Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veldrijden 2021-2022

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1330
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 24 jan 2022 12:01

Hermans test positief op corona en zal er niet bij zijn op het WK

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6057
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 24 jan 2022 12:27

lugosi schreef: 24 jan 2022 11:21 Goh, ik zag vooral een niet selectief parcours. Verder zag ik dat Vos haar 9de cross van het seizoen vooral in de wielen afwerkte. De andere toppers zitten ondertussen in de buurt van 30 crossen. Ik wil haar hetzelfde nog eens zien doen op een selectief crossparcours, genre Namen-Koppenberg-Gavere. Gaat niet gebeuren.
Dat parcours moet ze het mee doen..., je kan moeilijk vragen om een lusje extra te rijden - omdat het anders niet zo selectief zou zijn. Wat ik overigens betwijfel, want waar ze haar demarrage plaatste, met nog heuveltje erop en drassig grasstrook erna valt Brand compleet stil.. ter vergelijking.

Anyways, Max verstappen rijdt ook altijd op mooie baantjes - die zou ik ook wel eens in parijs dakar willen zien.
Quintana pakt zijn ritjes alleen in de bergen - als die nou eens een tijdrit wint om te laten zien dat hij hard kan fietsen..

Zo lust ik er nog wel een paar ;-) .

Je mening over selectief je wedstrijden uitkiezen om te rijden. En de manier waarop je je wedstrijd rijdt, kan ik inkomen. Deel ik niet. Maar ik snap die mening prima. Over het algemeen is men ook meer fan van de aanvallende rijder dan een verdedigende rijder. En van de underdog ipv de veelwinnaar.
Maar parcours en tegenstand in een wedstrijd kan de winnaar uiteindelijk niets aan doen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 24 jan 2022 12:37

Vos moest ook helemaal niet beuken om de anderen te lossen. Zij moet gebruik maken van haar sterke wapens, niet in de kaart spelen van een ander. Ik zag haar super alert, volgde elk initiatief op de voet, en zag er op elk moment in controle uit.
Laatst gewijzigd door raven14 op 24 jan 2022 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 24 jan 2022 12:38

bartdr schreef: 24 jan 2022 12:01 Hermans test positief op corona en zal er niet bij zijn op het WK
Het ging altijd een loterij zijn en Hermans is daar nu de dupe van (ook al is ie niet ziek en geen symptomen, kan natuurlijk nog komen,... of niet)
Afbeelding

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 24 jan 2022 13:20

raven14 schreef: 24 jan 2022 12:37 Vos moest ook helemaal niet beuken om de anderen te lossen. Zij moet gebruik maken van haar sterke wapens, niet in de kaart spelen van een ander. Ik zag haar super alert, volgde elk initiatief op de voet, en zag er op elk moment in controle uit.
Vos volgde met de vingers in de neus, je zag dat ze alles onder controle had en enkel wachtte om het af te maken. Dit weekend je pijlen verschieten zou wel heel dom zijn. Ook Iserbyt reed zaterdag duidelijk met de handrem op en maakte zondag gebruik van de gelegenheid om toch nog te winnen.
We moeten eens afstappen van het idee dat je het hele veldritseizoen zoveel mogelijk crossen moet rijden om je plaats er te verdienen. In het wegrennen zijn er toch genoeg voorbeelden die zich maar 3 weken in het jaar tonen (toonden), de tour dus.
Vooral bij de mannen zijn pidcock, wout en mathieu nog altijd een verrijking. Bij de vrouwen Vos. Worden de iets mindere goden dan geen wereldkampioen ( of zijn ze wat vermoeid) hebben ze nog altijd de klassementen als doel en troostprijs. Mooi toch?
En zondag: haalt de topwegrenn(st)er met veldritervaring het of de doorwinterde veldrijd(st)er? Spanning genoeg dus.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 24 jan 2022 13:33

lugosi schreef: 24 jan 2022 11:21 Goh, ik zag vooral een niet selectief parcours. Verder zag ik dat Vos haar 9de cross van het seizoen vooral in de wielen afwerkte. De andere toppers zitten ondertussen in de buurt van 30 crossen. Ik wil haar hetzelfde nog eens zien doen op een selectief crossparcours, genre Namen-Koppenberg-Gavere. Gaat niet gebeuren.
Ik vond het gisteren een mooi parcours en een mooie prestatie van de winnares. Bij de mannen kwamen de eerste 4 ook uitgeteld over de meet, dus zo licht was het niet.
Nys is 2 keer WK Vos 7 keer, met de parcours moesten ze het maar doen. Voor Vos een meevaller voor Nys een tegenvaller.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1704
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 25 jan 2022 11:26

Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15822
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 25 jan 2022 12:37

fiedoo schreef: 24 jan 2022 13:20 ..We moeten eens afstappen van het idee dat je het hele veldritseizoen zoveel mogelijk crossen moet rijden om je plaats er te verdienen. ........
Ik volg je redenering voor een stuk, echter als neutrale toeschouwer heb ik daar niet zo veel aan.
Het veldrit seizoen is al zo kort en er zijn al zo weinig rijders.
Het zou inderdaad een ander verhaal zijn mochten echt alle renners aan een paar veldritten deelnemen.
Dan krijg je een ander verhaal.
En als die twee renners die slechts af en toe deelnemen ook nog eens diezelfde twee zijn die behalve in het veld ook op de weg in hun koersen het mooie weer maken dan blijft er voor de "echte" crossers inderdaad een pak minder over.
I know myself like no one else
Nothing to defend

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 25 jan 2022 14:27

Bij al die afwezigen (covid) worden de medaillekansen van Sanne Cant er weer iets groter op,al geloof ik er niet in.

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1038
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 25 jan 2022 17:15

Medailles of top 5, wie weet dat nog volgend jaar.
Ik weet in elk geval niet meer wie er vorig jaar op het podium stond, niet bij de mannen en niet bij de vrouwen.
De wereldkampioen weet ik nog wel natuurlijk.
Het enige podium dat ik nog herinner was toen Nijs en Declerq stonden te blijten

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 25 jan 2022 17:41

En dat jaar dat Vervecken en Declerq ook al niet stonden te lachen op het podium (winst was voor Mario)

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4612
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 26 jan 2022 08:46

MarkVeenstra schreef: 24 jan 2022 12:27

Dat parcours moet ze het mee doen..., je kan moeilijk vragen om een lusje extra te rijden - omdat het anders niet zo selectief zou zijn. Wat ik overigens betwijfel, want waar ze haar demarrage plaatste, met nog heuveltje erop en drassig grasstrook erna valt Brand compleet stil.. ter vergelijking.

Anyways, Max verstappen rijdt ook altijd op mooie baantjes - die zou ik ook wel eens in parijs dakar willen zien.
Quintana pakt zijn ritjes alleen in de bergen - als die nou eens een tijdrit wint om te laten zien dat hij hard kan fietsen..

Zo lust ik er nog wel een paar ;-) .

Je mening over selectief je wedstrijden uitkiezen om te rijden. En de manier waarop je je wedstrijd rijdt, kan ik inkomen. Deel ik niet. Maar ik snap die mening prima. Over het algemeen is men ook meer fan van de aanvallende rijder dan een verdedigende rijder. En van de underdog ipv de veelwinnaar.
Maar parcours en tegenstand in een wedstrijd kan de winnaar uiteindelijk niets aan doen.
Ja inderdaad , het parcours dat is een appreciatie, mijn inziens in dit geval eentje die licht weegt.

Nu ik ken niets van autoracen, maar je concludeert van een formule1 -piloot toch ook niet dat hij de beste rally rijder is wanneer hij goed zou presteren op een rally parcours dat georganiseerd wordt als een (bijna) formule 1 piste. Je hebt dan het verlies van de essentie. Dezelfde redenering hoor ik terug in het veldrijden.

Ik heb er geen probleem mee dat renners selectief wedstrijden uitkiezen. Als dat rendeert is het gewoon slim. Als het erop neerkomt dat je dan minder dan een derde van de wedstrijden rijdt dan je concurrenten, dan kan het misschien wel renderen maar krijg je een ongelijke strijd. Mag het, ja natuurlijk mag het, maar ik kan natuurlijk niet dezelfde appreciatie opbrengen voor iemand die het in een ongelijke strijd haalt dan voor iemand die met gelijke wapens strijd.

Uiteraard kan een renner wel iets doen aan parcours en tegenstand. Aan het parcours door niet selectief te zijn en aan de tegenstand door evenveel crossen te rijden als je opponenten.

Plaats reactie