Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veldrijden 2021-2022

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4692
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 31 jan 2022 13:24

fiedoo schreef: 31 jan 2022 13:00 Vos: 118 crossen gewonnen, die zullen toch niet allemaal op snelle parcours gereden zijn en met een Vos die weinig kop doet?
Ik denk ook dat in 2de positie rijden op een crossparcours niet half zoveel voordeel geeft dan op de weg, dus waarover praten we dan.
Was het WK verleden week gereden dan won Vos zelfs nog op een modderige ondergrond. Dit weekend vond ik haar minder in forme en twijfel ik er sterk aan.
Buiten de cross heeft ze ook nog 301 wegwedstrijden gewonnen, niet slecht vind ik :-)
Er is niks mis met het palmares van Vos, integendeel wie kan dit voorleggen? Overgrote deel zijn sprintzeges, ook in het veldrijden, wat onmiddellijk al iets zegt over het parcours
Maar de 35 tourzeges van Cavendish maken hem geen Merckx.
Als je het veldrijden de laatste decennia gevolgd hebt, dan weet je waar Vos haar overwinningen haalde en hoe. Eigenlijk was het simpel, Vos startte nauwelijks op modderige parcours. De echte crossen die waren voor Daphny, Katy, Helen, etc

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4692
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 31 jan 2022 13:34

ophetkantje schreef: 31 jan 2022 13:04 Wielrennen en ook crossen zijn sporten met tactiek. Een klimmer valt ook niet aan in een waaier etappe en een sprinter niet in een klim. Juist die tactiek en het feit dat ieder op zijn/haar manier een koers probeert te winnen maakt het naast een mooie sport ook nog een mooi spelletje. En juist dit weekend echt genoten van prachtige wedstrijden, waar juist het verschil in kunnen en tactiek zorgde voor het spektakel.
Wat ben ik blij met Pogie, Wout, Mathieu, Ala en andere jonge renners die wel durven koersen zelfs van in het begin van een wedstrijd en zich niet wegsteken achter tactische spelletjes. Dat zorgt voor spektakel niet het moeten beroep doen op lepe trucjes.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6102
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 31 jan 2022 13:52

Maar wachten op de sprint is toch geen lepe truc?
Tuurlijk, een sprintersetappe is niet om aan te gluren en meer spektakel krijg je in een natte kasseienrit met de renners die daar bij passen.

Maar een lepe truc is iemand dichtzetten aan het hek. Net even te traag over het steile hobbeltje gaan zodat degenen achter je te voet komen, in de materiaalpost net even je fiets in de weg zetten. Dat zijn in mijn ogen lepe trucs. Of bijv zeggen dat het nog een ronde is, terwijl dat niet waar is. Ontzettend doen alsof je er doorheen zit terwijl dat niet zo is.

Anyways, er is een wedstrijd en een verdiende winnaarres (en winnaar). Dat het niet representatief is voor een heel cross seizoen, of voor een typische cross uberhaupt ligt aan het parcours niet aan de renners. En dat zal vaker het geval zijn in de sport.

Over Merkcx, zo 1 was er maar 1 van natuurlijk ;-).
Alhoewel, ook uit dezelfde Muur gelezen, Eddy blij mag zijn geweest dat Tiemen Groen op zijn 22e stopte met wielrennen :twisted: (en nu hoor ik even bij de chauvinistische supportersgroep :P)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 31 jan 2022 14:16

lugosi schreef: 31 jan 2022 13:24
fiedoo schreef: 31 jan 2022 13:00 Vos: 118 crossen gewonnen, die zullen toch niet allemaal op snelle parcours gereden zijn en met een Vos die weinig kop doet?
Ik denk ook dat in 2de positie rijden op een crossparcours niet half zoveel voordeel geeft dan op de weg, dus waarover praten we dan.
Was het WK verleden week gereden dan won Vos zelfs nog op een modderige ondergrond. Dit weekend vond ik haar minder in forme en twijfel ik er sterk aan.
Buiten de cross heeft ze ook nog 301 wegwedstrijden gewonnen, niet slecht vind ik :-)
Er is niks mis met het palmares van Vos, integendeel wie kan dit voorleggen? Overgrote deel zijn sprintzeges, ook in het veldrijden, wat onmiddellijk al iets zegt over het parcours
Maar de 35 tourzeges van Cavendish maken hem geen Merckx.
Als je het veldrijden de laatste decennia gevolgd hebt, dan weet je waar Vos haar overwinningen haalde en hoe. Eigenlijk was het simpel, Vos startte nauwelijks op modderige parcours. De echte crossen die waren voor Daphny, Katy, Helen, etc
Waaruit blijkt dat het overgrote deel van de zeges die Vos in haar carrière behaalde sprintzeges zijn? Heb je daar een statistische onderbouwing voor of is dat jouw gevoel? Cavendish aanhalen is uiterst suggestief want Vos is wel degelijk de vrouwelijke Merckx. Alleen al het feit dat zij driemaal de Giro Rosa heeft gewonnen, vijfmaal de Waalse Pijl, viermaal de Trofeo Binda en ook olympisch goud en wereldtitels won op de baan toont aan dat zij veel meer is dan een "sprintjesdief".
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 31 jan 2022 14:25

Ik vind deze all time rankings altijd wel leuk. Vos wint lang niet alleen sprints. En volgens mij won de grote Merckx juist ook erg veel in sprints. Je moet dan ook wel een goede sprint hebben om veel te winnen. Vos heeft nog 45 overwinningen nodig om het aantal van Merckx op de weg te evenaren. Dus ze moet nog eventjes door.

https://www.procyclingstats.com/rankings/we/all-time

https://www.procyclingstats.com/rankings/me/all-time
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 31 jan 2022 14:37

Grote verrassing vind ik Bronzini in dit lijstje. Persoonlijk had ik er toch een aantal dames hoger verwacht dan zij, stiekum meer gewonnen dan ik dacht dus.
Less is bore

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 31 jan 2022 14:38

lugosi schreef: 31 jan 2022 07:47 Pidcock de beste op dit flipperkastparcours.
….
Is wel een leuke kerel, een goede figuur voor de cyclocross en .... hij heeft de overwinning niet gestolen maar gewoon de rest uit het wiel gereden en volgehouden, chapeau.
Spreekt een aardig mondje Nederlands. En steekt spontaan z’n hand op als je hem op training passeert 👌👏 (net zoals de Olli)

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 31 jan 2022 15:07

Vraag aan de kenners hier van het damescrossen.

Hoeveel aan snelheid gemiddeld hebben ze nu gewonnen tot zeg maar 6 jaar terug. ?
Ik vraag me dat af omdat ik pas sinds een paar jaar intensief het veldrijden bij de dames volg.

Ik heb een toprenster verleden jaar de opmerking horen uiten, dat ze dezefde waardes rijdt als eerst,maar ze komt er nu niet aan te pas.Het moet dus wel dat het dames veldrijden enorm is geevolueerd.Dat moet een combi zijn van aanwezig talent en een verbeterde voeding ed en bovenal training en opleiding.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 31 jan 2022 15:32

lugosi schreef: 31 jan 2022 13:34 Wat ben ik blij met Pogie, Wout, Mathieu, Ala en andere jonge renners die wel durven koersen zelfs van in het begin van een wedstrijd en zich niet wegsteken achter tactische spelletjes. Dat zorgt voor spektakel niet het moeten beroep doen op lepe trucjes.
Ik ben ook blij met die renners, maar juist, omdat het er enkelen zijn. Als iedereen diezelfde koerswijze had wat er ook niets aan. Het mooie aan koers vind ik nu net dat iedereen probeert met zijn specifieke kwaliteiten te winnen en daarom ieder zijn eigen tactiek volgt. Juist, omdat niet iedereen op ieder parkoers kan winnen en vooral niet op dezelfde manier vind ik het spelletje zo leuk. Als iedereen vanaf de start voluit zou gaan, of ander gezegd altijd de sterkste zou moeten winnen, dan hadden we alleen nog tijdritten en daar vind ik dan weer niets aan, juist, omdat dan het spelletje ontbreekt. Het wachten, goed kunnen sparen en vertrouwen op je sprint, versus het versmachten van je tegenstander of harder kunnen rijden op een bepaald parkoers voor een bepaalde tijd, maakt het voor mij nu juist het ultieme spelletje.
En nee de sprintetappes in grote rondes vind ik ook niks (te voorspelbaar juist, omdat het etappes in een grote ronde zijn) , maar een "echte Sprintklassieker" zoals Gent-Wevelgem of Veenendaal-Veenendaal en misschien eigenlijk ook we Milaan- San Remo vind ik dan weer prachting.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15962
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 31 jan 2022 15:43

We zullen het commentaar van Wuyts in de nog resterende veldritten moeten missen.
Hij is per direct gestopt bij de VRT en gaat voor een commerciële mediagroep werken.
Ik ben er niet rouwig om, ik vond dat Wuyts zichzelf net iets te dikwijls belangrijker vond dan de renners.
Bron: Sporza
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 31 jan 2022 16:12

ophetkantje schreef: 31 jan 2022 15:32 En nee de sprintetappes in grote rondes vind ik ook niks (te voorspelbaar juist, omdat het etappes in een grote ronde zijn) , maar een "echte Sprintklassieker" zoals Gent-Wevelgem of Veenendaal-Veenendaal en misschien eigenlijk ook we Milaan- San Remo vind ik dan weer prachting.
G-W is maar één editie blijven hangen bij mij, de "gestolen overwinning" van Mattan......
https://sporza.be/nl/2020/03/26/retro-g ... to-s-2005/

MSR is vooral mooi vanwege de plaatjes als ze het op een zonnige dag rijden en omdat ik er zakelijk jaarlijks kom.
Less is bore

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5692
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 31 jan 2022 16:21

thestudent schreef: 31 jan 2022 14:25 Ik vind deze all time rankings altijd wel leuk. Vos wint lang niet alleen sprints. En volgens mij won de grote Merckx juist ook erg veel in sprints. Je moet dan ook wel een goede sprint hebben om veel te winnen. Vos heeft nog 45 overwinningen nodig om het aantal van Merckx op de weg te evenaren. Dus ze moet nog eventjes door.

https://www.procyclingstats.com/rankings/we/all-time

https://www.procyclingstats.com/rankings/me/all-time
Ze zijn Lance vergeten! :o :mrgreen:
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Plaats reactie