Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 10 jan 2022 13:20

Woefdram schreef: 10 jan 2022 10:46 Hanz Bé, als je een linkje hebt dan graag. Ik ben met name geinteresseerd omdat mevr Woefdram en ikzelf hier allebei de Kickr gebruiken, met een QR en een steekas frame door elkaar, en de quick release steekas de framewissel wel eens gemakkelijker zou kunnen maken. Dwz, zolang 2 quick release steekassen goedkoper zijn dan een 2e Kickr.
Het is er zo één als deze…. (Ik heb er één voor het voorwiel, deze is voor een achterwiel)

https://jguillem.com/product/wheel-skewer

Fietsmaatje
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 mar 2021 09:08

Fietsmaatje 10 jan 2022 20:37

Hanz bé, ja die bedoelde ik.
Werkt dat naar behoren?
Dit leek mij een mooie oplossing namelijk.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 11 jan 2022 09:22

Het systeem werkt op zich goed. Voordeel kan zijn de altijd aanwezige greep. Nadeel is dat je, door het “naspannen” via de QR, steeds even moet zoeken hoe strak je aandraait. En misschien het risico dat je hem te strak zet?

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 19 jan 2022 08:05

Gisterenavond mijn nieuw Pro compact stuurtje op mijn racefiets geklust. Oude was een Aeronova met de kabels binnendoor dus niet effe de shifters los, stuur wisselen en klaar maar bekabeling moest los en en boel weer opnieuw afstellen. Reach nieuw stuur is 3 cm korter dus weer een wat langere stuurpen (de vorige die ik nog had van vorige fiets) gemonteerd. Op het het eerste gezicht net iets comfortabeler. Gelijk belletje erop gezet en garmin mount van tante Ali, afgetopt met een stuurlint van Lizard. Het ziet er weer netjes uit zo.

Met afstellen erbij toch altijd weer een behoorlijk klusje voor een prutser.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

hayes

hayes 19 jan 2022 09:40

hayes schreef: 07 jan 2022 15:17
leon1 schreef: 07 jan 2022 14:31 Als ik kijk naar de twee kransjes onder jouw ketting en ik vergelijk de ronding tussen de tanden met het grootste (of de kleinste) krans dan ziet het er in mijn ogen versleten uit.
Doorschieten gebeurt op alle kransjes. Ik kijk het nog een paar dagen aan.
UPDATE: Na een 100 km verminderde het doorschieten. Na 150 km helemaal weg, zelfs als ik nu op d etrappers sta geen probleem meer. Leve Tiagra ;)

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 19 jan 2022 14:16

Tacxjes in de derailleur en lagervet voorwiel vervangen (na 25000km... zag het er nog redelijk schoon uit maar had wat speling) door Peaty's speed grease.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 19 jan 2022 14:56

Twee weken geleden mijn kettingbladen al vervangen, dus deze gisteren en eergisteren bezig geweest met het vervangen van de schakelkabels voor- en achterderailleur. Zowel buitenbekabeling als de binnenbekabeling.

Begonnen met de binnenkabel voor de achterderailleur door het frame te trekken kwam ik tot de conclusie dat ik de verkeerde (kortste) had gebruikt want kwam een tiental cm te kort. Dus kon ik weer van voorafaan beginnen. :oops:
Na aanleiding van wat discussie op het forum over het wel of niet laten zitten van liners op de plaats van het bottombracket geleiderplaatje heb ik deze nu voor het eerst daar laten zitten. Ben benieuwd hoe dat zich in de toekomst vwb slijtage :?: gaat houden. In ieder geval zal vuiligheid geen invloed meer hebben op de binnenbekabeling op dat punt. ;)

Headsetlagers opnieuw in het vet gezet, bottombracketlagers opnieuw gemonteerd, nieuw stuurlint gewikkeld, nieuwe Tacx derailleurswieltjes, nieuwe KMC 11el ketting, nieuwe Ultegra cassette en de (reserve) fiets staat weer klaar voor een ritje.! :)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Rubik
Forum-lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 30 mar 2018 17:58
Locatie: Heerenveen

Gebruikersavatar Rubik 22 jan 2022 10:56

Trapaslagers van mijn Canyon Grizl vervangen, na slechts 1100 km met vrij veel natte gravel, modder en enkele diepe plassen.

De voorbereiding was het meeste werk. De cup aan de linkerkant had zich 1 mm losgewerkt uit het frame, wat ik niet helemaal begreep omdat het een press fit BB86 betreft. Na wat meer onderzoek zag ik dat het een Token Ninja set betreft (opdruk was niet meer zichtbaar omdat de linker crank tegen de cup aan liep) waarbij beide cups in elkaar schroeven. Eigenlijk best een mooi systeem!
BB sleutel besteld om de cup weer goed aan te draaien. Ik vermoed deze nooit goed vast heeft gezeten, of dat het lager zo zwaar liep dat hierdoor de cup is losgedraaid. Eigenlijk kan ik me dat niet voorstellen...

Lagers vervangen door Enduro MR2437 ABEC-3 met een generieke lagerpers van Ali (32994634915). Dit waren eigenlijk de enige lagers in deze maat die snel leverbaar waren. Klus was in 30 minuten klaar.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2098
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 22 jan 2022 11:54

Orlok schreef: 19 jan 2022 14:56
Na aanleiding van wat discussie op het forum over het wel of niet laten zitten van liners op de plaats van het bottombracket geleiderplaatje heb ik deze nu voor het eerst daar laten zitten. Ben benieuwd hoe dat zich in de toekomst vwb slijtage :?: gaat houden. In ieder geval zal vuiligheid geen invloed meer hebben op de binnenbekabeling op dat punt.
Liners zover mogelijk door laten lopen. Bij mijn fiets begint de liner 10cm onder het balhoofd en loopt in de liggende achtervork door tot 2cm voor het achterpad.
In de winter nieuwe kabelset, gaat alles uit elkaar, nieuwe liners, buiten- en binnenkabels. Gedurende het seizoen vervang ik van de achterderrie 1x de binnenkabel en laatste stuk buitenkabel, half uurtje werk.
Kabelloop vlak voor de derailleur is niet fijn en daar slijt het zaakje vrij snel.
Dogma F

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 jan 2022 14:09

Dropper post geïnstalleerd op mijn Scott Spark. Dit frame heeft geen voorbereiding, dus moest ik zelf aan de bak. De kabel uiteindelijk semi-intern kunnen trekken. Onder het BB zit een plaatje voor de interne kabels, daar gaatje bijgeboord en de rest loopt onder de schuine buis door (waar al een kabel liep). Tevreden met het resultaat!

FryskBloed
Forum-lid
Berichten: 486
Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
Locatie: Groningen

FryskBloed 22 jan 2022 15:28

Nieuw voorwiel gebouwd. Oude velg doorgezaagd (zodat'ie in de ondergrondse vuilcontainer kan) en de remvlakken waren nog maar 0.3mm dik... En dat na maar 20k km, denk dat al die stukken onverhard en smerige landweggetjes om tegeltjes te scoren geen goede zaak zijn voor je velgen als je nog velgremmen gebruikt ;-)

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 22 jan 2022 22:10

Ik ben vanochtend rustig begonnen met het opbouwen van mijn nieuwe gravelbike met het persen van de cups voor de headset. Gelijk ook maar zadelpen, zadel, stuurpen en stuur geïnstalleerd om een beetje een idee te krijgen hoe het gaat worden. Morgen maak ik wat tijd om de kabels door het frame te trekken.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Plaats reactie