Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Crankstel

JohnnyB.Goode
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jan 2022 16:34

JohnnyB.Goode 27 jan 2022 11:36

Beste lezers-
Even in het kort mezelf voorstellen - mijn naam is John Hoeksma ik kom uit het noorden van het land en ben een redelijk fanatieke hobby-fietser- ongeveer 3k km per jaar.
Wat techniek betreft ben ik niet echt een hoogvlieger.
Een tijdje terug zag ik dat in mijn achtervelg -aluminium een scheurtje zat rondom een spaak;
Voor 65 euro een andere velg op de fiets laten zetten waarbij de fietsmaker zei dat de cassette van de betreffende velg een stuk beter was dan de mijne en deze dus ook vervangen. Ik kwam er achter dat ook de ketting en de tandwielen van het crankstel versleten waren. Aangezien ik nogal een beperkt budget heb en het vervangen van de ketting en crankstel hier bij twee fietsmakers varieerde van 80 tot 115 euro vond ik dit nogal een aardig bedrag en kwam bij een kringloopwinkel terecht die ook fietsen verkoopt en repareert; voor 40 euro zou er een nieuw crankstel en een ketting opkomen en de fiets even nagekeken worden op andere dingetjes. Nu is het punt- ik dacht een nieuw crankstel maar bij thuiskomst bleek er een tweedehands crankstel op te zitten en zoals ik het met mijn lekenogen kan bekijken een niet echt in goede staat verkerend crankstel. Mijn opmerking en tevens vraag is - is dat dit toch niet acceptabel is- zelfs niet voor een lage prijs zoals ik betaald heb... ik voeg enkele foto's toe.
Mvgr. John
P7840320 (Medium).JPG
P7840319 (Medium).JPG
P7840309 (Medium).JPG
P7840308 (Medium).JPG

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 27 jan 2022 12:50

40 euro zou een aardige prijs zijn voor arbeid (pedalen verwijderen, kettingkast verwijderen, crank vervangen, kettingkast monteren, pedalen monteren).
Dit is geen nieuw crankstel en zeker geen kostbare, wel nog lang bruikbaar, misschien krijg je er op marktplaats 15 euro voor, hetgeen de waarde zou kunnen zijn.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 27 jan 2022 13:10

Volgens mij heb je voor 40 euro niet veel meer te verwachten. Er zit in ieder geval wel een nieuwe ketting op. En het buitenblad en binnenste kleine blad doen het nog een eeuwigheid. Dat middenste blad heeft een tik gehad van een vastgelopen ketting of iets vergelijkbaars. Denk echter niet dat hij uit elkaar valt, want gezien de roest is het staal. Die doet het ook nog wel even. Als het een aluminium kettingblad was geweest had ik me er zorgen over gemaakt.

Als je nu zonder problemen kan fietsen dan is alles oke.

In mijn ogen ben je zeker niet opgelicht. Als jij denkt dat die man een gloednieuw crankstel en ketting inclusief montage kan toveren voor 40 euro. Die man van de kringloopwinkel heeft zo goed als niets verdiend. En de fietsenmaker die je wiel heeft vervangen ook niet.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

JohnnyB.Goode
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jan 2022 16:34

JohnnyB.Goode 28 jan 2022 09:53

Dank jullie wel voor de info. Mijn idee was ook zeker niet dat ik was opgelicht hoor. Wat ik me afvraag is of een dergelijk crankstel met zo'n middenblad nog wel lang mee zou gaan maar dat valt dus wel mee volgens jullie.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 28 jan 2022 15:17

Dit zijn volgens mij "ijzeren" kettingbladen.
Die "inkeping" zit er af-fabriek op. Als ik jou was zou ik mij geen zorgen maken.
40 Euro all-in vind ik dit zeker geen verkeerde prijs welke jij betaald hebt.
I know myself like no one else
Nothing to defend

JohnnyB.Goode
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jan 2022 16:34

JohnnyB.Goode 29 jan 2022 10:10

Ok, dank je wel- de 40 euro die ik betaald heb is zeker een koopje vergeleken met de 114 euro die ik hier bij de fietsenmaker moest betalen- echter toen ik het crankstel bekeek dacht ik dat het middelste blad in een verhakselaar oid. had gezeten))
Wat ik begrijp kan ik met dit crankstel gewoon weer een heel eind vooruit...

Plaats reactie