Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Fietsen met "verse" knie (na operatie)

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 24 jan 2022 20:38

Als fietsers onder elkaar toch hier (en ook bij "de buren") informeren over fietsen na een knie prothese.
Zoals een redelijk van jullie wel weten is Fredje niet 1 van de jongste meer en heeft wel wat "dingetjes" gehad met botjes breken etc.
Maar dit is weer iets anders, namelijk versleten linker knie. Dat oordeel kreeg ik in september 2020 te horen van orthopedisch chirurg. Hij gaf toen aan: Een normaal mens zou ik opereren, maar iemand die nog dik 15.000 km per jaar fietst wil ik liever nog even mee wachten.
De arts erg sportminded en sprak best mijn taaltje. Pas als het echt niet meer gaat, kom dan terug want ik weet dat je een keer langs komt.

Dat punt lijkt helaas dichterbij dan ik hoop, want ondanks mooie fietsritjes is het verder zwaar klote:
- Stukje lopen vorig weekend van pakweg 2x300 meter en dag pijn in de knie.
- Ochtendje helpen bij onderhoud UHR trail en paar dagen last vd knie
- Langer dan pakweg 90 minuten op de motor met gebogen knie is echt gevoelig

Waar ik feitelijk benieuwd naar ben of er hier ook lotgenoten hebben met ervaringen met fietsen na een verse knie? Ik weet dat ik vast wat in zal leveren, maar benieuwd naar impact. Besef ook dat lang niet iedereen hetzelfde is, maar ben nu op het punt van zoveel mogelijk info te verzamelen.

Linkje naar de röntgenfoto https://photos.google.com/share/AF1QipN ... h2d1Vaa0Jn
Oh ja, de schroefjes zijn van een verse kruisband in 1999

Let op: Gaat me niet om echt puur medisch adviezen of welke wonderdokter ik moet bezoeken, daar ben ik op zich wel uit.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 25 jan 2022 17:54

Volgens mijn chirurg zou het ongeveer 20%( krachtoverbrenging ) verlies opleveren, zijnde de kracht van boven- (via knie) naar onderbeen. Maar ik neem aan dat dit kan verschillen van persoon tot persoon. Mogelijk was dit specifiek op mij persoonlijk gericht...en gezien mijn ouderdom voor u wel wat minder. Laten we dat maar hopen.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 26 jan 2022 09:46

Over dat krachtverlies is er veel wetenschappelijk onderzoek gedaan. Belangrijk is ook dat je goed kijkt naar welke prothese(n) ze in die studie bekeken hebben, daar zit redelijk wat verschil op.
Verder ben ik geen ervaringsdeskundige.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4327
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 26 jan 2022 10:07

Geen eigen ervaring, maar heeft een prothese niet een bepaalde houdbaarheid? Met zoveel fietsen beperk je de levensduur van een prothese aanzienlijk en na de eerste, kan er nog 1 nieuwe prothese geplaatst worden.
Vandaar waarschijnlijk dat de chirurg zo lang mogelijk wilt wachten. Anders kom je uiteindelijk op een punt dat de laatste prothese versleten is, terwijl je zelf nog volop in het leven staat.
Daar zou ik eerder bang voor zijn dan een beetje kracht verlies.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 26 jan 2022 18:34

scottwilko schreef: 26 jan 2022 10:07 Geen eigen ervaring, maar heeft een prothese niet een bepaalde houdbaarheid? Met zoveel fietsen beperk je de levensduur van een prothese aanzienlijk en na de eerste, kan er nog 1 nieuwe prothese geplaatst worden.
Vandaar waarschijnlijk dat de chirurg zo lang mogelijk wilt wachten. Anders kom je uiteindelijk op een punt dat de laatste prothese versleten is, terwijl je zelf nog volop in het leven staat.
Daar zou ik eerder bang voor zijn dan een beetje kracht verlies.
Je bent als ik het goed heb veel te jong voor een prothese. Dus met wat ik er van weet (van horen zeggen) is dat je zo lang mogelijk moet wachten. Veel meer durf ik er niet over te zeggen. Behalve dat niemand je dit gunt.
Laatst gewijzigd door Nee_Nee op 26 jan 2022 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 26 jan 2022 19:09

Mooie bijdrages, waarvoor bedankt.
Dat ik (misschien) nog te jong ben, is idd een "dingetje".
Gemiddeld wordt van 15 tot 20 jaar uitgegaan van zo'n kunstknie. Stel ik dat ik in dit najaar ervoor zou gaan dan ben in 62 jaar. Met 15 jaar erbij idd 77 en dan? Geen idee om eerlijk te zijn.
Maar nu amper 300 meter pijnloos lopen of niet langer dan 90 minuten op de motor zonder stop etc. is ook niet ideaal. Denk ook beetje vooruit naar najaar 2023 als ik 4 weken met camper door de USA wil en daar fatsoenlijk wil kunnen lopen.
Ga ook zeker niet "zomaar" zo'n fors traject in, maar weet dat het zoals het nu gaat eigenlijk ook niet meer gaat. Dit ondanks 15.000 tot 18.000 km op de fiets per jaar....
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8289
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 26 jan 2022 19:16

Er verandert zoveel met de techniek. Toen ik 10 jaar geleden mijn schouderprothese kreeg (57 jaar) werd een houdbaarheidsperiode van 13-15 jaar gegeven. In Frankrijk 12 jaar. Als ik nu een orthopeed er naar vraag kijken ze me verward aan. "Waar maak je je druk over. Zolang hij er goed zit, laten zitten.
Moet je nu je bewegingsvrijheid beperken voor wat er over 20 jaar heel misschien kan komen? Maar misschien is het wel goed te realiseren dat 15.000km op de fiets er waarschijnlijk niet meer in zit. En? Wat dan nog? Een (bijna) pijnvrij leven is ook wat waard.
Eén van onze leden reed op zijn 80ste met twee heupprotheses en minstens één knie. Pijnvrij zei hij.

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 26 jan 2022 19:35

Een kameraad van mij had zoveel kniepijn dat hij zijn racefiets heeft omgeruild voor een speed pedelec .
Uiteindelijk een paar jaar later toch een knieprothese. Hij was ook iets van 62.
Een halfjaar later zijn speed pedelec terug omgeruild voor een racefiets.
Rijdt nu tussen de 15000 en 20000 km per jaar, met ritten van + 200
Een andere kameraad van vooraan in de 70, heeft een paar jaar geleden een prothese.
Sindsdien geen meter meer gefietst vanwege de pijn.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 26 jan 2022 20:52

fredmtb-sport schreef: 26 jan 2022 19:09 Mooie bijdrages, waarvoor bedankt.
Dat ik (misschien) nog te jong ben, is idd een "dingetje".
Gemiddeld wordt van 15 tot 20 jaar uitgegaan van zo'n kunstknie. Stel ik dat ik in dit najaar ervoor zou gaan dan ben in 62 jaar. Met 15 jaar erbij idd 77 en dan? Geen idee om eerlijk te zijn.
Maar nu amper 300 meter pijnloos lopen of niet langer dan 90 minuten op de motor zonder stop etc. is ook niet ideaal. Denk ook beetje vooruit naar najaar 2023 als ik 4 weken met camper door de USA wil en daar fatsoenlijk wil kunnen lopen.
Ga ook zeker niet "zomaar" zo'n fors traject in, maar weet dat het zoals het nu gaat eigenlijk ook niet meer gaat. Dit ondanks 15.000 tot 18.000 km op de fiets per jaar....
Dit zijn de punten die je met je huisarts kunt gaan bespreken. Wat zijn je vooruitzichten. Stel dat je met 77 aan je tweede nieuwe knie 2.0 moet. Wat zijn je vooruitzichten met de kennis van nu over wat je op die leeftijd te wachten staat. Wat kun je nog, wat wil je nog, wat moet je accepteren, wat moet je aanvaarden. Veel vragen vooral.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8289
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 26 jan 2022 23:20

Ik denk toch echt dat een orthopeed je beduidend meer kan vertellen over de mogelijkheden. Die kan zien wat voor prothese je nodig zou hebben en weet over de specifieke protheses ook de voor- en nadelen. Dat weet een huisarts niet, of het moet heel specifiek in zijn interesse sfeer liggen.

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 27 jan 2022 02:34

+1, enkel chirurgen kunnen volgens mij de beste diagnose stellen0

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 27 jan 2022 19:07

Alweer paar mooie reacties en allemaal nuttig.
Insteek om het probleem hier te plaatsen was voornamelijk ervaringen te vernemen van fietsers of mensen die dicht bij fietsers staan.
Ik ga komende maandag naar huisarts en zal dan en gesprekje worden en 1:1 verwijzing naar een kliniek waar ik in geloof en goede berichten over heb vernomen.
Uiteindelijk zal een beslissing over wat te doen een samenspraak tussen orthopeed, mij en mijn vrouw zijn. Ervaringen/reacties hier neem ik zeker mee in mijn persoonlijke overweging. Voor het fietsen hoef ik het niet te doen, want dat gaat prima. Alleen de rest (zoals lopen /staan) gaat erg hard achteruit en wil mogelijkheden goed helder krijgen eb helpt alle info mij verder.
Dat zoals gezegd mijn insteek om dit topic te openen.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Plaats reactie