Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Waarom is er geen nederlandse Windklassieker

sparteljaap
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jan 2022 15:48

sparteljaap 13 jan 2022 16:00

Ik vind het enorm jammer dat er in Nederland geen Monument verreden word. Als land met zoveel fietsen zouden we toch meer aansprekende wielercoursen moeten hebben dan alleen de Amstel gold race. Nu mist er in de monumenten een onderdeel van de wielersport, het vechten tegen de wind. Enkele van de meest interessante races/etappes van de afgelopen jaren waren waaier etappes waarbij op elk moment een gat kon vallen. Nu is wind niet te garanderen op een wedstrijddag, en is het dus lastig om hier een race omheen te ontwerpen. Maar als je een parcour zou maken vanaf het Friese eind van de afsluitdijk, tot aan zeeland (zeg bij Neeltje jans), dan krijg je een parcour dat parallel loopt langs de kust voor +- 250 km. Op zo'n parcour kun je praktisch garanderen dat er voldoende wind staat om constant waaier gevaar te hebben. Het zou zelfs mogelijk zijn om de richting van het parcour aan te passen aan de verwachte windrichting om op die manier ervoor te zorgen dat de wind altijd tegen de rijrichting in staat. De zwaarte van dit parcour zou denk ik geweldige races opleveren die de race snel in status zou doen steigen tot een zeer prestigeuse race, a la strade bianchi in de afgelopen tien jaar heeft gedaan.

Denken jullie dat het mogelijk zou zijn om zo'n race te organiseren, of heb ik bepaalde facetten over het hoofd gezien tijdens het dromen over hoe vermakelijk deze race zou zijn om te kijken?

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 15 jan 2022 15:40

Ik vind het een prachtig idee!
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5351
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 15 jan 2022 15:42

De wind moet schuin met de rijrichting mee staan voor een echt effectief waaier spektakel. Schuin in de rug maak je bakken snelheid en er is maar zo veel wat je in je eentje aan 60km/h nog kan bolwerken.

Verder is zoiets wel mogelijk, maar je moet wel nog een plekje op de kalender vinden. Ik zou zeggen laat in het jaar het weekend voor Lombardije. Je trekt toch andere renners dan die wedstrijd.

Het probleem is vooral dat de wielersport in alle facetten de nek is om gedraaid in Nederland. Vrijwel niets mag of kan nog.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 15 jan 2022 15:48

Nederland is een fantastisch fietsland voor de gewone dagelijkse fietser maar heeft in tegenstelling tot Vlaanderen geen echte wielercultuur.
In Vlaanderen mag er op het ganse traject van de eerste de beste kermiskoers geen enkele auto geparkeerd staan, in Nederland is dat zelfs bij de Amstel Gold Race wel even anders.
Je mag je niet indenken wat er in een waaierkoers gaat gebeuren als er een auto "in de weg" staat.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 15 jan 2022 16:34

We hebben Gent-Wevelgem al. Ik zie geen noodzaak.

Spykerracing90
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 21 sep 2014 01:16

Spykerracing90 24 jan 2022 10:10

Of de profs een uitnodiging sturen voor het NK Tegenwindfietsen.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8452
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 24 jan 2022 10:26

Lcsmet schreef: 15 jan 2022 15:48 Nederland is een fantastisch fietsland voor de gewone dagelijkse fietser maar heeft in tegenstelling tot Vlaanderen geen echte wielercultuur.
In Vlaanderen mag er op het ganse traject van de eerste de beste kermiskoers geen enkele auto geparkeerd staan, in Nederland is dat zelfs bij de Amstel Gold Race wel even anders.
Je mag je niet indenken wat er in een waaierkoers gaat gebeuren als er een auto "in de weg" staat.
Is het alleen de wielercultuur?Mijn gevoel zegt wel dat de bevolking inclusief vergunning verlenende ambtenaren in Nederland prominent dit soort evenementen blokkeren.Bijvoorbeeld politie inzet,wat bij voetbal 1 wedstrijd nodig is kan je volgens mij een heel wielerseizoen mee doen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 24 jan 2022 10:35

nijkie schreef: 24 jan 2022 10:26 ...
Is het alleen de wielercultuur? Mijn gevoel zegt wel dat de bevolking inclusief vergunning verlenende ambtenaren in Nederland prominent dit soort evenementen blokkeren..........
Dat is juist wat ik bedoel met wielercultuur, in Vlaanderen gaat de overheid, en al zeker bij de "grote wedstrijden", een heel einde mee met de volksgekte. Volgens sommigen zelfs te veel. :)
Voor de "hobby" tochten daarentegen wordt er elk jaar, eigen ervaring, een beetje moeilijker gedaan.
Mede omdat de lokale besturen , veelal getriggerd door de neutrale verkeersdeelnemer/inwoner, ook merken dat er op heel wat gewone toertochten would-be renners denken dat ze in een echte koers zitten en het voor iedereen naar de knoppen doen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3085
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 24 jan 2022 10:46

Van de wintereditie van de Elfstedentocht op de fiets een wedstrijd maken. De heroïsche naam is er dan al en de schaatsversie lijkt ver weg.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 24 jan 2022 12:47

Dat is misschien wel de leukste optie maar qua datum niet heel handig. Wellicht een plekje op de kalender in november?
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5698
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 24 jan 2022 13:15

Allemaal leuke ideeën maar in het verleden zijn er diverse wedstrijden opgezet die het niet haalde en/of levensvatbaar waren.
Ik noem maar de Ronde van het Groene Hart en de World Port Classic.
Allebei een vroege dood gestorven. (WPC alleen in Nederland dan)
Bureaucratie en sponsoring waren hiervoor de grootste problemen.
En ja, dat komt door gebrek aan 'wielercultuur'. ;)

LethalP
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 20 aug 2013 09:34

LethalP 24 jan 2022 18:13

Brabant had (tot een jaar of 7? geleden) een aardig wedstrijdprogramma met 'klassiekers' voor amateurs/sportklasse niveau.
Dat is allemaal tenietgedaan door het ambtenaren apparaat met name omdat er geen politie inzet beschikbaar wordt gesteld.

Deze wedstrijden zijn nu of geheel verdwenen of omgezet in omlopen wat meer weg heeft van de kermiskoersjes.

Plaats reactie