Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veldrijden 2021-2022

barverme
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 jun 2019 10:34

barverme 31 jan 2022 10:05

Op zich was het wel een mooi parcours, alleen spijtig dat het er al een hele tijd kurkdroog bij lag... Deze week gaat het er trouwens regenen/sneeuwen. Indien die neerslag een weekje vroeger was gevallen, hadden we waarschijnlijk andere uitslagen gezien...

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 31 jan 2022 10:22

lugosi schreef: 31 jan 2022 09:53
scottpch schreef: 31 jan 2022 09:33

V Empel maakte een paar beginnersfouten door niet als eerste dat heuveltje op te rijden én te kort op haar voorligger te zitten, waardoor ze te voet kwam te staan en Puck gevlogen was!
..............

Dat is natuurlijk zo maar Van Empel wijst in haar verhaal tweemaal naar materiaalproblemen. (ook al op ek blijkbaar)
Blijkbaar is die "crash mode" van dat elektrisch schakelen wel een vooruitgang... not dus. :dislike:
Wat is eigenlijk het nut van de crash modus? Bij een auto kan is het uiteraard nuttig vanwege de afsluiting van de brandstoftoevoer maar op een fiets? Wat kan er gebeuren, dat je geraakt wordt door een op hol geslagen derailleur?
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 31 jan 2022 11:33

Levensgevaarlijk, op hol geslagen electromotoren in de fiets :mrgreen: https://twitter.com/ordvoskin/status/10 ... 2944695296

(kon die van Hesjedal niet zo snel vinden ;-) )
Less is bore

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 31 jan 2022 11:37

MarkVeenstra schreef: 31 jan 2022 09:54 Dit was toch het WK gravel criterium rijden? ;-)

Anyways, in de laatste editie van "de Muur" staat een mooi stuk over de verschillende soorten fans, en voor welk type renner ze zijn.
Daar past de discussie die hier gevoerd wordt perfect tussen (slim rijden, versus altijd aanvallen, niet houden van gewiekst rijden of juist niet de sterkste maar de slimste zijn, passie hebben met de renners die zich altijd vooraan laten zien, of die gewoon een mooie naam hebben .., etc etc)
Zonder het stuk gelezen te hebben kan ik nu al zeggen dat er bij mij geen stempel op te plakken valt. De belangrijkste reden is vaak toch de X-gunningfactor: Vos heeft die wel, Van Vleuten heeft die, Evenepoel totaal niet, Wout heeft hem alsnog gekregen, etc.
Maar los daar van: bij Vos wil ik slim rijden zien, bij een VDP/Alaflipje in goeie doen gewoon aanvallen en winnen, Van Vleuten met een mooie solo, etc
Less is bore

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 31 jan 2022 11:39

In die stand is de derailleur zo klein mogelijk en wordt hij dus minder snel geraakt door rondvliegende andere fietsen. Verder zorgt het ervoor dat je met een kromme derailleurpad de derailleur niet in de spaken kan schakelen. Dus bij crash modus even inspecteren op schade en dan gewoon resetten.

Met di2 kon dat gewoon op de junction box, ik weet niet hoe het met de 12sp of bij SRAM zit. Maar met di2 kan het gewoon op de fiets. Als je als prof dit niet weer moet je toch eens even met je mechaniekers gaan praten.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 jan 2022 11:43

Winnen is winnen, nu heb ik er wel problemen mee als er iemand bv helemaal niet overneemt op de weg.
In het terrein is dit voordeel al minder en ook een risico.

Maar Vos/Brand was toch heel normaal, Had brand wel gewonnen dan zijn de meningen andersom.
Vos wat net zo sterk en heeft een betere sprint.......

Met een goede sprint had Boogert ook een heel ander ere lijstje gehad.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 31 jan 2022 11:49

De hele Brand/Vos discussie in dit forum is één groot déjà vu. Evenepoel/Colbrelli 2.0 met echo's naar de bejaarde discussie over renners die een heel seizoen rijden tegenover renners die zich alleen op het winnen van de Tour richten.

Leer ermee leven dat dit wielrennen is.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4692
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 31 jan 2022 12:07

Het is zeker niet representatief voor het wielrennen an sich, het zijn eerder uitzonderingen die dit doen. Sommigen doen het één keer in een bepaalde situatie, anderen bouwen er hun carrière op. Je sleept het hoe dan ook mee. Als je de naam Zoetemelk laat vallen hoort daar automatisch een idee bij (behalve bij Nederlanders). Zulke zaken worden vaak gepardonneerd vanuit een chauvinistisch standpunt.
In bepaalde situaties levert het ook het betere drama op. Herinner u bijvoorbeeld het incident tussen Sagan en Terpstra (Wevelgem dacht ik), een straf karakter; ik niet, gij dan ook niet. En VanAvermaet won.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4692
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 31 jan 2022 12:10

thestudent schreef: 31 jan 2022 11:39 In die stand is de derailleur zo klein mogelijk en wordt hij dus minder snel geraakt door rondvliegende andere fietsen. Verder zorgt het ervoor dat je met een kromme derailleurpad de derailleur niet in de spaken kan schakelen. Dus bij crash modus even inspecteren op schade en dan gewoon resetten.
...........
Is het wenselijk als je een belangrijke wedstrijd als een wk rijdt dat dit automatisch gebeurt? De voordelen lijken me voor een profrenner niet op te wegen tegen de nadelen.
Kan je dat niet uitschakelen?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 31 jan 2022 12:22

Volgens mij niet.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5692
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 31 jan 2022 13:00

Vos: 118 crossen gewonnen, die zullen toch niet allemaal op snelle parcours gereden zijn en met een Vos die weinig kop doet?
Ik denk ook dat in 2de positie rijden op een crossparcours niet half zoveel voordeel geeft dan op de weg, dus waarover praten we dan.
Was het WK verleden week gereden dan won Vos zelfs nog op een modderige ondergrond. Dit weekend vond ik haar minder in forme en twijfel ik er sterk aan.
Buiten de cross heeft ze ook nog 301 wegwedstrijden gewonnen, niet slecht vind ik :-)
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 31 jan 2022 13:04

Wielrennen en ook crossen zijn sporten met tactiek. Een klimmer valt ook niet aan in een waaier etappe en een sprinter niet in een klim. Juist die tactiek en het feit dat ieder op zijn/haar manier een koers probeert te winnen maakt het naast een mooie sport ook nog een mooi spelletje. En juist dit weekend echt genoten van prachtige wedstrijden, waar juist het verschil in kunnen en tactiek zorgde voor het spektakel.
Ach, ik zeg ook maar wat

Plaats reactie