lijkt die het meest overeen te komen met die van de Merida.
Aangezien ik toen 15 was en met koersen in mijn hoofd zat, is deze fiets wel redelijk agressief gezet door de fietshandel.

Van zodra de Merida geleverd is bij de fietshandel, zal ik eens langsgaan met mijn huidige fiets. We zien dan wel waar we landen... ;)

Fietser_1971
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47

Fietser_1971 09 feb 2022 13:26

bjorschr schreef: 08 feb 2022 10:45 De Merida zou een maat 59 zijn, de cube een 60.
Wow, ik heb zelf een Reacto 5000.
Ik ben 1.86 tegen 77 kg dus best vergelijkbaar met jou maar ik ben op een M uitgekomen. Nu heb ik voor mijn lengte korte benen, maar daardoor past deze fiets me met de lange zit die die heeft prima.

Een 59 lijkt me heel groot.

Zoals hiervoor gesteld zou ik aanraden de geometrie tabellen goed te bekijken en je te laten opmeten bij een betrouwbare FM.

Verder is het een hele fijne fiets, de standaard wielen heb ik inmiddels vervangen door 50mm hoge carbon exemplaren. Niet echt een noodzaak, maar voor mij was dit het wel waard.

Comfort is veel beter dan de Alu Merida Racelite 905 die ik hiervoor had en toch voelt het fietsen meer efficiënt. Ik ging er in ieder geval meteen wat sneller door. Maar verwacht geen wonderen, dat bleef bij mij beperkt tot ca 1 tot max 2 km/u gemiddeld.
Vooral op wat groffer wegdek voel ik dat er duidelijk minder buzz doorgeven wordt dan op de Racelite. Bij die fiets had dat echt invloed op mijn snelheid.
Overigens met dezelfde 25mm Vitoria banden op dezelfde druk.
De wielen waren uiteraard wel anders.

Maar uiteindelijk moet je toch zelf trappen :D .
Ben je net zo moe, alleen wat sneller gegaan.

bjorschr
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 dec 2015 14:09

bjorschr 09 feb 2022 15:16

Rubik schreef: 07 feb 2022 19:11 Hier kun je de geometrie van beide fietsen vergelijken: https://geometrygeeks.bike/compare/meri ... 021-58-cm/
Staar je zeker niet stuk op de verschillen in maat (56 vs 58), maar bepaal (bij voorkeur aan de hand van de geometrie van je huidige fiets en je binnenbeenlengte) welke fiets het beste bij je past en welke framemaat je nodig hebt.

De geometrygeeks site legt de belangrijkste maten (vooral stack en reach) uit aan de hand van een schematische tekening. Door meer info te Googlen over wat deze geometrie-maten precies zijn, kun je van achter je computer een heel aardige indruk krijgen of één van deze fietsen bij jou past.

De geometrie van de Merida en de Cube is behoorlijk vergelijkbaar.
Ik heb nog eens wat gezocht en heb een geometrie tabel teruggevonden van één van hun fietsen (die van mij is de mix versie, maar een snelle vergelijking lijkt wel te bevestigen dat ze dezelfde afmetingen hebben)
geometrie.PNG
Natuurlijk was er toen nog geen sprake van Reach en Stack, maar de meeste cijfers liggen toch behoorlijk in de buurt van die van de Merida.

bjorschr
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 dec 2015 14:09

bjorschr 09 feb 2022 15:25

Fietser_1971 schreef: 09 feb 2022 13:26
bjorschr schreef: 08 feb 2022 10:45 De Merida zou een maat 59 zijn, de cube een 60.
Wow, ik heb zelf een Reacto 5000.
Ik ben 1.86 tegen 77 kg dus best vergelijkbaar met jou maar ik ben op een M uitgekomen. Nu heb ik voor mijn lengte korte benen, maar daardoor past deze fiets me met de lange zit die die heeft prima.

Een 59 lijkt me heel groot.

Zoals hiervoor gesteld zou ik aanraden de geometrie tabellen goed te bekijken en je te laten opmeten bij een betrouwbare FM.

Verder is het een hele fijne fiets, de standaard wielen heb ik inmiddels vervangen door 50mm hoge carbon exemplaren. Niet echt een noodzaak, maar voor mij was dit het wel waard.

Comfort is veel beter dan de Alu Merida Racelite 905 die ik hiervoor had en toch voelt het fietsen meer efficiënt. Ik ging er in ieder geval meteen wat sneller door. Maar verwacht geen wonderen, dat bleef bij mij beperkt tot ca 1 tot max 2 km/u gemiddeld.
Vooral op wat groffer wegdek voel ik dat er duidelijk minder buzz doorgeven wordt dan op de Racelite. Bij die fiets had dat echt invloed op mijn snelheid.
Overigens met dezelfde 25mm Vitoria banden op dezelfde druk.
De wielen waren uiteraard wel anders.

Maar uiteindelijk moet je toch zelf trappen :D .
Ben je net zo moe, alleen wat sneller gegaan.
Hey,
Leuk om te horen dat je heel tevreden bent over de Reacto 5000

Waarschijnlijk heb ik wel lange benen, mijn binnenbeenlengte is 92cm.
bij een andere FM hadden ze een Reacto 6000 in maat L die ging binnen komen, maar die bleek na opmeting te klein uitvallen...

Mag ik vragen met welke wielset je jouw fiets heb geupgraded?

Fietser_1971
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47

Fietser_1971 10 feb 2022 07:36

Ik blijf het bijzonder vinden. Dan heb je weliswaar heel lange benen maar dat houdt dan in dat je bovenlichaam relatief wat korter is.
Zonder in detail gekeken te hebben zou ik verwachten dat de bijbehorende langere reach van deze grote maat fiets minder goed zou passen.

Maar goed, je hebt het laten meten.

Ik ben voor DT swiss wielen gegaan.
Ik liep tegen een goede aanbieding aan.

Mocht je ooit voor DT swiss gaan of wielen met een DT swiss naaf, check dan even of de Freehub de juiste is als dit een ratchet type is (240 naaf).
Daar zijn materiaal problemen mee geweest, die wel zonder verdere vragen opgelost worden maar waar DT niet pro-actief de oplossing voor uitdraagt.

Bij mij had de verkoper alle wielen die hij op voorraad had al vóór verkoop laten fixen.

Btw de blauwe kleur Reacto is echt supergaaf vind ik!

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 10 feb 2022 12:31

bjorschr schreef: 07 feb 2022 10:37 .......Ik ben 1m88 ..........
bjorschr schreef: 09 feb 2022 15:25 .....Waarschijnlijk heb ik wel lange benen, mijn binnenbeenlengte is 92cm. .....
Om je een idee te geven, ik ben 187 cm met een binnenbeenlengte van 94 cm. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie