Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hogere hartslag en minder vermogen

Symen
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 aug 2014 01:26

Symen 05 feb 2022 18:08

marksi schreef: 05 feb 2022 17:37 Vraagje dit topic leek me daar wel geschikt voor. Ik heb de afgelopen dagen dat mijn hartslag na een rustdag erg veel fluctueert vooral naar boven. Hij schiet snel omhoog en blijft dan ook best hoog totdat ik echt even rustig aan doet, dan zakt hij wel weer snel. Als ik dan rustig rijdt dan houd ik hem wel in d1 maar toch moeilijker dan normaal. Na een trainingsdag heb ik hier geen "last"van, maar enkel na een rustdag/

Is dit een teken dat ik vermoeid begin te raken? Ik heb namelijk de laatste weken wel een stuk meer gefietst dan normaal, maar voel me eigenlijk nog wel goed.
Is niks vreemds aan.
Na een een training dag heb je wat meer bloedplasma en wat vermoeidheid opgebouwd, dus daarom een wat lagere hartslag dan anders.
Na een rustdag verminder bloedplasma. Wat kan lijden tot een hogere hartslag.
Daarom is hartslag ook niet zo betrouwbaar om mee te gaan trainen, teveel factoren die je hartslag kunnen beïnvloeden.

Gebruikersavatar
Rubik
Forum-lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 30 mar 2018 17:58
Locatie: Heerenveen

Gebruikersavatar Rubik 05 feb 2022 18:38

marksi schreef: 05 feb 2022 18:00 Ja toevallig drie weken geleden, is dat een klacht die meer mensen hebben? En is het iets om rekening mee te houden/programma op aan te passen?
Niet direct ervaring, na mijn Covid besmetting merkte ik niets bijzonders aan de rusthartslag. In mijn geval was de hartslag bij relatief lichte inspanning sky high. Is na verloop van tijd weer goed gekomen.
Ik denk dat er nog ontzettend weinig bekend is over de effecten van Covid. Ik zou er rekening mee houden dat de klachten die je hebt Covid-gerelateerd zijn.

Uiteraard huisarts raadplegen als je klachten houdt.

marksi
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 21 mei 2021 15:51

marksi 05 feb 2022 19:25

Dank beiden voor het antwoord. Aannemelijk dat het een beetje van beiden is omdat het wel anders dan normaal is. Maar voel me al een stuk gerustgesteld.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 05 feb 2022 19:42

Extra rust pakken en je niet bovenmatig inspannen in intensiteit en duur

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 05 feb 2022 23:43

Veel kans dat je probleem covid gerelateerd is.
Mijn buurman had een vrij milde Corona infectie.
Sindsdien is zijn (recreatief) sportief niveau naar een dieptepunt gezakt.
Hij was recent bij de sportarts. Deze bracht hem het niet zo positieve nieuws dat de weg terug zeer lang zal duren. Een re-start met inspanningen aan lage hartslag en intensiteit zijn noodzakelijk. Ik dacht vandaag met hem nog een toertje te doen, maar de wind was te hard om dit plan te laten lukken.
Volgens de sportarts sukkelen tal van sporters met de gevolgen van covid, ook bij milde symptomen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 feb 2022 10:14

Ik heb nu covid met milde klachten, ( wie niet zou je zeggen). In de zomer phizer vaccinaties gehad.
Ben blij dat ik de booster afgelopen week heb afgezegd!
Ik heb er veel in de buurt die een weekje na een booster behoorlijk ziek zijn worden.

Gisteren teste ik nog negatief en ben ik ook een rondje gegaan, dat ging op zich prima.

Nu maar afwachten over een week of twee. Andere kant ben ik er erg blij mee. Hele familie positief geweest en een mooi herstelbewijs voor de vakantie dat halen we net, met de huidige regels. Dit lijkt me het beste, vaccinatie en besmet.

Je merkt nu dat vrijwel alle kinderen ook klachten krijgen, lig de klassen van mijn beide kinderen vrijwel iedereen corona en twee dagen ziek (10 en 13) Koorts, keel en hoofdpijn. Ben benieuwd wat die er straks nog van merken, nu lijkt het mee te vallen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 06 feb 2022 10:49

Echt niet iedereen houdt wat over van een " milde" corona besmetting. Bij de kleine vereniging waar man lief rijdt in Vaison zijn er zeker 4 besmettingen geweest die na een paar weken weer vol mee rijden. Ik zeg hiermee echt niet dat het onzin is, maar om er vanuit te gaan, wat sommigen doen, dat je wel problemen met fietsen zult krijgen. Wacht het gewoon af.

r.storm6
Forum-lid
Berichten: 181
Lid geworden op: 31 jul 2010 19:45

r.storm6 06 feb 2022 10:58

Hier gelukkig nog steeds geen covid binnenshuis gehad, maar wel ook wisselende vermogens/ hartslagen maar dan /door de booster. ??
Soms is het normaal en een paar dagen later kom ik nog niet aan 70 -75 % van wat normaal kan.
Bij wat indoor interval-kracht training valt normaal in de rust momenten de hartslag naar beneden. Maar nu blijft de hartslag gewoon hoog.. Dan moet de weerstand echt lager.
In de sportschool hoor ik ook meer die na de booster wisselende dagen hebben.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 feb 2022 12:41

Jans schreef: 06 feb 2022 10:49 Echt niet iedereen houdt wat over van een " milde" corona besmetting. Bij de kleine vereniging waar man lief rijdt in Vaison zijn er zeker 4 besmettingen geweest die na een paar weken weer vol mee rijden. Ik zeg hiermee echt niet dat het onzin is, maar om er vanuit te gaan, wat sommigen doen, dat je wel problemen met fietsen zult krijgen. Wacht het gewoon af.
Dat ga ik ook zeker doen! Ik voelt nu in mijn longen niet erger als een normale milde verkoudheid die ik elk jaar wel heb.
Mijn vrouw is vd week wel drie dagen echt beroerd geweest. Die had jansen vaccin.

Hier in de omgeving ken ik sinds deze week vrijwel niemand meer die het niet gehad heeft.

Ik denk dat het alleen maar fijn is als je het nu krijgt. Deze variant is heel milt. Hopelijk ben ik/zijn we dan beter beschermd tegen een heftigere variant en ik zat er ook niet op te wachten na de vaccinatie te gaan boosteren.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 06 feb 2022 12:55

Wij zijn wel geboosterd in Frankrijk, maar behalve één dag een pijnlijke plek, geen centje last.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 feb 2022 16:19

Hoe zit dat nu in Frankrijk, ik heb wel wat zitten lezen op de RIVM site.
Na het lezen heb ik meer vragen. Wat gaat nu wanneer in?

Is een herstelbewijs nou 180 dagen geldig of 4 maanden in Frankrijk?

Ik heb twee zoons 10 en 13, beide begin deze week positief gestest.
Die van 10 hoeft toch niets in Frankrijk? Ook geen negatieve test?
Die van 13 is toch ook 180 dagen geldig met z'n herstelbewijs, hij is voor de rest niet gevaccineerd.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 06 feb 2022 18:47

wasbeer2006 schreef: 06 feb 2022 16:19 Hoe zit dat nu in Frankrijk, ik heb wel wat zitten lezen op de RIVM site.
Na het lezen heb ik meer vragen. Wat gaat nu wanneer in?

Is een herstelbewijs nou 180 dagen geldig of 4 maanden in Frankrijk?

Ik heb twee zoons 10 en 13, beide begin deze week positief gestest.
Die van 10 hoeft toch niets in Frankrijk? Ook geen negatieve test?
Die van 13 is toch ook 180 dagen geldig met z'n herstelbewijs, hij is voor de rest niet gevaccineerd.
Mag ik je svp verwijzen naar het topic 'actuele situatie in Frankrijk' waar dit soort vragen gesteld en beantwoord worden?

Plaats reactie