Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

SPD pedalen vs spd-sl

Nardyh
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jan 2022 20:28

Nardyh 26 jan 2022 15:31

Ik rijd momenteel met spd pedalen op mijn racefiets. Ik heb hier destijds vanuit gemak voor gekozen. Tevens schijnen SPD pedalen iets makkelijker in en uit te klikken. Als ik nu door drukke gebieden rijd, rijd ik ook regelmatig niet "ingeklikt". Nu wil ik nieuwe pedalen aanschaffen, maar twijfel nu toch om wellicht SPD-SL pedalen te nemen. Is het SPD-SL systeem nu echt veel comfortabeler/effectiever? Kun je met de SPD-SL pedalen ook makkelijk stukken fietsen zonder "ingeklikt" te zijn?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 26 jan 2022 15:37

Als jij je goed voelt met SPD pedalen moet je daar vooral mee blijven rijden, maar dit gezegd zijnde.
Ook SPD-SL klikt gemakkelijk in- en uit, het is allemaal een kwestie van gewoon (willen) worden.
Als je nu heel goede MTB-schoenen met een stijve zool hebt ga je niet veel verschil voelen met SPD-SL of vergelijkbare pedalen.
Als je echter nu met "slappe" MTB schoenen op pad bent is het verschil tussen SPD en SPD-SL wel merkbaar beter in het voordeel van de SPD-SL variant.

Gemakkelijk "uitgeklikt" rijden zal met racepedalen niet zo evident zijn.
I know myself like no one else
Nothing to defend

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 26 jan 2022 16:10

Het gekke is dat ik op de racer liever spd sl rijd die voelen iets vaster. Ik vind dat met een racer fijner.
Op de MTB vind ik SPD (in mijn geval CB's) fijner.

Maar effectiever is het niet. CB,s zijn lichter dan SPD SL's
Maar SPD SL schoenen zijn weer lichter.

Waarom wil je uitgeklikt rijden. Ik weet het antwoord wel, dat wil iedereen die het nog geen jaar gebruikt. Gewoon ingeklikt rijden.
Op de MTB is dat de eerste keer echt ff wennen, maar ik ben er nog nooit door gevallen.

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1658
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 26 jan 2022 16:43

Als je naast je pedalen ook nog nieuwe schoenen moet... zou ik het bij de spd pedalen laten. De MTB schoenen met een stijve zool doen absoluut niet onder voor hun race-broertjes, hoor.

@wasbeer: Gewoon ingeklikt die trail af! Ik zou er niet meer aan moeten denken om dat op TenFives met flatpedals te doen.
WiND 56 - 2020

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 26 jan 2022 17:42

Het zal je verbazen (mij wel tenminste!) hoeveel controle je met FiveTens (andersom dus ;-) ) en goede flats heb, maar flatpedal vs clipless discussies zijn er al genoeg :-)
Zelf rij ik in de winter met 'SPD' (Time ATAC eigenlijk) op de racer, om de doodeenvoudige reden dat ik dan maar 1 paar dure winterschoenen nodig heb (die ik dan vervolgens nauwelijks meer gebruik op de MTB omdat mijn FiveTens warm genoeg zijn, maar dat terzijde).
Voor de doorgaans wat kortere ritjes in de winter werkt dat prima voor mij, maar voor langere ritten zou ik toch de voorkeur geven aan de stabiliteit van een echt racepedaal+schoenplaatje
Laatst gewijzigd door 53x11 op 26 jan 2022 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1053
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 26 jan 2022 19:29

De eerste keer dat ik op een (huur-)mountainbike met goede flat pedals fietste schrok ik er bijna van hoeveel grip dat op de pedalen geeft.
Verder eens dat SPD op de racer ook goed kan als je goede schoenen hebt. Veel woon-werkers doen dat ook, zodat ze makkelijker een stukje kunnen lopen naar de werkplek.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 26 jan 2022 20:22

Spd geeft mij teveel speling, kwa gevoel dan want kwa power waardes merk ik het niet echt.
Maar heb liever dat mijn voeten vaster zitten.
Op racefietsen heb ik spd-sl icm blauwe plaatjes.
Maar op gravel en strand spd, spd-sl slijt dan te snel (pedalen en plaatjes) en als er modder/zand op schoenen zit kan je amper inklikken.

Ik heb vorig jaar de time cyclo pedalen geprobeerd, voeten zaten wat vaster maar die hadden issue dat clickmeganisme onderweg soms te vroeg inklikte/je voeten nog niet vast zaten.
Zijn volgens mij inmiddels ook niet meer verkrijgbaar...

bever
Forum-lid
Berichten: 2103
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 26 jan 2022 22:01

Vicenza schreef: 26 jan 2022 19:29 De eerste keer dat ik op een (huur-)mountainbike met goede flat pedals fietste schrok ik er bijna van hoeveel grip dat op de pedalen geeft.
Verder eens dat SPD op de racer ook goed kan als je goede schoenen hebt. Veel woon-werkers doen dat ook, zodat ze makkelijker een stukje kunnen lopen naar de werkplek.
Ik denk met name dat laatste een steekhoudend argument is voor velen. Op de zomerracer heb ik gele SPD-SL en op de mountainbike sinds kort weer platte pedalen nadat ik mijn banden in mijn rechterenkel afscheurde omdat ik niet lekker kon uitklikken (ik ben niet zo'n stuurtalent)
Op de winterracer ook nog steeds SPD (en goede schoenen), ik moet zeggen dat ik SL toch iets fijner vind

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 26 jan 2022 22:08

Ik deel de ervaring van DDX.

Op de zomerfiets zitten SPD-SL met blauwe plaatjes. Op de gravel/winter-fiets zit SPD met de horizontal release (de SM-SH51, die zitten iets vaster), het is duidelijk minder voor langere ritten op de weg (met goede Shimano winterschoenen) dan SPD-SL maar het gaat wel.
Afbeelding

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 26 jan 2022 22:27

Oh ja, wat dat uitgeklikt rijden betreft: niet doen, je hebt op die manier veel te weinig controle! Oefen desnoods een paar keer op het gras ofzo om eerst tot stilstand te komen en dan pas los te klikken. Dat wordt snel genoeg routine, en dan ben je ook niet meer bang om om te vallen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 26 jan 2022 22:40

Ik heb het al eens eerder gepost.
Ik heb op mijn MTB Time Atac pedalen.
Ik heb raceschoenen met Carbon zool en door middel van een conversie kit kan ik mijn raceschoenen gebruiken op de MTB.
De conversieplaat verdeelt, of het voelt althans zo, de druk veel beter over de schoenzool dan bij echte MTB schoenen zodat ik nooit het gevoel van " doortrapte" voeten heb.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik echte modder vermijdt en echt uitdagende parcours zijn ook niet aan mij besteed.
Afbeelding
I know myself like no one else
Nothing to defend

LVteS
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 dec 2021 22:41

LVteS 31 jan 2022 16:42

Shimano SPD PD-ES600 Pedalen met inderdaad die conversie kit voor mijn carbon zolen. Top op de MTB en racefiets.

Plaats reactie