Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

De stijfheid van fietsschoenen

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5349
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 05 feb 2022 10:05

Nu las ik het volgende artikel van bikeradar over de stijfheid van fietsschoenen. En dat bracht me weer even aan het denken.

https://www.bikeradar.com/features/does ... ly-matter/

Volgens de testen van bikeradar zelf en een wetenschappelijke studie is er geen reden om aan te nemen dat stijve fietsschoenen een merkbaar betere krachtoverbrenging opleveren.

Nu heb ik daar nu niet veel aan toe te voegen qua data. Maar ik kan toch niet ontkennen dat ik al lang op stijve Sidi Wires fiets.
Nu ben ik niet enorme stijf is altijd beter fan, maar qua schoenen zat ik toch meestal wel in dat kamp. Het gevoel is nu ook gewoon vertrouwd.

Wat zijn jullie ervaringen met stijve carbon zool schoenen tov van bijvoorbeeld de Nylon / Carbon versterkt plastic varianten?
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

pino
Forum-lid
Berichten: 3286
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 05 feb 2022 10:18

Als grootste vergelijking gebruik ik op een trail MTB soms flats met soepele 5/10 schoenen en soms stijve wedstrijdschoenen (op Time Atac). In de “slappe” schoenen merk ik wel dat ik meer bewust bezig ben met de houding en druk op mijn voeten. In de stijve schoenen is het meer relaxed. Je voelt het pedaal niet/nauwelijks. Soms rij je met je “gewone” sportschoenen op je clipless pedalen en dat voelt buitengewoon onprettig.
Eigenlijk heb ik nooit de eenvoudiger/slappe schoenen overwogen. Waarschijnlijk ook omdat ik jouw redenering volg, stijver is beter.
Niet zijken maar reiden !

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 05 feb 2022 10:40

Ik denk dat wij stervelingen niet voldoende kracht op de pedalen geven om het verschil te merken tussen plastic en carbon. Wel denk ik dat de rest van de schoen en hoe je ze kan vastsnoeren me er invloed daar op heeft. Ook welke zooltjes je er in hebt. Sinds ik zooltjes van Sidas gebruik die met warmte op maat worden gemaakt, voelt de schoen als een verlengstuk van mijn lichaam.

Ik rij ook met Sidi Wire.

Een vriend van mij heeft die duurste Shimano schoen en gekocht. Die moest wel erg wennen aan de stijfheid trouwens.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 05 feb 2022 10:58

Ik merk wel veel verschil in stijve en minder stijve zolen, niet naar krachtoverbrenging (hoe ga je dat voelen) maar naar comfort. Bij minder stijve zolen, begint mijn voet sneller pijn te doen, warm te worden rond het schoenplaatje. Dat heb ik met de stijvere schoenen helemaal niet.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 05 feb 2022 10:58

Voor mij moet de zool tenminste zo stijf zijn, dat ik het pedaal er niet doorheen voel.
Ik heb schoenen met hele stijve zolen en “medium” schoenen. Merk in de het fietsen verder geen verschil. Maar daar is natuurlijk weinig wetenschappelijks aan.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 05 feb 2022 16:51

Het zou kunnen dat het voor de krachtoverbrenging niets geeft.
Maar bij langere ritten zal, volgens mij, een stijve zool toch net iets minder belastend voor je voeten zijn.
I know myself like no one else
Nothing to defend

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 05 feb 2022 17:27

Ja dat heb ik ook, mijn winterschoenen zijn minder stijf en bij lange ritten voelt het toch minder fijn.
Het voelt ook wat indirecter.

Kan best zijn dat dit ook persoonsgebonden is.

Er zijn ook testen dat een gelocked vering niet efficiënter is dan vering aan in een mbt sprint of bergop.
Maar ik sprint echt fijner in de locked stand

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 05 feb 2022 18:15

TL@ schreef: 05 feb 2022 10:58 Ik merk wel veel verschil in stijve en minder stijve zolen, niet naar krachtoverbrenging (hoe ga je dat voelen) maar naar comfort. Bij minder stijve zolen, begint mijn voet sneller pijn te doen, warm te worden rond het schoenplaatje. Dat heb ik met de stijvere schoenen helemaal niet.
+1. Het voelt gewoon fijner. Wel denk ik niet dat je de allerstijfste hoeft te te nemen.
Afbeelding

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 05 feb 2022 22:04

Ik merk geen verschil: ik heb dure Fizik’s, Sidi en Norrthwave, maar ook verschillende Ali express schoenen van $ 30,00. Met allen rijd ik korte en lange afstanden, heb ik forse cols geklommen, noem maar op. Nooit het idee gehad dat de ene schoen fijner/beter zou zijn dan de andere.
Ik gebruik momenteel de Ali schoenen het meest: die zijn het coolst 😅
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 05 feb 2022 22:09

Momenteel is alles cool (en dat zou ik liever wat anders zien) :-)

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 05 feb 2022 22:39

Nee, joh! Das taalgebruik van ‘onze’ generatie. De jeugd heeft het over dope en meer van dat soort ongebruikelijke woorden…. 😀
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 06 feb 2022 12:21

Lcsmet schreef: 05 feb 2022 16:51 Het zou kunnen dat het voor de krachtoverbrenging niets geeft.
Maar bij langere ritten zal, volgens mij, een stijve zool toch net iets minder belastend voor je voeten zijn.
Is inderdaad ook mijn idee; volgens mij verspreidt een stijve zool de druk beter over je voet

Plaats reactie