Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

In de bergen wattage of hartslag volgen?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 23 jan 2022 10:37

csteenbe schreef: 23 jan 2022 10:17 Hartslag is de basis mijn inziens, als je in de Marmotte aande voet van de Alp bent en je hartslag komt niet aan je normale waardes dan is het op en wordt het een martelgang tot boven….

Je hart en longen zijn je motor, en dat bepaald je wattage.
Hartslag is niet de basis, omdat er veel meer zaken van invloed zijn. Als jij aan de voet van de Alp komt en je hartslag wil niet meer omhoog dan is het inderdaad op, maar we hebben het hier niet over of we willen constateren of het op is of niet. Maar hoe je op de juiste manier kunt pacen, zodat je nog wel "iets" over hebt voor het laatst. Daarvoor is je hartslag niet het middel omdat er teveel factoren van invloed zijn op je hartslag. Power en RPE zegt je veel meer, zonder externe factoren.

Veel mensen hebben moeite met RPE. Probeer tijdens een rit en blokken eens bij jezelf na te gaan hoe de benen/lichaam/ademhaling voelt. Dit kan je later gebruiken bij cyclo's om jezelf te pacen en je leert je lichaam beter kennen.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 23 jan 2022 10:45

@kilowatt, exact basis is de belangrijkste voorwaarde en daarna gericht met een PM.

Meeste van hier zullen geen GF winnen voor ons is het overleven om bij het laatste obstakel niet volledig naar de kloten te zijn.

Je hartspier bepaald je nivo en natuurlijk talent qua spiervezels.
YFood !!!

Symen
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 aug 2014 01:26

Symen 23 jan 2022 13:18

csteenbe schreef: 23 jan 2022 10:45 @kilowatt, exact basis is de belangrijkste voorwaarde en daarna gericht met een PM.

Meeste van hier zullen geen GF winnen voor ons is het overleven om bij het laatste obstakel niet volledig naar de kloten te zijn.

Je hartspier bepaald je nivo en natuurlijk talent qua spiervezels.
Dit begrijp ik totaal niet. Hoe kom je aan deze info?

Een vermogensmeter laat exact zien waar je tot toe in staat bent. Je hartslag doet dat niet omdat deze variabel is. Je hartspier reageert namelijk op processen in je lichaam.
Je spiervezels zijn grote deels aanpasbaar dus heeft ook weinig met talent te maken. Alleen mensen met veel langzame spiervezels zullen nooit echt heel explosief kunnen worden.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 23 jan 2022 14:08

Dat klopt misschien voor jouw @csteenbe, voor mij is dat absoluut niet het geval. Ik kan enkel op mijn PM rekenen, soms gaat mijn hartslag echt niet omhoog en soms blijft ie heel de rit hoog, dit heeft echter nauwelijks invloed op het vermogen dat ik kan leveren.

Ik rijd dus altijd op vermogen.
Afbeelding

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1053
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 23 jan 2022 19:31

Ik heb een tijd geen 'langere' ritten gereden. Gisteren voor het eerst weer eens gedaan. Al vanaf het begin viel me op dat mijn hartslag relatief hoog (hoog Z2, laag Z3) was bij relatief het vermogen (laag Z2). Ik heb vervolgens heel lang met een hartslag Z3 gereden, terwijl mijn vermogen in Z2 bleef. Op het einde begon het vermogen minder te worden, hartslag bleef hoog, en ik ging naar de vaantjes.
Bij kortere ritten ben ik nooit met deze relatief hoge hartslagen geconfronteerd bij dit vermogen. En in het verleden verbaasde ik me altijd juist dat de zones zo goed gekoppeld zijn bij mij.
Mijn duurvermogen moet duidelijk weer beter geprikkeld worden, maar waarom het vanaf het begin al hoog was, en waarom ik deze hartslag relatief comfortabel uren vol heb kunnen houden snap ik nog niet goed.
Uiteindelijk had ik niet zo veel aan de hartslag (beide kanten op), maar misschien ook niet eens zozeer aan de powermeter.

Symen
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 aug 2014 01:26

Symen 23 jan 2022 20:34

Vicenza schreef: 23 jan 2022 19:31 Ik heb een tijd geen 'langere' ritten gereden. Gisteren voor het eerst weer eens gedaan. Al vanaf het begin viel me op dat mijn hartslag relatief hoog (hoog Z2, laag Z3) was bij relatief het vermogen (laag Z2). Ik heb vervolgens heel lang met een hartslag Z3 gereden, terwijl mijn vermogen in Z2 bleef. Op het einde begon het vermogen minder te worden, hartslag bleef hoog, en ik ging naar de vaantjes.
Bij kortere ritten ben ik nooit met deze relatief hoge hartslagen geconfronteerd bij dit vermogen. En in het verleden verbaasde ik me altijd juist dat de zones zo goed gekoppeld zijn bij mij.
Mijn duurvermogen moet duidelijk weer beter geprikkeld worden, maar waarom het vanaf het begin al hoog was, en waarom ik deze hartslag relatief comfortabel uren vol heb kunnen houden snap ik nog niet goed.
Uiteindelijk had ik niet zo veel aan de hartslag (beide kanten op), maar misschien ook niet eens zozeer aan de powermeter.
Misschien je zones verkeerd ingesteld bij je huidige conditie en daarna tegen een hongerklop aangelopen, en of een gebrek aan duurvermogen. Het kan ook nog zijn dat je lichaam aan de rem heeft getrokken omdat het de duur niet meer gewend is en daarom je bloedvaten heeft dichtgeknepen. Het menselijk lichaam zit vol met noodsystemen om maar in leven te blijven.

De verhoogde hartslag kan door heel veel factoren komen oa, door temperatuur, voeding, bloedplasma, afgeknepen bloedvaten, medicijnen, ziekte, stress enz. Dus je moet heel wat gaan analyseren om er achter te komen waarom je hartslag op dat moment verhoogd was.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 759
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 23 jan 2022 23:09

csteenbe schreef: 23 jan 2022 10:45 @kilowatt, exact basis is de belangrijkste voorwaarde en daarna gericht met een PM.

Meeste van hier zullen geen GF winnen voor ons is het overleven om bij het laatste obstakel niet volledig naar de kloten te zijn.

Je hartspier bepaald je nivo en natuurlijk talent qua spiervezels.
Het is te hopen dat die man in Amerika binnenkort niet met zijn neus de aarde gaat omspitten. Verder ben ik van mening dat de combinatie van een aangeboren hoge VO2max en toewijding alles bepalend zijn in het wielrennen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 jan 2022 16:47

Ja dat is wel een voorwaarde. Nog wat techniek erbij en je bent compleet!

Iemand in mijn drecte omgeving is nu 33 jaar en begon vier jaar geleden met wielrennen en MTB'en.
Hij moest afvallen woog 120kg.

Nu vier jaar later 74KG FTP van 340......... goed verhaal :-)
En ook nog bruikbaar op een MTB ronde. FTP is leuk, maar je moet hem ook kunnen gebruiken en het liefst met grote tempowisselingen. En ook dat kan ie...

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 25 jan 2022 00:27

Is het niet zo, hoe meer cijfers je tot je beschikking hebt, hoe beter je gevoel bevestigt word?
Voorbeeld:
Ik ben herstelde van een forse Covid besmetting, ik ben sinds paar weken weer aan het fietsen, en dat gaat met ups en downs. Afgelopen zondag was een dikke dikke down. Al na 40 seconden merkte ik....dit word helemaal niets, alles voelt zwaar. Mijn "cijfers" bevestigde dit bij slechts 180 watt al buiten adem en hartslag torenhoog.
Kortom mijn gevoel werd bevestigd door de cijfers.....

Mijn mening is dat cijfers je juist helpen als je jezelf te sterk voelt, het kan je een soort reserve geven zodat je jezelf niet opblaast. Ben je gewoon slecht....vergeet de cijfers en accepteer hoe alles komt

Symen
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 aug 2014 01:26

Symen 25 jan 2022 02:21

Aspide83 schreef: 25 jan 2022 00:27 Is het niet zo, hoe meer cijfers je tot je beschikking hebt, hoe beter je gevoel bevestigt word?
Voorbeeld:
Ik ben herstelde van een forse Covid besmetting, ik ben sinds paar weken weer aan het fietsen, en dat gaat met ups en downs. Afgelopen zondag was een dikke dikke down. Al na 40 seconden merkte ik....dit word helemaal niets, alles voelt zwaar. Mijn "cijfers" bevestigde dit bij slechts 180 watt al buiten adem en hartslag torenhoog.
Kortom mijn gevoel werd bevestigd door de cijfers.....

Mijn mening is dat cijfers je juist helpen als je jezelf te sterk voelt, het kan je een soort reserve geven zodat je jezelf niet opblaast. Ben je gewoon slecht....vergeet de cijfers en accepteer hoe alles komt
Dat hoeft niet altijd zo te zijn. in jouw geval zie je hier wel een sterk verband.

Tijdens een inspanning kan je het gevoel hebben dat het totaal niet wil. maar na het analyseren van je powermeter gegevens blijkt het maar 1% slechter dan de week daarvoor. Dus dan bevestigt je gevoel niks.
Je kan ook het eerste uur het gevoel hebben dat het vierkant draait maar na dat uur heb je nergens geen last van.

Dus hier hoeft ook geen verband tussen te zitten.

Het is wel belangrijk om je gevoel te ontwikkelen en weet van je eigen lichaam te hebben wat het wel en niet kan. Daar kan een vermogensmeter je zeer goed bij helpen om daar meer inzicht in te krijgen.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 759
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 25 jan 2022 11:48

Aspide83 schreef: 25 jan 2022 00:27 Is het niet zo, hoe meer cijfers je tot je beschikking hebt, hoe beter je gevoel bevestigt word?
Voorbeeld:
Ik ben herstelde van een forse Covid besmetting, ik ben sinds paar weken weer aan het fietsen, en dat gaat met ups en downs. Afgelopen zondag was een dikke dikke down. Al na 40 seconden merkte ik....dit word helemaal niets, alles voelt zwaar. Mijn "cijfers" bevestigde dit bij slechts 180 watt al buiten adem en hartslag torenhoog.
Kortom mijn gevoel werd bevestigd door de cijfers.....

Mijn mening is dat cijfers je juist helpen als je jezelf te sterk voelt, het kan je een soort reserve geven zodat je jezelf niet opblaast. Ben je gewoon slecht....vergeet de cijfers en accepteer hoe alles komt
Mee eens. Je gevoel liegt niet. Oud schaatscoach Henk Gemser had het (vroeger) over "in gesprek komen met het ijs," wat neerkomt op "luisteren naar het lichaam, naar het bewegende lichaam." Metertjes en de hele santenkraam aan toeters en bellen kunnen nooit de intuïtie of het gevoel van een ervaren sporter verbeteren. Dumoulin ging langzaam naar de vaantjes zonder dat er een indicatie (meetwaarde) uitwees dat ie overtraind aan het raken was, terwijl hijzelf eigenlijk alleen maar bezig was te voldoen aan de strikte wetten van de trainingsleer; tegen beter weten (gevoel) in.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 26 jan 2022 10:24

Soms helpt het soms juist niet.

Maar in extreme gevallen zoals Aspide83 aangeeft is het wel zo. Ik ben ook wel eens onderweg geweest hoge HR, zakt bijna niet terug en begin avond ziek.

Waar bv een wattmeter mij helpt is dat als ik iets te ver ben gegaan, of moet (op een heel steil stuk) ik op 80% FTP prima en het meest effectief snelheid/tijd herstel. Hiervoor zakte ik vaak meer terug.

Ook helpt dat mij in lange heuvel/berg ritten. De eerste drie uur in de beklimmingen circa 80% FTP aanhouden en 9 van de tien keer kan ik dan de laatste 2 a 3 uur gewoon op gevoel rijden. Daar begon het ook een beetje mee in die topic.

Hoe pak je dat aan. Ik verbaas me elke keer weer hoe hard het merendeel start en dat is geen kunde, maar bij het gros onkunde.

Plaats reactie