Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote domme vragen topic

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 24 jan 2022 19:14

En waarom wil je het daar niet hebben, daar is toch niks mis mee, misschien dat daarom de Ultegra cassette bij mij niet roest.? Trouwens zoveel blijft er ook niet zitten, het belangrijkste is dat het in de ketting trekt en dat doet het al hééél wat jaar sinds ik Squirt gebruik.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 24 jan 2022 20:14

NuitKor schreef: 24 jan 2022 17:40Nadat ik mijn fiets heb gewassen en wegzet in de (onverwarmde) bijkeuken
Als het weer niet toestaat dat de fiets buiten aan de zon en de wind droogt, dan zet ik hem hier altijd even in de hal. Metaal op metaalcontact met de verwarmingsradiator. Een uurtje is genoeg en dan is echt alles helemaal droog.

Janjan
Forum-lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 09 jul 2020 21:06

Janjan 24 jan 2022 20:56

Waarom zou ik de veerspanning op mijn SPD-SL pedalen groot/ groter maken?
Ik gebruik de gele schoenplaatjes. Voor de 'float' maakt de spanning niet uit. En met een licht ingestelde veerspanning komen mijn schoenen zelfs met flink aanzetten uit het zadel niet los van de pedalen.
Kortom: wat koop ik met een zwaardere afstelling van de veerspanning?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5016
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 24 jan 2022 21:48

Orlok schreef: 24 jan 2022 18:39 Dat heb ik ook maar die roesten bij niet, ook niet in de onverwarmde berging.!

Na het schoonspuiten met de tuinslang maak ik de aandrijflijn droog met een doek en perslucht, daarna weer een laagje Squirt op de ketting en ff alle versnellingen langs. Echter ik heb nu ook een Shimano ketting in combinatie met een 105 cassette en gegarandeerd dat deze de dag erna enigszins zijn geroest, vandaag mijn opmerking.
Perslucht zorgt er voor dat niet roest.. zet het maar eens weg zonder perslucht of kachel.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 24 jan 2022 22:50

Janjan schreef: 24 jan 2022 20:56 Waarom zou ik de veerspanning op mijn SPD-SL pedalen groot/ groter maken?
Ik gebruik de gele schoenplaatjes. Voor de 'float' maakt de spanning niet uit. En met een licht ingestelde veerspanning komen mijn schoenen zelfs met flink aanzetten uit het zadel niet los van de pedalen.
Kortom: wat koop ik met een zwaardere afstelling van de veerspanning?
Ik trek met standaard veerspanning mijn voet wel los uit het pedaal (erger met de gele plaatjes dan met de blauwe die ik nu gebruik), daarom stel ik die wel wat straffer in (en zeker als ze wat verder verslijten)

Heb je dat probleem in de spurt niet, dan koop je er niks mee
Afbeelding

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 25 jan 2022 10:33

NuitKor schreef: 24 jan 2022 21:48
Orlok schreef: 24 jan 2022 18:39 Dat heb ik ook maar die roesten bij niet, ook niet in de onverwarmde berging.!

Na het schoonspuiten met de tuinslang maak ik de aandrijflijn droog met een doek en perslucht, daarna weer een laagje Squirt op de ketting en ff alle versnellingen langs. Echter ik heb nu ook een Shimano ketting in combinatie met een 105 cassette en gegarandeerd dat deze de dag erna enigszins zijn geroest, vandaag mijn opmerking.
Perslucht zorgt er voor dat niet roest.. zet het maar eens weg zonder perslucht of kachel.
Das nogal wiedes dat als je het niet droog maakt ijzer gaat roesten. :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5016
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 25 jan 2022 11:33

Orlok schreef: 25 jan 2022 10:33
NuitKor schreef: 24 jan 2022 21:48
Orlok schreef: 24 jan 2022 18:39 Dat heb ik ook maar die roesten bij niet, ook niet in de onverwarmde berging.!

Na het schoonspuiten met de tuinslang maak ik de aandrijflijn droog met een doek en perslucht, daarna weer een laagje Squirt op de ketting en ff alle versnellingen langs. Echter ik heb nu ook een Shimano ketting in combinatie met een 105 cassette en gegarandeerd dat deze de dag erna enigszins zijn geroest, vandaag mijn opmerking.
Perslucht zorgt er voor dat niet roest.. zet het maar eens weg zonder perslucht of kachel.
Das nogal wiedes dat als je het niet droog maakt ijzer gaat roesten. :roll:
En daarom ga ik het drogen met een kacheltje. Ketting krijg ik met een doek vaak wel goed droog, maar ik heb er geen trek in om elke keer de cassette te drogen met een doekje tussen de cassette etc.

hayes

hayes 25 jan 2022 20:29

IK droog het na het wassen met een doek. En dan pas de dag nadien wax.
Bijna nooit roest.

Als ik in de regen fiets, en de fietsketting niet afdroog, heb ik wél prijs. Maar als je de dag nadien weer fietst, is dat er na even fietsen toch weer af?

Ik heb m'n vader zaliger z'n compressor overgenomen. Ga toch eens zo'n setje toebehoren kopen en droogblazen. Eén minuutje moeite.

1094
Forum-lid
Berichten: 1596
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 26 jan 2022 21:41

Is het done om de fietsenmaker te vragen of hij zelfgekochte onderdelen wil monteren omdat je ze voor een lagere prijs zelf kan inkopen?

i-mac

i-mac 26 jan 2022 21:44

1094 schreef: 26 jan 2022 21:41 Is het done om de fietsenmaker te vragen of hij zelfgekochte onderdelen wil monteren omdat je ze voor een lagere prijs zelf kan inkopen?
Waarom niet? Mijn fietsenmaker stelt het zelf voor om dat zo te doen (voor dure zaken, zoals een volledige groep). En je kan het maar vragen. Een "neen" heb je, een "ja" kan je krijgen ...

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3084
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 26 jan 2022 21:49

Ja, is vooral afhankelijk van welke onderdelen het betreft. Als hij ze zelf op voorraad heeft, wordt het een wat moeilijker verhaal.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 27 jan 2022 08:19

1094 schreef: 26 jan 2022 21:41 Is het done om de fietsenmaker te vragen of hij zelfgekochte onderdelen wil monteren omdat je ze voor een lagere prijs zelf kan inkopen?
Mijn fietsenmaker heeft daar geen probleem mee, als het maar in overleg is. Hij rekent dan wel wat meer voor de arbeid, maar als je echt goedkoper kunt inkopen dan neem je dat op de koop toe. Ik doe het eigenlijk nooit, omdat ik hem de marge op het materiaal ook gun en arbeid heb ik afgekocht in een onderhoudscontract. Soms echter is er iets wat in zijn inkoopkanalen niet te krijgen is en wel via andere kanalen en dan stelt hij het zelf voor. Scheelt denk ik wel of je een zaak hebt waar je regelmatig komt, of met zo iets voor de eerste keer een zaak binnen loopt. Mijn lbs heeft zelfs een vast bedrag wat hij rekent om postorder fietsen goed in elkaar te zetten met vet op de juiste plaatsen en de juiste aandraaimomenten en daar maken mensen regelmatig gebruik van. Dus niet echt iets vreemds.
Ach, ik zeg ook maar wat

Plaats reactie