Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Jean Nelissen vs Charlie Gaul

Critic
Forum-lid
Berichten: 920
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 29 jan 2022 15:31

Mijn vrouw en ik zijn erg gecharmeerd geraakt van Luxemburg. Willen dit jaar samen daar een mooie tocht rijden. Is er iemand die beide tochten gereden heeft en er 1 kan aan- of afraden?
(Dat het in mei of sept is, is bekend. Oppas is wel te regelen)
Gaat me meer om omgeving, route, organisatie etc

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 29 jan 2022 16:21

Beide tochten zijn niet met elkaar te vergelijken.
De Charly Gaul is een cyclo met gezamenlijke start, tijdwaarneming en klassement. Dit is echt een wedstrijd waar door de meesten heel hard gereden wordt. Hoewel je natuurlijk je eigen tempo kunt rijden.

De JNC is een toertocht zonder gezamenlijke start waar ieder zijn eigen tempo rijdt.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5894
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 29 jan 2022 17:28

Ik heb de JNC en paar keer gefietst, Charlie Gaul nooit. En toch kan ik er wal wat over zeggen. Want het verschil in tempo gaat enorm zijn. Ik heb de tijden gezien die in de Gaul worden gefietst en daar kan ik alleen maar van dromen. En veel mensen die daar rap fietsen. De laatste keer dat ik de JNC reed, ben ik in 140 km door 5 man ingehaald en mijn niveau stelt echt niet zoveel voor.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3390
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 29 jan 2022 18:23

Cyclo vs toertocht he.
Afbeelding

Critic
Forum-lid
Berichten: 920
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 29 jan 2022 18:30

Ja maar cyclo kun je ook op eigen tempo rijden. Niemand verplicht je om met 32+ gemiddeld binnen te komen.
Ik ken de omgeving rond mullerthal. Prachtig met alle rots formaties. Maar welke van deze twee heeft de mooiste omgeving, tofste route, etc?

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8361
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 29 jan 2022 21:41

Ik help regelmatig bij bevoorradingen in Frankrijk, maar je hebt volkomen gelijk Critic, er zijn er voldoende die alle tijd nemen bij de bevoorradingen en echt weinig met snelheid hebben.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3390
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 29 jan 2022 22:44

Ik heb de Jean Nelissen nog niet gereden maar al wel dikwijls veel positiefs over die tocht gehoord. Al wel 2x aan de Charly Gaul deelgenomen , 1x competitief en een andere keer iets meer op 't gemak (enfin, rond de 35km/h :) ). Het parcours van de Charly Gaul verandert telkens wel een beetje maar het hart blijft hetzelfde. Ik kan er alleen maar positief over spreken, perfecte weg, beperkt deelnemersaantal, top organisatie, veiligheid dankzij de signalisatie, en mooie omgeving. Ook al tweemaal hard genoten van de avond voordien, Echternach is dan een stadje vol gemotiveerde wielertoeristen die toch nog op terras hun laatste pintje drinken. Heerlijke dagen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 30 jan 2022 11:28

Ik heb de tegenovergestelde ervaring. Nooit de Charly Gaul gereden, maar wel 5 x de JNC. Vianden is supergezellig en ik vind de route(s) erg mooi. Organisatie basic, maar prima.

Er zitten vaak best pittige hellingen in de JNC. Ze weten vaak een paar zware kuitenbijters op te zoeken. Ik heb vernomen dat het bij de Charly Gaul toch wat glooiender is.

Verder is de Charly Gaul toch meer een echte hardrijderscyclo. Vrijwel alle deelnemers proberen hier goed door te rijden. Als je wil gaan toeren zal je al gauw alleen zitten en niet meer het idee hebben aan een evenement mee te doen. Maar misschien vind je dit helemaal niet erg.
De JNC is een echte toertocht waar mensen wat langer de tijd nemen bij de bevoorradingen en waar meer variatie is in de gereden snelheden van de diverse deelnemers.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 30 jan 2022 16:52

Er is toch veel tijd tussen beiden? Doe ze gewoon allebei, kan je zelf vergelijken ;-)
Afbeelding

Critic
Forum-lid
Berichten: 920
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 09 feb 2022 11:26

Oppas geregeld dus inschrijving geregeld voor de JNC..

jan831
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 jan 2014 21:03

jan831 09 feb 2022 11:50

als ik de snelheden zie van de Charly Gaul, ga ik er vanuit dat dat op een verkeersvrij parcours is? Of toch op z'n minst dat het verkeer geregeld wordt.

Zo een verkeersvrije (of luwe) route is wel leuker rijden. En eens de klassementsrijders uit beeld zijn, is het helemaal rustig rijden ;-)

Plaats reactie