Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Voorderrie GRX

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 23 jan 2022 09:59

Ik wil de voorderailleur van mijn Sensa Romagna gravel opnieuw afstellen maar ik zie dat dit wel even anders
is dan een klassiek model. Dan maar de Shimano manual er bij genomen en stap voor stap gevolgd.
Ik sta nu voor 2 probleempjes: 1. de steunschroef vindt geen steunvlak omdat de klemband zich hoger bevindt tav de derailleur
2. de derrailleur staat ong 1 mm te ver van het frame (bij min. afregeling uiteraard), ketting schuurt licht tegen de kooi bij 2 kleinste versnellingen.
Nog iemand bekend met dit probleem? Heeft Sensa hier een steek laten vallen? Oplossing: ander type klemband?

supermatt
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 11 jun 2010 00:51

supermatt 23 jan 2022 13:00

Voor het steunschroefje levert Shimano een zelfklevend plaatje dat je op het frame kunt plakken ter voorkoming van beschadigingen. Al heb ik ook de grx derailleur met een klemband en daarbij steunt de schroef op de klemband zelf.

Ik gebruik deze klemband:
https://www.bike24.com/p2189793.html

Voor je probleem met de minimale afstelling heb ik geen suggesties.

NB: ik heb de mechanische variant (810).
Laatst gewijzigd door supermatt op 23 jan 2022 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 23 jan 2022 14:04

Di2 of mechanisch?

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 23 jan 2022 15:33

Is de mechanische. Dat zelfklevend plaatje is bedoeld in geval er een aanlasnok is. Als ik de steunschroef volledig uitdraai raakt ze het frame niet, zelfs niet als er een plaatje op zou zitten.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 23 jan 2022 15:51

Die steunschroef zou moeten steunen op de klemband. Zolang er een Shimano SM-AD91 klemband is gebruikt cf handleiding dan zou de steunschroef altijd precies op de goede plek uit moeten komen lijkt mij. Mbt afstelling, ff voor de zekerheid, het loopt ook aan als je de trimstand gebruikt?

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 23 jan 2022 16:34

Is wel degelijk de trimstand, derrie perfect evenwijdig aan buitenblad, zelfs met kabel losgekoppeld en stelschroefjes uitgedraaid. Denk ook dat de Shimano klemband het probleem gaat verhelpen.

br@m
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 mei 2011 01:22
Locatie: Utrecht

br@m 25 jan 2022 11:52

Ik heb op mijn Cube alu frame een grx400 voorderailleur gemonteerd met onderstaande klemband (Shimano 91 was niet leverbaar). Door de uitsparing in de band heeft de steunbout geen aanslag dus die is niet in gebruik.

https://www.amazon.de/-/en/Front-Derail ... B00OAZ0Y02

Nadat ik de derailleur stevig vastgezet had op de klemband (momentsleuteltje) bleek er ook zonder steunboutje geen beweging in te krijgen. Ik rijd er inmiddels een paar duizend Km mee, het schakelt perfect en de afstelling verloopt niet.

Voor je de klemband vervangt zou ik zeker nog eens nagaan of de derailleur goed vast zit en goed is uitgelijnd.

Voor wat betreft de minimale afstelling zeg jij dat je probleem optreedt in de 2 laagste versnellingen. Dan staat er weinig spanning op de kabel (de derailleurkooi rust dan als het goed is op het 'L' boutje). Dus eigenlijk kan de steunbout de oorzaak niet zijn is mijn beeld. Ik denk eerder dat je het L-boutje wat moet lossen en dan de afstelling van de kabelspanning nog eens nalopen.

Ik kan me nog wel herinneren dat de afstelling van de derailleur behoorlijk kritisch was maar uiteindelijk ben ik er wel uitgekomen. Dus misschien is het zinvol dat nog eens helemaal opnieuw te doen. Ik herinner me dat ik het ook 1 of 2 keer opnieuw heb gedaan voor het goed was. Met name de kabelspanning luistert heel nauw.

Succes er mee!

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 25 jan 2022 20:01

Bedankt voor het meedenken Br@m
Het aanlopen heeft niets te maken met de steunbout, dat weet ik wel.
Ik ben er ook wel eventjes zoet mee geweest met de afregeling en heb de manual minitieus gevolgd.
Met losgekoppelde kabel, derrailleur uitgelijnd en boutjes uitgedraaid loopt de ketting aan. Bijregelen gaat dus niet.
In afwachting van andere klemband heb ik de montage zonder steunbout gedaan en dit werkt goed. Maar Shimano heeft deze steunbout
er niet zomaar op gezet. Ik denk dat schakelen net iets directer gaat na een correcte montage.

Plaats reactie