Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 03 feb 2022 10:08

Ik was altijd een Orange adept, maar ik vind het zo verschrikkelijk duur geworden dat ik geswitcht ben naar Doc Blue (=Stans). Ik heb het idee dat Orange wel beter was.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 03 feb 2022 10:19

OrangeSeal kocht ik vroeger bij Mantel/Futurum. Die verkopen het ook niet meer lijkt wel.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 03 feb 2022 10:34

Ik gebruik al een tijd Effetto Mariposa Caffélatex, kost per liter bij Mantel €22,00.

Of het goed is? Geen idee. Ik heb sinds ik tubeless rij niet meer met een lekke/platte band gestaan (nu een jaar). Wel vind ik een enkele keer een spoortje van latex, waar er dus blijkbaar een lekje gedicht is. Ik ben daarmee best tevreden.

RobertvD
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 03 dec 2019 15:23

RobertvD 03 feb 2022 10:43

Op aanraden van de LBS ben ik overgestapt op Peaty's sealant voor de gravelbike. Heel tevreden mee. In mijn ervaring dicht het beter dan Doc Blue.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5880
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 03 feb 2022 11:32

Vanaf 2013, het begin dat ik tubeless op de racefiets rijd, met Schwalbe Doc Blue en vooralsnog tevreden. Wel geïnteresseerd maar geen behoefte om naar een andere te switchen, de invloed bij de resultaten zoals o.a. Wasbeer2006 heeft benoemd en enerzijds de verkrijgbaarheid en anderzijds de prijzen zijn daar debet aan.

Controleren of voldoende latex in de band zit doe ik nooit. Als ik zie dat er een spoortje latex op het frame zit doe ik er 15ml bij.
Bij het wisselen/repareren van een tubelessband hergebruik ik de aanwezige latex en vul bij tot 30ml.

Heb de goede werking van de latex wel eens getest door een spijker in de band te drukken. Ook is het mij wel eens gebeurd dat de 50ml injectiespuit, die ik gebruik om de latex door het ventiel te spuiten, plotseling in de tuit verstopt, dus een gaatje van 2 à 3 mm wordt door de latex gedicht en toch gebeurd het onderweg weleens dat het niet gebeurd, meestal een scheurtje.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

i-mac

i-mac 03 feb 2022 11:47

Ik gebruik de Squirt Latex met beadblocks korreltjes. Tot op heden tevreden. Die korreltjes helpen de gaten/gaatjes opvullen. Bij een grotere snee lukt dat niet meer. De plug is dan een (tijdelijke) oplossing.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5111
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 03 feb 2022 20:58

Merkte vorige week dat achterband van m'n strandfiets niet echt meer op druk bleef en wangen zagen er smerig uit/zag ik wat latex zitten.
Wat extra latex erin gedaan maar, maar afgelopen dagen ontsnapte er toch weer lucht/kon niet echt direct een plek ontdekken.
Vanavond maar even goed opgepompt naar 3 bar. (normaal ga ik niet echt boven de 1bar) en na 10 minuten harde plof, scheur in wang :)

Rene herse antelope hill (extra light versie) , 6200km mee gered valt me niet tegen.
Merkte dat loopvlak ook wel beetje op raakte (als in het beetje profiel wat erop zit was bijna weggesleten)
Maar had niet verwacht dat wang er eerder aan zou zijn. (beweegt natuurlijk best wat als je met lage luchtdruk fietst)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 feb 2022 08:09

Dat laatste heb ik wel vaker aangegeven. Heel veel van mijn MTB banden gaan weg omdat de zijkant niet meer vertrouw.
Als je bv zoals ik alleen op de UHR rijd slijten je banden qua loopvlak niet, Na twee jaar gaan ze bij mij op de pekelfiets en dat gaat dan prima op 2,5bar.

Dat is ook het hele punt met lagere druk en soeplere banden. Je wilt op lage druk zeker niet extreem soepele banden, maar een band die in balans is.
Schwalbe heeft niet voor niets de liteskin offroad reeks als banden met biba benoemd en niet voor vloeistof, daar waren ze te soepel voor en dan moest je de band te hard oppompen om stabiel te blijven en was het effect weg.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 feb 2022 08:10

i-mac schreef: 03 feb 2022 11:47 Ik gebruik de Squirt Latex met beadblocks korreltjes. Tot op heden tevreden. Die korreltjes helpen de gaten/gaatjes opvullen. Bij een grotere snee lukt dat niet meer. De plug is dan een (tijdelijke) oplossing.
Daar heb ik ook een keer een fles van gehad, was niet slecht. stonden een keer bij hopmans voor 10 euro per L.
Ik dacht voor in de kruiwagen (tipje van havana) en kinderfietsen

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3390
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 04 feb 2022 12:28

Combinatie Campagnolo Bora WTO 60 wielen en (nieuwe) Continental GP 5000S TR 25mm in tubeless setup; dat ging nog redelijk vlotjes.

Eerst de bandjes op een radiator gelegd voor een kwartiertje. Ze gingen op de velg met alleen maar handwerk. Met de voetpomp met luchtreservoir een poging tot ploppen gewaagd bij het eerste wiel, dat lukte niet. Dan de ventielkern uitgeschroefd en met de compressor kreeg ik de band geplopt, zonder gebruik van zeepsop oid. Ook bij het tweede wiel lukte het zo. Ventielkernen erin en gewoon opgepompt, ze lijken zo zonder latex ook al goed druk te houden. Straks maar even latex toevoegen.
Afbeelding

thebase
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 mei 2009 20:40

thebase 04 feb 2022 21:51

Ik ben ook begonnen met het avontuur dat tubeless is. Bontrager aeolus 37 met de meegeleverde plastic rimstrip, pirelli p zero tlr bandjes met de handpomp ploppen op 4 bar, en dan de druk niet hoger krijgen dan 5 bar en geluiden van lekkende lucht op sommige plaatsen langs de velg rand. Geen lekkende sealant te vinden maar krijg de druk met pompen ook echt niet hoger dan 5 bar. Ik denk dat ze niet goed in het velgbed liggen, wat kan ik nu het beste doen zonder dan ik de sealent verspil( wil morgen graag een stuk fietsen maar heb geen zin om straks zonder druk in mijn banden te staan. Alvast bedankt voor mogelijke tips
doe maar gek, dan doe je al normaal genoeg

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 04 feb 2022 22:15

havana schreef: 03 feb 2022 10:08 Ik was altijd een Orange adept, maar ik vind het zo verschrikkelijk duur geworden dat ik geswitcht ben naar Doc Blue (=Stans). Ik heb het idee dat Orange wel beter was.
Ik weet niet wat de prijzen waren, maar is dit duur?

24 euro voor 473ml Orange sealant bij bike-component.de

Plaats reactie