Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Specialized Aethos vs Trek Emonda SL7

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 785
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 26 jan 2022 08:14

HarryuitHilversum schreef: 25 jan 2022 22:06 Beide zijn natuurlijk geweldige fietsen. Ik neig naar de Emonda om twee redenen:
1. De (nieuwe) Emonda is wat meer allround. Hij is vooral aerodynamischer. Dat is overal behalve in de bergen een voordeel tov de Aethos.
2. De nieuwe 12 speed di2 zie ik wel als een groot voordeel. 1 setup geeft je een groot bereik zonder al te grote sprongen. Minder aanlopen van de rem tov de oude groep. Minder kabels te onderhouden. Sowieso zou ik bij een nieuwe fiets met zo'n topframe de nieuwste groep kiezen met oog op onderhoud, vervanging en inruilwaarde.
TS least de fiets. Als dat net zo werkt als bij een auto, lever je de fiets na een bepaalde looptijd weer in. En dan geldt de inruilwaarde niet. Net als onderhoud en dergelijke, als dat in het contract zit.
Los daarvan zou ik nooit een fiets kopen vanwege de inruilwaarde straks, maar vanwege de looks/maat/gevoel/groep nú. Daar heb je veel meer aan, wat mij betreft.
Michiel

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1370
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 26 jan 2022 09:08

Inruilwaarde kan nog altijd van belang zijn hé. Op het einde van een leaseperiode kan je er ook voor kiezen om de fiets over te kopen en zelf 2de hands te verkopen.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 26 jan 2022 09:18

Het onvolprezen blad Roadbike had in 2020 een hele serie over de zin en onzin van aero. Dat opende mij de ogen. Belangrijkste conclusie: ook voor de sportieve recreant heeft aero wel degelijk zin. Op een heuvelachtig parcours van 100 km ben je op een goede aerofiets in dezelfde houding en met dezelfde inspanning vele minuten sneller. De belangrijkste aerowinst haal je uit het frame en de helm. De nieuwe Emonda heeft veel aero eigenschappen van de Madone gekregen. Hij is daardoor wel flink zwaarder dan de oude Emonda. De Aethos is vooral licht en stijf. IK verwacht daarom wel degelijk een verschil in rijeigenschappen tussen de Emonda en de Aethos.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 26 jan 2022 09:28

De belangrijkste winst op aero gebied (wanneer we het over de fiets zelf hebben) haal je uit wielen, dan stuur en frame.
(voor de volledigheid: natuurlijk is positie nog belangrijker, en verder speelt kleding ook een rol)

Ik stem voor de Aethos, met een setje mooie carbon wielen van 45mm hoog. Klassieke mooie fiets.
Afbeelding

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 26 jan 2022 10:30

Grappig. Mijn Duitse vrienden concludeerden het precies andersom. Frame, stuur en dan wielen. Hoge wielen hebben volgens hen nauwelijks aerodynamisch voordeel. Dus bij wind recht van voor of achter doen ze vrijwel niets. Het voordeel is dat er bij zijwind een zeileffect ontstaat. Daardoor krijg je gratis snelheid.

barverme
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 jun 2019 10:34

barverme 26 jan 2022 10:35

Los van de aero-eigenschappen zou ik gewoon voor de fiets gaan die je het mooist vindt. Het zijn beide topfietsen. En als je ze beide even mooi vindt, kijk dan in de tabellen welke geometrie het best bij jou past.
Mijn persoonlijke voorkeur zou uitgaan naar de Emonda wegens het allround-karakter en de netjes weggewerkte kabels...

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 26 jan 2022 19:05

Veel toevoegen aan alle opmerkingen kan niet meer.
Is TS er al uit of moet hij ondertussen voor de fiets gaan die er wel nog is?
I know myself like no one else
Nothing to defend

d_jokke
Forum-lid
Berichten: 216
Lid geworden op: 25 jan 2008 20:47

d_jokke 26 jan 2022 22:13

Dit weekend ga ik eens naar de Aethos kijken; die staat in de winkel en is dus direct beschikbaar.
Ik heb bij 2 fietsenmakers gehoord voor de Trek Emonda. Levertijd is telkens maart 2023...
Dat gaan we dus niet doen...
Als de Aethos mij bevalt zal het deze worden en anders niets...

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 26 jan 2022 22:45

bartdr schreef: 26 jan 2022 09:08 Inruilwaarde kan nog altijd van belang zijn hé. Op het einde van een leaseperiode kan je er ook voor kiezen om de fiets over te kopen en zelf 2de hands te verkopen.
Waarom zou je hem kopen om weer door te verkopen? Zo'n leasemaatschappij zal echt geen enorm bedrag marge overlaten. Een lage inruilwaarde is juist een voordeel als je hem voor jezelf wil houden.

Aero voordeel is relatief. Uiteindelijk fiets je voor de lol en om je gezondheid op peil te houden/te verbeteren. Een halve km/h voegt voor lang niet iedereen wat toe aan de beleving. Ik vind dat fietsen er lelijk van worden en zodoende mijn plezier om te fietsen vergallen.
Campagnolo Ultra Dork

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1370
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 27 jan 2022 08:47

Gaat er niet om of die inruilwaarde laag of hoog is in absolute termen. Eerder in verhouding tot de markt. Mijn broer rijdt zo bv. met de oude leasingwagen van mijn vader, net omdat de inruilwaarde lager was dan wat de 2e hands markt op dat moment bepaalde.
Nog redenen om over te kopen:
- je moet nog x aantal maanden wachten op je volgende lease fiets en wil niet zonder fiets vallen, maar zodra je die nieuwe hebt wil je die oude verkopen
- je hebt al een overnemer voor je fiets
(-je denkt er winst aan te maken)

Plaats reactie