Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Continental GP 5000 TL, nieuwe banden lekken zonder sealant/latex

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 jan 2022 09:57

kopjethee schreef: 30 jan 2022 10:11 Een band testen voor gebruik zonder sealant is dan toch juist een hele goede indicatie?

Zijn er meer mensen die dat doen?
Waarom zou je het doen? Ik doe soms hetzelfde als scottpch.
Maar vaak kiep in de vloeistof er meteen in.

Rubber is een natuurproduct. Het is echt niet zo dat als band X van merk X zonder vloeistof dicht is ze dat allemaal zijn.
Een echte TL band is natuurlijk wel dicht, maar het risico is dat die weer gaat lekker om de velgrand.
En die zijn dusdanig zwaar en stug dat je daar behalve voor bv MTB downhill gebruik niet op wil rijden.

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 567
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 31 jan 2022 11:43

Nee, maar je mag toch voor een X bedrag verwachten dat ze een goeie band afleveren. Dan kan je niet als fabrikant zeggen dat het door natuurrubber komt.

Er zijn merken die beter/consistenter zijn in produceren dan anderen.

Testen en eventueel terugsturen lijkt mij een goeie optie

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 feb 2022 10:15

En dan...... waarschijnlijk gaan ze na 1000km soweiso lekken.
Vroeger had je TL banden voor de MTB, maar die moest je wel op speciale UST velgen monteren. Wat zijn hier de eisen bij de conti TL?
Ik kan me niet voorstellen dat je die zomaar op elke TLR velg deze TL versie mag monteren. Vaak zijn de hieldraden veel forser.

Die MTB banden waren ook gewoon minimaal 200gram zwaarder dan de normale. De TLR zitten hier vaak mooi tussenin, zodat je vloeistof toevoegt en hierdoor drie vliegen in een klap slaat, nl lichter, lekbescherming en een wat soepelere band.

tjoerd
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 jul 2016 15:08

tjoerd 02 feb 2022 09:50

Gezien het onderwerp zou ik hier graag op inhaken, gaat om de GP 5000S TR. Heb deze gisteren op de velg gelegd zonder sealant. Met wat warm water en zeep "popte" ze eigenlijk vrij eenvoudig op de velg. Vanochtend waren ze echter weer leeg, zoals eerder geschetst volgens mij niet heel erg.. Maar, beide banden zaten ook niet meer ingehaakt op de rand van de velg. Hoe kan dit?
- Neem aan dat het met sealant niet ineens verholpen is?
- Moet ik toch wat enthousiaster zijn met het sop en de pomp?
- Anything else?

Thanks voor eventuele suggesties!

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5880
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 02 feb 2022 10:37

Of ze wel of niet ingehaakt blijven op de velg hangt van de afmetingen combiatie velg/band af.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

tjoerd
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 jul 2016 15:08

tjoerd 02 feb 2022 10:58

Orlok schreef: 02 feb 2022 10:37 Of ze wel of niet ingehaakt blijven op de velg hangt van de afmetingen combiatie velg/band af.
Heb het zelf niet eerder meegemaakt eigenlijk. Zou het in dit geval ook niet verwachten.
Gaat om GP TR 28mm's bij een Roval CL50 (21mm intern en 29/30 extern).
Enig idee?

abdr
Forum-lid
Berichten: 565
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 02 feb 2022 12:03

Ik denk dat het sop er ook voor kan zorgen dat de band sneller van de "shelf" in het velgbed glijdt. Maar ja, of een tubeless band zonder druk wel of niet op die "shelf" blijft zitten is een beetje toeval, bij dezelfde velg met verschillende banden heb ik verschillende resultaten.

tjoerd
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 jul 2016 15:08

tjoerd 02 feb 2022 12:15

Alright, dank. Ik zal in ieder geval eerst bij een band/velg checken of de druk erop blijft met sealant erin en anders bellen met de webshop.
Ik laat hier weten wat het resultaat is.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 02 feb 2022 12:21

tjoerd schreef: 02 feb 2022 09:50 Gezien het onderwerp zou ik hier graag op inhaken, gaat om de GP 5000S TR. Heb deze gisteren op de velg gelegd zonder sealant. Met wat warm water en zeep "popte" ze eigenlijk vrij eenvoudig op de velg. Vanochtend waren ze echter weer leeg, zoals eerder geschetst volgens mij niet heel erg.. Maar, beide banden zaten ook niet meer ingehaakt op de rand van de velg. Hoe kan dit?
- Neem aan dat het met sealant niet ineens verholpen is?
- Moet ik toch wat enthousiaster zijn met het sop en de pomp?
- Anything else?

Thanks voor eventuele suggesties!
Vaak wanneer ik dat aan de orde heb, leg ik er nog een extra laagje velgtape in, waardoor de tolerantie tussen velgbed en band nauwer wordt.
Dan komt de band ook niet meer los van de velgrand.
Wanneer je sealant gebruikt nadat je de band gemonteerd hebt, blijft de band op druk of verliest ie wat druk, maar niet zoveel dat ie uit de velgrand plopt.
Heb je de band gevuld met sealant en hoor je ergens wat lucht ontsnappen, beweeg dan het wiel horizontaal zodat de sealant overal komt.
Leg daarna het wiel horizontaal op een emmer, zodat de sealant ook aan de zijkant kan komen en na een tijdje het wiel omdraaien voor de andere zijde.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 03 feb 2022 08:42

Kijk ook in het tubeless topic daar staan deze discussies ook.

Heel simpel voor de race, neem een TLR band met vloeistof! of een TL band met vloeistof.
Maar ga niet zonder zitten tobben er zijn teveel factoren die invloed hebben.

Ze kunnen zo'n band echt wel dicht maken zonder vloeistof maar je wil ook geen stugge raceband van plus 400gram.

Gebruik liever geen sop en zeker niet teveel, daar hecht de vloeistof niet beter door, liever een (kleverige) montage vloeistof.
Die van schwalbe is goed.

tjoerd
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 jul 2016 15:08

tjoerd 04 feb 2022 10:46

tjoerd schreef: 02 feb 2022 12:15 Alright, dank. Ik zal in ieder geval eerst bij een band/velg checken of de druk erop blijft met sealant erin en anders bellen met de webshop.
Ik laat hier weten wat het resultaat is.
Hier de update. Ze blijven inderdaad redelijk op druk met sealant erin. Bij het voorwiel moest ik de vloeistof wel een keer extra verdelen over de band (schudden en in meerdere posities laten liggen). Over dit onderdeel dus niet helemaal onder de indruk van de nieuwe band van Conti, maar wasbeer heeft hierboven natuurlijk wel een punt.
Benieuwd hoe ze rijden!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 05 feb 2022 14:09

Ontvet de band voor eerste montage altijd even met bv remmenrijniger. Zeker conti gebruikt veel siliconen in de mal.
De vloeistof houd dan wat beter, waardoor de band eerder dicht is.

Plaats reactie