Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 07 feb 2022 21:45

De remmenreiniger van de action werkt net zo goed als die van Motip (en kost ook zoiets).

Overigens zijn er heel veel soorten remreiniger en helaas werken de producten op basis van gechloreerde waterstoffen oneindig veel beter dan die zonder (in de dure zit doorgaans deze stof, de goedkopere ontbreekt deze). Overigens zijn beide behoorlijk giftig en mogen ze niet in aanraking komen met je huid (of je luchtwegen). Er zijn ook nog een aantal biologisch afbreekbare remreinigers (de bovengenoemde zijn extreem slecht voor het milieu) echter die zijn helaas nogal prijzig en de werking is teleurstellend.

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 07 feb 2022 22:01

Dus best dit produkt in de buitenlucht en met vinyl handschoenen gebruiken.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12485
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 feb 2022 08:33

Ik heb nog nooit iets gebruikt aan bescherming (ik zeg niet dat dat goed is! Met allerlei dingen gebruik ik te vaak geen bescherming)
Krijg best snel irritatie van handen en ogen, maar van deze motip remmenreiniger nog nooit gehad.

Maar iig bedankt sharkman voor de tip!

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 08 feb 2022 08:57

Ik gebruik remmenreiniger (van action) voor vele dingen, is een super polyvalent product. Ik kuis er bijvoorbeeld ook de kettingen van m'n fietsen en moto's mee.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 08 feb 2022 12:01

Ik gebruik remmenreiniger (van action) voor vele dingen, is een super polyvalent product. Ik kuis er bijvoorbeeld ook de kettingen van m'n fietsen en moto's mee.
Daar werkt het prima voor (zolang je het er maar niet direct op spuit). Wat je schoon wilt maken is de buitenzijde/tussen de rollen, wat je niet wilt is dat het de rollen / geleidebussen zelf schoonspoel. Wat nog beter werkt is flink wat wd40 in een lap spuiten of met een kwastje aanbrengen en daarna afvegen/je ketting erdoorheen laten lopen (spul is voor heel veel dingen niet optimaal maar voor reinigen / ontvetten werkt het echt geweldig).

1094
Forum-lid
Berichten: 1598
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 08 feb 2022 13:43

Ik leg mn ketting altijd in een bak wasbenzine dat werkt dus ook prima, bij squirt wordt aangeraden alle smering te verwijderen voor het aanbrengen.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 08 feb 2022 17:53

sharkman113 schreef: 08 feb 2022 12:01
Ik gebruik remmenreiniger (van action) voor vele dingen, is een super polyvalent product. Ik kuis er bijvoorbeeld ook de kettingen van m'n fietsen en moto's mee.
Daar werkt het prima voor (zolang je het er maar niet direct op spuit). Wat je schoon wilt maken is de buitenzijde/tussen de rollen, wat je niet wilt is dat het de rollen / geleidebussen zelf schoonspoel. Wat nog beter werkt is flink wat wd40 in een lap spuiten of met een kwastje aanbrengen en daarna afvegen/je ketting erdoorheen laten lopen (spul is voor heel veel dingen niet optimaal maar voor reinigen / ontvetten werkt het echt geweldig).
Ik spuit het overvloedig rechtstreeks op de ketting, tegelijkertijd veeg ik alles met een poetsdoek proper. Even laten uitdrogen en dan de binnenkant van de rolletjes één voor één inoliën. Ik doe het al jaren zo en mijn kettingen gaan beduidend langer mee dan dat ik het vroeger zo niet deed.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12485
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 feb 2022 09:16

Ik heb vroeger toen ik nog olie gebruikte (anderhalf jaar geleden) van alles geprobeert.
Alleen afvegen, inspuiten, ketting douch, bak met wasbenzine ed.

Gezien je altijd wel wat andere omstandigheden hebt, merkte ik nooit veel verschil in ketting slijtage.

Het enige wat ik echt merk is waxen. Dat doe ik nu anderhalf jaar en dat scheelt je echt een berg onderhoud en slijtage.
Ik schat dat de slijtage de helft is.

Naar mijn mening komt dat met name doordat je tandwielen schoon blijven en minder slijten en daardoor ook de ketting.
De fiets hoef je amper nog schoon te maken, behalve met water, nergens meer vet/troep ed.

ps.
Ik heb het idee dat smering, mist redelijk, niet heel veel uitmaakt maar dat de ketting met name slijt door druk.
Als je tandwielen iets versleten zijn kan de druk misschien wel met een factor 2 tot 4 toenemen omdat je maar een beperkt aantal tanden raakt.
Let wel het is een idee!

reynders.bjorn
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 sep 2018 21:09

reynders.bjorn 08 apr 2022 11:45

Ik heb een dt swiss wiel 1800 met een shimano schijfrem erop, nu heb ik een sram rival etap groep. Beiden zijn 160mm, kan ik mijn shimano schijven blijven gebruiken op de sram rival etap.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 08 apr 2022 12:04

Dat kan.
I know myself like no one else
Nothing to defend

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12485
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 apr 2022 12:22

Ja als je maar met dezelfde soort blokken hebt gereden, dus organic naar organic en niet ineens naar sinterd of andersom.
Dan moet je de schijf heel heel goed schoonmaken om piepen en slecht remmen te voorkomen.

Kijk deze fimpljes, die zijn echt heel goed!
Zelden zo'n goede uitleg gezien.

Let wel het warmte verhaal heb je in de polder weinig aan, maar het klopt wel.

https://www.youtube.com/watch?v=oF2vAOmplUI&t=729s

https://www.youtube.com/watch?v=kGDnKHNkFF4&t=115s

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 22 apr 2022 14:57

Weet iemand waar ik shims kan vinden om een centerlock remschijf uit te lijnen (de Shimano schijf komt een milimeter meer naar binnen dan de Campa schijf en ik wil de wielen kunnen wisselen zonder gedoe)

Meeste shops hebben geen voorraad of vragen er 50€ en dat vind ik te gortig (daar heb ik bijna 2 nieuwe Campa schijven voor)
Afbeelding

Plaats reactie