Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 24 jan 2022 17:12

hayes schreef: 24 jan 2022 16:51 Dan hebben we andere ervaringen ;)
Met velgremmen op carbon kan je toch echt je velgen kapot remmen. Een geoefend daler zal dat niet snel tegenkomen, maar iemand die niet zeker van z'n stuk is... Op zich is het ook geen probleem om eerder te remmen natuurlijk. Dan ga je maar ietsje trager.
Op 5 meter van mij zien (en horen) gebeuren in mijn eerste keer Marmotte, bijna beneden na de afdaling van de Glandon. Kerel is tegen de grond gegaan maar zonder erg (gelukkig). Wiel zag er lief uit

Ik reed toen ook nog met velgremmen (Orbea Onix) maar wel met alu wielen. Ik weet nog goed hoeveel pijn mijn handen altijd deden na zo'n lange afdaling (zwakke handjes, niks aan te doen)
Afbeelding

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 24 jan 2022 17:25

sharkman113 schreef: 24 jan 2022 10:16 Ik rijdt bergritten wel met zachtere blokken en rem zelden of nooit op rechte stukken en probeer altijd met zo koel mogelijke remmen op een bocht af te gaan (kort voor het ingaan van de bocht rem ik kort en hard en daar merk ik tussen velg en schijfremmen eigenlijk nul verschil).
Dat is inderdaad de manier om goed te remmen in de bergen! :winkthumb:

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 24 jan 2022 17:26

TL@ schreef: 24 jan 2022 17:12

Op 5 meter van mij zien (en horen) gebeuren in mijn eerste keer Marmotte, bijna beneden na de afdaling van de Glandon. Kerel is tegen de grond gegaan maar zonder erg (gelukkig). Wiel zag er lief uit

Ik reed toen ook nog met velgremmen (Orbea Onix) maar wel met alu wielen. Ik weet nog goed hoeveel pijn mijn handen altijd deden na zo'n lange afdaling (zwakke handjes, niks aan te doen)
De Glandon afdalen tijdens een Marmotte, zeker als je helemaal achteraan vertrokken bent, is dé ultieme test voor je remmen. Dat is immers haast file tijdens het dalen en toen de tijd van de afdaling nog meetelde ook super frustrerend voor de gemiddeld betere daler.

Met m'n velgremmen (op alu velgen weliswaar) echter nooit remproblemen gehad in het gebergte...

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 24 jan 2022 19:34

Buiten zere handen, heb ik ook nooit problemen gehad met het remmen zelf (op alu), ook niet in de regen. De schijfremmen zijn wel enorm comfort verhogend (voor mij)
Afbeelding

hayes

hayes 24 jan 2022 19:42

Ik ook niet hoor :mrgreen: :mrgreen:

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12633
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 jan 2022 09:27

Dat is het ook comfort verhogend. Velgremmen waren helemaal niet slecht met de techniek van toen op alu velgen.
Maar schijven remmen gewoon beter en comfortabeler in alle omstandigheden.

En in bepaalde afdalingen waar je veel van hoge snelheid naar lage remt, voelde ik me na drie/vier keer nooit meer helemaal op mijn gemak met velgremmen.

Het is ook de hele fiets die gewoon met de overstap naar schijven en steekassen zoveel stabieler is geworden.
Dan zijn er altijd weer mensen die berekeningen laten zien dan een QR stijver is omdat je die met meer kracht vastzet, dat zal theoretisch best kloppen, maar de praktijk is toch echt anders. En dan heb ik ook nog met dezelfde fiets met en zonder schijvenremmen en qr vs steekassen gereden op een Foil.

Het is natuurlijk bij heel veel een combo, van een stijver en iets breder wiel met een iets bredere band etc. Dat is een stuk makkelijker met schijven te bereiken als met velgremmen door allerlei beperkingen.

Kijk naar de MTB wereld, dan weet je wat straks ook de race wereld inkomt. schijven, bredere velgen en banden, tubeless, di2, noem maar op.... daar wordt het vaak eerst "getest"

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 25 jan 2022 09:50

Ben er nog steeds van overtuigd en ik heb zelf beide, dat ik met velg en schijfremmen echt even goed kan remmen in afdaling of vlak. Belemmering zit hem voor mij altijd in contactoppervlak band weg en niet in de remmen. Juist daarom ook dat voor velen schijfremmen beter voelen, ze rijden namelijk met bredere banden en hebben dus een groter contactoppervlak. Wasbeer schrijft dat ook in zijn voorlaatste alinea, en ben er echt van overtuigd dat het verschil hem daar in zit, De banden zijn breder geworden en de fietsen stijver, dat is het verschil, niet velgremmen of schijfremmen.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 25 jan 2022 09:56

ophetkantje schreef: 25 jan 2022 09:50 Ben er nog steeds van overtuigd en ik heb zelf beide, dat ik met velg en schijfremmen echt even goed kan remmen in afdaling of vlak. Belemmering zit hem voor mij altijd in contactoppervlak band weg en niet in de remmen. Juist daarom ook dat voor velen schijfremmen beter voelen, ze rijden namelijk met bredere banden en hebben dus een groter contactoppervlak. Wasbeer schrijft dat ook in zijn voorlaatste alinea, en ben er echt van overtuigd dat het verschil hem daar in zit, De banden zijn breder geworden en de fietsen stijver, dat is het verschil, niet velgremmen of schijfremmen.
Helemaal mee eens!

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8520
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 25 jan 2022 10:02

ophetkantje schreef: 25 jan 2022 09:50 Ben er nog steeds van overtuigd en ik heb zelf beide, dat ik met velg en schijfremmen echt even goed kan remmen in afdaling of vlak. Belemmering zit hem voor mij altijd in contactoppervlak band weg en niet in de remmen. Juist daarom ook dat voor velen schijfremmen beter voelen, ze rijden namelijk met bredere banden en hebben dus een groter contactoppervlak. Wasbeer schrijft dat ook in zijn voorlaatste alinea, en ben er echt van overtuigd dat het verschil hem daar in zit, De banden zijn breder geworden en de fietsen stijver, dat is het verschil, niet velgremmen of schijfremmen.
Ik rij met DA 9070 velgrem en grx 810 schijfrem,de kracht die ik moet uitoefenen ligt een stuk lager bij de grx.Vergelijk het met en zonder rembekrachtiging.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3371
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 25 jan 2022 10:44

Ja de kracht in de hand, nodig om te remmen, ligt lager bij schijfremmen, dus misschien ligt het comfort hoger. Maar dat wil niet zeggen dat de fiets minder snel tot stilstand komt met een velgrem.

Ik denk van mezelf ook dat ik in het droge NIET sneller daal met schijfremmen. Ik vind ze wel makkelijker te moduleren dan een velgrem, maar heb ondertussen al genoeg ervaring met velgremmen om daar geen nadeel van te ondervinden. 't Is een beetje zoals autorijden met achterwielaandrijving vs 4x4 op het droge... het ene is wat vergevingsgezinder dan het andere, maar daarom niet leuker of sneller.
Afbeelding

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 25 jan 2022 12:24

nijkie schreef: 25 jan 2022 10:02
Ik rij met DA 9070 velgrem en grx 810 schijfrem,de kracht die ik moet uitoefenen ligt een stuk lager bij de grx.Vergelijk het met en zonder rembekrachtiging.
Dat vind ik eigenlijk een erg goede vergelijking en slaat de nagel zowat op de kop :winkthumb:
Afbeelding

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 25 jan 2022 21:14

Iedereen moet gewoon het systeem kiezen waar hij/zij zich het beste bij voelt. Ik heb een TCR sl0 met schijven en exact hetzelfde frame met velgremmen (allebei di2 en vergelijkbare afmontage). Ik pak de schijfremversie steevast met slecht weer of als de afdalingen echt extreem worden (Oostenrijk heeft een paar echt leuke die moordend zijn voor je velgen). Voor de rest is de versie met velgremmen (DA en goede blokken) gewoon een stuk lichter, voelt qua fietsen gewoon veel beter aan en qua onderhoud is het ook een stuk eenvoudiger. Kortom zeker als ik alleen rijdt is dat de versie die kies (gelukkig nog nooit iets kapotgeremd). Moet wel zeggen dat ik op de motor ook altijd zeer stevig doorreed en meerdere Eiffelritten met een setje blokken deed (banden waren wel in no time kaal) dus dat zal ook wel meespelen.

Plaats reactie