Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 22 jan 2022 13:23

Je lijkt er veel verstand van te hebben. Ben je toevallig familie van die andere montagne?

Klinkt plausibel. What the heck, ga het gewoon eens proberen. Dan maar met spiekbriefjes en wat minder variaties erin “shufflen”

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 22 jan 2022 15:33

Mijn zoon volgt al zowat een jaar gepersonaliseerde schema's van Cyclinglab. Deze zijn ook gebaseerd op gepolariseerd trainen. Het wil zeker niet zeggen dat hij alleen korte intervalletjes in het rood en hele rustige lange duur moet doen.
Het zijn eigenlijk hele gevarieerde trainingen met nog steeds aandacht voor treshhold werk en D2. Deze zaken worden dan verwerkt in lange duurtrainingen of als intensievere trapsgewijze oplopende intensiteitsblokjes.
Ik kan alleen maar zeggen dat hij door trouw hun schema's te volgen heel veel vooruitgang heeft gemaakt.
Ik vond het in het begin ook soms rare trainingen met hele korte inspanningen en heel veel herhalingen, maar je moet een trainer ook durven vertrouwen. Die mens heeft daar echt wel meer verstand van dan de meesten van ons. En geloof me, het loont.

brutus
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 27 jan 2022 18:34

Een tijdje met Join getraind en ik vond het niks vanwege de vele rust.
Nu even gecheckt en mijn vermogenmeter wijkt ca 12.5% af.
Na dat gecorrigeerd te hebben ook weer een nieuwe poging met Join.

Weet iemand of er eigenlijk een goede (gratis) optie is om een training in de Wahoo te krijgen ?
Ik doe het nu meestal met Zwift, maar dat kost ook wel weer wat.

metor
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 15 sep 2005 01:07

metor 27 jan 2022 20:33

Taining via Join kan je direct in je wahoo zetten volgens de opties.

Fietser_1971
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47

Fietser_1971 27 jan 2022 20:48

Ik krijg nooit rust voorgeschreven, nu zo'n 2 maanden bezig met 3x per week ca 1.5 uur.
Alleen afgelopen week een keer, in de ochtend stond er nog 1.5 uur in de app maar toen ik 's avonds op de fiets zat was hij weg. Beschikbaarheid was nog steeds 1 uur 45 minuten.

2 dagen ervoor had ik wel nog een flink stuk buiten gefietst, te zwaar natuurlijk (ik heb moeite om het rustig aan te doen buiten).
Beetje vreemd was dat wel. Je zou toch wel iets als een push bericht op voorhand verwachten.

Ik heb toen toch maar een wat lichtere training gedaan die voor de volgende keer klaar stond en voor die dag geshuffeld.

brutus
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 28 jan 2022 00:26

metor schreef: 27 jan 2022 20:33 Taining via Join kan je direct in je wahoo zetten volgens de opties.
Daar is toch nog een programma voor nodig ?
Of kan Join de Kickr rechtstreeks aan sturen ?

Fietser_1971
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47

Fietser_1971 28 jan 2022 06:52

brutus schreef: 28 jan 2022 00:26 Daar is toch nog een programma voor nodig ?
Of kan Join de Kickr rechtstreeks aan sturen ?
Het ligt eraan wat je met "de Wahoo" bedoelt. Veel mensen denken dan aan de fietscomputer, anderen aan de indoor trainer :D .

Join kan niet de kickr direct aansturen helaas.
Ik gebruik nu vooral de Wahoo app (het zwarte icoon) om de trainer aan te sturen.
Hierin kun je niet de training van tevoren opstellen dus ik doe dit handmatig on the fly.
In splitscreen op m'n tablet aan de ene kant de Join training, aan de andere kant de Wahoo app. Maar je kunt ook de sessie even uitschrijven, of onthouden, of op je telefoon tevoorschijn halen bijvoorbeeld.

Zo kun je in ERG mode de training doen waarbij de trainer het vermogen volgt wat je zelf instelt in de app, of het kan ook in RES mode waarbij je zelf het vermogen in de gaten houdt en met schakelen en harder of zachter trappen probeert op het vermogen te blijven.
Dat laatste benadert natuurlijk wat meer de werkelijkheid van buiten.

Ik moet zeggen, het lijkt wat houtje touwtje met de Wahoo app maar van de andere kant ben je wel wat meer actief bezig met wat je voor training aan het doen bent in plaats van de sessie inladen en maar "dom" trappen.
Het maakt wel dat het iets minder saai is op deze manier, is mijn persoonlijke ervaring.

roy80
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 mei 2011 02:15
Locatie: Limburg

roy80 28 jan 2022 08:44

Fietser_1971 schreef: 27 jan 2022 20:48 Ik krijg nooit rust voorgeschreven, nu zo'n 2 maanden bezig met 3x per week ca 1.5 uur.
Dat lijkt me nou geen trainingsvolume (4,5 uur) waarbij er sprake van rust zou moeten zijn.
Je rust al genoeg, nl 4 dagen per week!
Ik denk dat dat pas gaat spelen als je ca. 8 a 10 uur per week traint.
Afbeelding

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1136
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 28 jan 2022 10:57

JazzHands schreef: 22 jan 2022 13:23 Je lijkt er veel verstand van te hebben. Ben je toevallig familie van die andere montagne?

Klinkt plausibel. What the heck, ga het gewoon eens proberen. Dan maar met spiekbriefjes en wat minder variaties erin “shufflen”
Ga je nu aan Isaac Newton vragen of hij verstand heeft van zwaartekracht?
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 28 jan 2022 13:23

Fietser_1971 schreef: 27 jan 2022 20:48 Ik krijg nooit rust voorgeschreven, nu zo'n 2 maanden bezig met 3x per week ca 1.5 uur.
Alleen afgelopen week een keer, in de ochtend stond er nog 1.5 uur in de app maar toen ik 's avonds op de fiets zat was hij weg. Beschikbaarheid was nog steeds 1 uur 45 minuten.

2 dagen ervoor had ik wel nog een flink stuk buiten gefietst, te zwaar natuurlijk (ik heb moeite om het rustig aan te doen buiten).
Beetje vreemd was dat wel. Je zou toch wel iets als een push bericht op voorhand verwachten.

Ik heb toen toch maar een wat lichtere training gedaan die voor de volgende keer klaar stond en voor die dag geshuffeld.
JOIN zal na elke interactie je programma opnieuw doorrekenen. Had je toevallig de feedback voor die (te zware) training gegeven op de dag van de verandering?

En inderdaad, met 3x per week 1.5 uur zul je geen rustweken krijgen.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 28 jan 2022 13:27

metor schreef: 27 jan 2022 20:33 Taining via Join kan je direct in je wahoo zetten volgens de opties.
Als hier Wahoo fietscomputers wordt bedoeld: Je kunt het doen met een .fit file die je via de app kunt krijgen. Die kun je dan met een usb kabel naar je Wahoo zetten.
Het kan ook met een gratis TrainingPeaks account. De enige beperking daar is dat je een training via TrainingPeaks alleen vandaag kunt inroosteren. Maar als je het dus via je de JOIN app voor je training exporteert naar Training Peaks, en dan op je Wahoo geplande trainingen synchroniseert, dan staat ie er (vrijwel) direct op.

brutus
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 28 jan 2022 15:03

Dat is een goeie tip.
Helaas is mijn Element overleden dus is die optie er niet.
Ik vindt het mooie van de Kickr juist dat ie dat allemaal zelf doet.
Het vaakst doe ik de tariningen op de weg en die het dan uiteraard "on the fly".

Plaats reactie