Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Cube Nuroad Race vs Nuroad EX

dmoderation
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 mei 2012 22:25

dmoderation 08 feb 2022 15:20

Hoi, ben aan het uitkijken naar een gravel fiets en ben uitgekomen op volgende fietsen : Cube Nuroad Race en Cube Nuroad EX.
Beide passen perfect in mijn budget en lijken mij veel waar voor "weinig" geld.
https://www.cube.eu/en/2022/bikes/road/ ... ivenblack/
https://www.cube.eu/en/2022/bikes/road/ ... nenorange/

Bijna identieke fietsen behalve dat de Race 2x11 is en de EX 1x11. Op de Race 40mm banden, op de EX 45mm.
Enig advies, pro's/cons ?
Mijn ritten zijn meestal een 40-50tal km, mix 70/30 (asfalt/gravel) op Belgische/Nederlandse paden.
Niet voor gebruik in heuvelachtig gebied (Ardennen of bergen).

Tnx :winkthumb:

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 08 feb 2022 16:40

Geen ervaring met die fietsen. Ben wel gecharmeerd van het one by systeem. Niet meer nadenken over welke combinatie te schakelen. Gezien het voorgenomen gebruik, lijkt mij de EX de juiste keuze. Ben zelf na eerst one by ten, naar one by twelve overgestapt, by SRAM.

br@m
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 mei 2011 01:22
Locatie: Utrecht

br@m 08 feb 2022 19:30

Ik heb een Nuroad Pro 2020 en ben daar erg tevreden mee, is een prima fiets met een mooie prijs/kwaliteitverhouding.

Moest ik kiezen uit de twee die jij linkt dan koos ik zonder twijfel de Race vanwege het subcompact 2x crankstel.

Reden - bij de Race heb je een groter bereik aan verzetten en een kleinste verzet wat kleiner is dan bij de EX. Kortom de Pro is breder inzetbaar, je kunt als het steil wordt lichter schakelen dan met de EX, en als je heuvel af suist op het asfalt een tandje meer bij zetten dan bij de EX.

Of dat voor jou relevant is moet je zelf bepalen.

Hoe dan ook koop je met allebei een prima fiets.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 09 feb 2022 00:48

br@m schreef: 08 feb 2022 19:30 een groter bereik aan verzetten en een kleinste verzet dat kleiner is dan bij de EX.
Dat is nogal ver gezocht: een verzet verhouding van 0.94:1 in plaats van 0.95:1.....tel uit je winst. :o

br@m
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 mei 2011 01:22
Locatie: Utrecht

br@m 09 feb 2022 00:57

klimmer schreef: 09 feb 2022 00:48
br@m schreef: 08 feb 2022 19:30 een groter bereik aan verzetten en een kleinste verzet dat kleiner is dan bij de EX.
Dat is nogal ver gezocht: een verzet verhouding van 0.94:1 in plaats van 0.95:1.....tel uit je winst. :o
30/34 = 0,88
40/42 = 0,95

Of het verschil de moeite waard is mag TS voor zichzelf bepalen.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 09 feb 2022 01:07

Je hebt gelijk. :oops:

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 09 feb 2022 07:16

TS geeft aan geen heuvels te rijden, en 70/30 weg/gravel.
Vrees dat het 30 voorblad dus weinig gebruikt gaat worden.
Daarentegen vind ik het 40 voorblad bij de EX icm de widerange cassette voor vlakkere omstandigheden een nadeel. Je zult dan vaak op de laatste 3 kransjes zitten en de rest vd cassette onbenut laten.
Als ik mocht kiezen koos ik de EX. Kocht direct een 46t voorblad met een cassette die wat kleinere stappen heeft. En leg je de standaard spullen in de kast om indien je toch eens de heuvels in trekt die erop te zetten.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 09 feb 2022 07:43

t2300 schreef: 09 feb 2022 07:16 TS geeft aan geen heuvels te rijden, en 70/30 weg/gravel.
Vrees dat het 30 voorblad dus weinig gebruikt gaat worden.
Daarentegen vind ik het 40 voorblad bij de EX icm de widerange cassette voor vlakkere omstandigheden een nadeel. Je zult dan vaak op de laatste 3 kransjes zitten en de rest vd cassette onbenut laten.
Als ik mocht kiezen koos ik de EX. Kocht direct een 46t voorblad met een cassette die wat kleinere stappen heeft. En leg je de standaard spullen in de kast om indien je toch eens de heuvels in trekt die erop te zetten.
Dit klinkt logisch. Behalve als je niet van sleutelen houdt. Dan neem je gewoon de race en blijk je een allround verzet te hebben, geschikt voor alle omstandigheden. Vergelijkbaar met de aloude, enorm verfoeide, maar o zo praktische tripel! (Tripple, trippel, whatever ;) )

chris80
Forum-lid
Berichten: 1151
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 09 feb 2022 08:57

Als je meer asfalt rijdt dan gravel zou ik altijd kiezen voor een 2x.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 feb 2022 09:46

Inderdaad, voor het beoogde gebruik zou 2x ook mijn voorkeur hebben.
Campagnolo Ultra Dork

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 09 feb 2022 10:51

chris80 schreef: 09 feb 2022 08:57 Als je meer asfalt rijdt dan gravel zou ik altijd kiezen voor een 2x.
Want je gaat op het vlakke asfalt dat 30 voorblad vaak gebruiken?
Die 30 is wat vroeger op triple het kleinste voorblad was. Daar reed niemand mee op t vlakke.
Blijft dus over de 46 op je crank. En kom je dus eigenlijk uit bij wat ik hierboven al scheef.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 feb 2022 11:23

Een 46 met een cassette met kleinere stapje scheelt op het vlakke wel heel met het aantal nuttige versnellingen.
Als backup voor die ene keer dat je toch de bergen ingaat heb je dan die 30.

Dan hoef je niks in de kast te hebben liggen en kun je ieder moment beslissen om de heuvels op te zoeken, zonder eerst om te bouwen.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie