Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Waar te koop? Shimano Ultegra 10-speed Cassettebody FH-6600

wowo
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 aug 2016 23:48

wowo 24 jan 2022 14:12

Weet misschien iemand waar ik een Shimano Ultegra 10-speed Cassettebody FH-6600 Y3C998050 zou kunnen kopen?
Mijn oude body (freehub) is namelijk stuk. Hij gaat af en toe in de "vrijloop" en ratelt niet meer.
Al een youtube filmpje bekeken of ik dat evt zelf zou kunnen verhelpen maar daar heb ik een tool voor nodig en het ziet er niet echt simpel uit. ;)
Een nieuwe (of goede gebruikte?) kopen lijkt mij een betere/snellere oplossing.
De fietsenmaker zei dat ik hem moest vervangen en dat hij er geen nieuwe meer te krijgen zou zijn.
Ik heb ook gezocht op internet maar kon er geen vinden. Als ik er een kon vinden dan stond erbij: uitverkocht.
Trouwens zou ik ook de shimano 6800 11 speed kunnen gebruiken?
Wie kan mij verder helpen?

abdr
Forum-lid
Berichten: 538
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 24 jan 2022 14:39

De body is vervuild waardoor de pallen niet meer aangrijpen. In wasbenzine leggen of in andere ontvetter, eventueel met perslucht doorblazen, klein beetje olie erin en hij kan weer verder. Een body van een Shimano-naaf beweegt niet tijdens het rijden en verslijt dus bijna niets.

wowo
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 aug 2016 23:48

wowo 24 jan 2022 16:34

abdr schreef: 24 jan 2022 14:39 De body is vervuild waardoor de pallen niet meer aangrijpen. In wasbenzine leggen of in andere ontvetter, eventueel met perslucht doorblazen, klein beetje olie erin en hij kan weer verder. Een body van een Shimano-naaf beweegt niet tijdens het rijden en verslijt dus bijna niets.
Als ik dat zou doen dan verdwijnt niet ook het vet van de vele inwendige kogellagers?
Het is, zoals gezegd moeilijk om bij het inwendige gedeelte te komen en dus is het voor mij onmogelijk om de lagers opnieuw in te vetten. Ja heb ik , nee kan ik krijgen, dus ik zal deze tip wel even gaan uitproberen.

Zelf zie ik een aanbieding voor een body van de shimano 11 speed 6800 voor €26,95.
Zou ik die ook kunnen gebruiken voor mijn 10 speed?
Eventueel met een opvulring?
Iemand anders mag het ook beantwoorden? ;)

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 24 jan 2022 16:47

De 11-speed body is breder en past dus niet op jouw naaf vrees ik.


Ik weet niet hoeveel haast je hebt, maar ergens bij mijn ouders op zolder heb ik waarschijnlijk nog wel een FH-6600 liggen.

Als ik daar in de buurt ben kan ik die wel voor je opsnorren, mag je tegen verzendkosten hebben.

Maar het kan nog wel een paar weekjes duren voor ik daar weer ben.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

abdr
Forum-lid
Berichten: 538
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 24 jan 2022 16:58

wowo schreef: 24 jan 2022 16:34 Als ik dat zou doen dan verdwijnt niet ook het vet van de vele inwendige kogellagers?
Vele kogellagers zijn het niet, twee lagerbanen met kleine kogeltjes. Maar ja het vet verdwijnt daarom zeg ik ook "nadien een beetje lichte olie". Smering van die body is niet zo heel belangrijk om twee redenen:

a) de body beweegt alleen als je de trappers stilhoudt, dus zonder belasting. Anders staat dit onderdeel stil.
b) de body is niet helemaal toe en staat in verbinding met het rechtste cup- and conus lager. Dus vet van die cup-and-conus lager dringt ook langzaam in de body.

wowo schreef: 24 jan 2022 16:34 Het is, zoals gezegd moeilijk om bij het inwendige gedeelte te komen en dus is het voor mij onmogelijk om de lagers opnieuw in te vetten. Ja heb ik , nee kan ik krijgen, dus ik zal deze tip wel even gaan uitproberen.
Je kan die body's wel open doen (hoewel het van Shimano niet mag) maar het sop is de kool niet waard, je krijgt die in een bad ontvetter proper genoeg.

wowo schreef: 24 jan 2022 16:34 Zelf zie ik een aanbieding voor een body van de shimano 11 speed 6800 voor €26,95.
Zou ik die ook kunnen gebruiken voor mijn 10 speed?
Nee want die 6800-naaf heeft een veel dikkere as, dus de cup van die body komt niet overeen met jouw conus. Volgens mij zijn de splines ook anders.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5351
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 24 jan 2022 17:01

Daartussen zat nog de 6700. Die is misschien wel hetzelfde. Ik zou gewoon speuren of er iemand nog ergens een setje naven aanbiedt tweedehands. Tot die tijd even doormodderen met de ontvette en enigszins gesmeerde variant.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

wowo
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 aug 2016 23:48

wowo 24 jan 2022 17:12

scepticus schreef: 24 jan 2022 16:47 De 11-speed body is breder en past dus niet op jouw naaf vrees ik.


Ik weet niet hoeveel haast je hebt, maar ergens bij mijn ouders op zolder heb ik waarschijnlijk nog wel een FH-6600 liggen.

Als ik daar in de buurt ben kan ik die wel voor je opsnorren, mag je tegen verzendkosten hebben.

Maar het kan nog wel een paar weekjes duren voor ik daar weer ben.
Ik ga graag in op jouw aanbod, en je mag er naast de verzendkosten best wel wat "administratie kosten" voor rekenen als hij verder in orde is.
Ik heb de tijd, want ik heb nog een achterwiel te leen gekregen van iemand, dus ik kan voorlopig vooruit.

Ps alle overige beantwoorders: hartelijk bedankt.
Bijna had ik al een Ultegra FH-6800 met 1.85 spacer gekocht......

wowo
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 aug 2016 23:48

wowo 25 jan 2022 14:21

@scepticus: Ik heb een PB gestuurd.

wowo
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 aug 2016 23:48

wowo 28 jan 2022 16:41

@adbr Ik heb ook jouw advies opgevolgd en de freehub in de wasbenzine gedaan (jampotje). Ik heb hem 4 dagen erin gehad waarbij ik de wasbenzine 1 keer heb verschoond. Er kwam echt wel de nodige troep maar vooral roestachtig spul uit.
De freehub laten drogen om de wasbenzine te laten verwijderen en ook voorzichtig een föhn gebruikt.
De freehub ratelt weer. Prima tip dus.
Nu nog wat olie erin en de boel weer installeren.

abdr
Forum-lid
Berichten: 538
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 28 jan 2022 19:34

Top en bedankt voor de terugkoppeling!

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 30 jan 2022 20:29

Er staat een bijdrage in het forum-onderdeel te koop waar misschien nog wat tussen zit voor je. Meerdere wielen tegen een zachte prijs.

Plaats reactie