Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15935
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 25 jan 2022 21:22

sharkman113 schreef: 25 jan 2022 21:14 .....Moet wel zeggen dat ik op de motor ook altijd zeer stevig doorreed en meerdere Eiffelritten met een setje blokken deed (banden waren wel in no time kaal) dus dat zal ook wel meespelen.
Bij mij indertijd ook, na 2500-3000 km was de achterband wel op.
I know myself like no one else
Nothing to defend

1094
Forum-lid
Berichten: 1650
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 26 jan 2022 11:55

Weet iemand waar ik SRAM spacers kan kopen? Of kan ik ook shimano spacers tussen mn sram remmen zetten bij vervoer?

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 26 jan 2022 12:40

Bij mij indertijd ook, na 2500-3000 km was de achterband wel op.
Zoiets of nog minder. Moet wel zeggen dat ik nooit een platte kant op mijn loopvlak had maar dat de zijkanten (deels geholpen door trackdays) ook mooi gelijkmatig meesleten en dat zie je (zeker bij woon-werk motoren) eigenlijk nooit.

Jeff_dh
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 mei 2013 20:12

Jeff_dh 26 jan 2022 16:13

Ik heb een vluchtig dit topic bekeken. Volgens mij gaan veel reacties over de remkracht.

Persoonlijk vind ik het allergrootste voordeel van schijfremmen de "vormvrijheid" die je als ontwerper krijgt door schijfremmen te gebruiken.
- De staande achtervork kan een stuk lager en wijder (dus mogelijkheid voor bredere banden, mogelijk meer aero en meer comfort)
- De staande achtervork kan zonder bridge worden uitgevoerd > meer comfort
- Voorvork kan wijder (dus mogelijkheid voor bredere banden en mogelijk aerodynamischer)
- Velgen kunnen breder en hoeven niet perse een vlakke zijkant te hebben.
- Geen oververhitte velgen met delaminatie/ oplossen lube lijm tot mogelijk gevolg
- Met de kabelloop van de hydraulische kabel heb je meer vrijheid t.o.v. de mechansiche remkabel

Velgremmen zijn prachtig en functioneren goed, maar vind ik persoonlijk het beste passen bij een traditionele racefiets. Voor ontwerper en om een fiets specifieker voor een bepaald doel te ontwerpen zijn schijfremmen gewoon fijner :-)


groet.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6084
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 26 jan 2022 16:51

Maar we maken toch de fietsen niet om het ontwerpers van fietsen zo makkelijk mogelijk te maken? ;-)
Dan zijn er nog wel meer elementen die beter kunnen. Bijv een 1x1 aandrijflijn :p
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Jeff_dh
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 mei 2013 20:12

Jeff_dh 26 jan 2022 22:49

MarkVeenstra schreef: 26 jan 2022 16:51 Maar we maken toch de fietsen niet om het ontwerpers van fietsen zo makkelijk mogelijk te maken? ;-)
Dan zijn er nog wel meer elementen die beter kunnen. Bijv een 1x1 aandrijflijn :p
Klopt, maar dankzij schijfremmen zijn er wel meer ontwerpmogelijkheden die (mogelijk) de fiets beter maken én die er niet waren geweest bij gebruik van een velgrem.
Zelfde geldt eigenlijk voor carbon vs staal/aluminium.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 27 jan 2022 08:35

1094 schreef: 26 jan 2022 11:55 Weet iemand waar ik SRAM spacers kan kopen? Of kan ik ook shimano spacers tussen mn sram remmen zetten bij vervoer?
Bedoel je dat rode schijfje dat je tussen je remblokken schuift wanneer je een wiel verwijdert? Ik vermoed dat een shimano schijf ook werkt, ondanks afwijkende vorm. Het hoeft alleen maar te klemmen tussen de blokken.

Ik bestel dat soort zooi bij ome Ali.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 27 jan 2022 09:11

Jeff_dh schreef: 26 jan 2022 16:13 Ik heb een vluchtig dit topic bekeken. Volgens mij gaan veel reacties over de remkracht.

Persoonlijk vind ik het allergrootste voordeel van schijfremmen de "vormvrijheid" die je als ontwerper krijgt door schijfremmen te gebruiken.
- De staande achtervork kan een stuk lager en wijder (dus mogelijkheid voor bredere banden, mogelijk meer aero en meer comfort)
- De staande achtervork kan zonder bridge worden uitgevoerd > meer comfort
- Voorvork kan wijder (dus mogelijkheid voor bredere banden en mogelijk aerodynamischer)
- Velgen kunnen breder en hoeven niet perse een vlakke zijkant te hebben.
- Geen oververhitte velgen met delaminatie/ oplossen lube lijm tot mogelijk gevolg
- Met de kabelloop van de hydraulische kabel heb je meer vrijheid t.o.v. de mechansiche remkabel

Velgremmen zijn prachtig en functioneren goed, maar vind ik persoonlijk het beste passen bij een traditionele racefiets. Voor ontwerper en om een fiets specifieker voor een bepaald doel te ontwerpen zijn schijfremmen gewoon fijner :-)
Alhoewel ik het nog nooit heb voorgehad, het oververhitten van de velgen kan ik nog ergens volgen, zeker als je wat panikerend en slepend remmend een steile lange afdaling rijdt. Al uw andere argumenten kan je met (aangepaste) remhoeven en alternatieve locaties van de remmen ook verwezenlijken. Denk maar aan de pré disc brake tijdritfietsen met een achterste remhoef onder het frame, voorste remhoef die mooi de kromming van de vork volgt,...

Jeff_dh
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 mei 2013 20:12

Jeff_dh 27 jan 2022 13:46

jakkel schreef: 27 jan 2022 09:11
Jeff_dh schreef: 26 jan 2022 16:13 Ik heb een vluchtig dit topic bekeken. Volgens mij gaan veel reacties over de remkracht.

Persoonlijk vind ik het allergrootste voordeel van schijfremmen de "vormvrijheid" die je als ontwerper krijgt door schijfremmen te gebruiken.
- De staande achtervork kan een stuk lager en wijder (dus mogelijkheid voor bredere banden, mogelijk meer aero en meer comfort)
- De staande achtervork kan zonder bridge worden uitgevoerd > meer comfort
- Voorvork kan wijder (dus mogelijkheid voor bredere banden en mogelijk aerodynamischer)
- Velgen kunnen breder en hoeven niet perse een vlakke zijkant te hebben.
- Geen oververhitte velgen met delaminatie/ oplossen lube lijm tot mogelijk gevolg
- Met de kabelloop van de hydraulische kabel heb je meer vrijheid t.o.v. de mechansiche remkabel

Velgremmen zijn prachtig en functioneren goed, maar vind ik persoonlijk het beste passen bij een traditionele racefiets. Voor ontwerper en om een fiets specifieker voor een bepaald doel te ontwerpen zijn schijfremmen gewoon fijner :-)
Alhoewel ik het nog nooit heb voorgehad, het oververhitten van de velgen kan ik nog ergens volgen, zeker als je wat panikerend en slepend remmend een steile lange afdaling rijdt. Al uw andere argumenten kan je met (aangepaste) remhoeven en alternatieve locaties van de remmen ook verwezenlijken. Denk maar aan de pré disc brake tijdritfietsen met een achterste remhoef onder het frame, voorste remhoef die mooi de kromming van de vork volgt,...
Tuurlijk zijn er wel redelijke oplossingen te bedenken, dit zag je ook de laatste jaren waarin velgremmen nog de standaard waren. Giant Propel 2014/2015 met de TRP TTV V-brakes en de Specialized Venge Vias met de custom rem op de ST. zijn daar een voorbeeld van.
Beide waren wel beperkt in bandbreedte, dat is gewoon een nadeel van velgremmen.

Maar echt fijn waren die oplossingen niet én je hebt altijd te maken met de kabelloop van de mech. kabel.
Achterste velgrem achter de BB..... leuk voor een TT bike maar écht waardeloos voor de "gewone" wielrenner.

Een wildgroei aan custom V-brakes is in mijn ogen ook niet fijn. Dan zijn (redelijk) gestandaardiseerde schijfremmen toch beter.

Ik vind overigens wel dat velgremmen op racefietsen voor 95% van de gebruikers helemaal prima is/was. Voor gebruik in Nederland waarschijnlijk zelfs voor zo'n 99,9% :-)

Groet.

1094
Forum-lid
Berichten: 1650
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 27 jan 2022 14:11

JoostG schreef: 27 jan 2022 08:35
1094 schreef: 26 jan 2022 11:55 Weet iemand waar ik SRAM spacers kan kopen? Of kan ik ook shimano spacers tussen mn sram remmen zetten bij vervoer?
Bedoel je dat rode schijfje dat je tussen je remblokken schuift wanneer je een wiel verwijdert? Ik vermoed dat een shimano schijf ook werkt, ondanks afwijkende vorm. Het hoeft alleen maar te klemmen tussen de blokken.

Ik bestel dat soort zooi bij ome Ali.
Had daar ook al wat gezien maar ben dat lange wachten bij Alie een beetje zat

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 27 jan 2022 14:38

Ach, als je ruim van te voren hebt besteld valt er toch mee te leven.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 27 jan 2022 15:22

1094 schreef: 27 jan 2022 14:11
JoostG schreef: 27 jan 2022 08:35
1094 schreef: 26 jan 2022 11:55 Weet iemand waar ik SRAM spacers kan kopen? Of kan ik ook shimano spacers tussen mn sram remmen zetten bij vervoer?
Bedoel je dat rode schijfje dat je tussen je remblokken schuift wanneer je een wiel verwijdert? Ik vermoed dat een shimano schijf ook werkt, ondanks afwijkende vorm. Het hoeft alleen maar te klemmen tussen de blokken.

Ik bestel dat soort zooi bij ome Ali.
Had daar ook al wat gezien maar ben dat lange wachten bij Alie een beetje zat
Ik heb het idee dat het gros wat aangeboden wordt met levering Nederland al in een warhouse in Europa ligt. Ik heb momenteel alles binnen een week binnen.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Plaats reactie