Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 jan 2022 17:25

bakboord1 schreef: 20 jan 2022 19:48 Ik ben zelf wielrenner, mountainbiker, automobilist, ouder van 3 kinderen, etc. En voor iedere groep waar ik soms toe behoor schaam ik me bij tijd en wijlen.
De meeste grote groepen zijn gewoon een afspiegeling van de maatschappij. Maar hoe fijn is het als fietser de auto de schuld te geven en daarna als je in de auto zit de fietser de schuld te geven. Heerlijk toch..... lekker makkelijk ook :cry:

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2098
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 21 jan 2022 18:54

Nou, zelf hoor ik ook in diverse hokjes thuis. Wielrenner, wandelaar, automobilist, hobby-auto-eigenaar.
En in elke hoedanigheid zie ik van alle groepen de slechtste kant. Waarschijnlijk ben ik gewoon pessimist of zwartkijker maar de laatste 20 jaar is de mensheid steeds meer aan zichzelf gaan denken. Vooral niet teveel voor een ander overhebben.
Kom ik in de Ardennen met de tour auto, clubje wielrenners inhalen bij een T-splitsing (afslag links). Word ik uitgescholden want de heren hadden vóór mij linksaf gewild en gingen er van uit dat ze bij afslaan voorrang moesten hebben. Nou nee, dat heb je niet. En als ik het bijtijds zie door signalen dan gééf ik je wel voorrang ook al heb je die niet. Maar geen enkele aanleiding, hand uitsteken of dergelijke. Dan moet je blijkbaar maar de kristallen bol in de aanslag hebben staan.
Deze zomer, met de racefiets door een dorpje. Bij de chicane aan de weg eruit zie ik 2 "heren" op racefiets de hele rechter aan gebruiken. Er is gewoon een keurig fietspad.
Auto achter hen geeft waarschuwend signaaltje, nou nou nou, die werd bijna uit zijn auto getrokken door de beide heren. Gelukkig kon de auto er nog voorbij terwijl ik de bikkels op het fietspad inhaalde. Er ook nog iets van gezegd als rijder op racefiets. Ik kon ook een pak slaag krijgen (van twee bierbuiken op dure pinarellos ben ik niet zo bang).
Maar ik word op de racefiets ook regelmatig, daar waar geen fietspad is, opzettelijk rakelings ingehaald door auto's. En dan rij ik 5-6 cm van de zijlijn en is de weg vrij. Het overgrote merendeel houdt keurig afstand maar enkele procenten rijden je liefst van de wereld, terwijl ik altijd met klein knipperlicht rij.
Dogma F

1094
Forum-lid
Berichten: 1598
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 21 jan 2022 22:27

Ja dat is de vvd mentaliteit, die staan hier alweer veel te lang aan het roer

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 21 jan 2022 22:29

Zeer goed geformuleerd Ramon, ook voor mezelf herkenbaar.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 21 jan 2022 23:39

Waarschijnlijk ben je in 20 jaar tijd gewoon 20 jaar ouder geworden en maak je je meer zorgen om de toekomst. Om je gerust te stellen: ook 20 jaar geleden was er aan asocialen geen gebrek.

Plaatsvervangende schaamte is bijna altijd een slecht idee. Dat is nuttig voor pubers die zich schamen om hun ouders. Dat helpt bij het loslaten. Daarna moet je eroverheen gegroeid zijn. Wat een ander doet, die toevallig dezelfde hobby, afkomst of uiterlijke kenmerken heeft is niet jouw verantwoordelijkheid, ook al vallen ze binnen dezelfde arbitraire groep. Dat mensen in hokjes denken is een onontkoombaar feit. Zo werken onze hersenen, dat filter hebben we nodig maar daarmee hoef je jezelf nog niet in datzelfde hokje te stoppen als waar een ander jou in indeelt.
Er is nog nooit een andere wielrenner, bierdrinker, blanke man, iemand met schoenmaat 42 of noem maar op geweest die mij een slechte naam heeft bezorgt. Dat kan ik alleen zelf doen en anderen kunnen dat (onterecht) in hun hoofd halen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 21 jan 2022 23:39

Als ik links af sla dan manoeuvreer ik naar het midden en steek mijn hand uit. Alternatief is stil gaan staan en eerst twintig auto's laten passeren. Tegen de regels maar ik bedank er voor.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 21 jan 2022 23:56

Ramon73 schreef: 21 jan 2022 18:54 Maar ik word op de racefiets ook regelmatig, daar waar geen fietspad is, opzettelijk rakelings ingehaald door auto's. En dan rij ik 5-6 cm van de zijlijn en is de weg vrij. Het overgrote merendeel houdt keurig afstand maar enkele procenten rijden je liefst van de wereld, terwijl ik altijd met klein knipperlicht rij.
Toch iets meer je positie op de weg kiezen, heb je ook nog kans om uit te wijken naar rechts als er wat op de weg ligt.
En auto's zullen je minder snel inhalen omdat er toch wel ruimte is.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 22 jan 2022 00:02

Marcopfiets schreef: 21 jan 2022 23:39 Als ik links af sla dan manoeuvreer ik naar het midden en steek mijn hand uit. Alternatief is stil gaan staan en eerst twintig auto's laten passeren. Tegen de regels maar ik bedank er voor.
Voorsorteren op de linkerhelft van de rijbaan, tegen de wegas aan mag gewoon, tenzij er een fietsstrook is. Uiteraard wel je hand uitsteken en achterom kijken of het veilig kan. Op een drukke 80km weg zonder fietspad of fietsstrook is het soms ook niet verstandig maar dat spreekt voor zich.
Campagnolo Ultra Dork

i-mac

i-mac 22 jan 2022 07:19

Wat ook niet helpt, is dat je in België als fietser, je je hand niet meer moet uitsteken als signaal. Met als gevolg dat velen zomaar afdraaien zonder omkijken. Velen denken dat ze als fietser alles mogen omdat ze als "zwakke weggebruiker" worden gezien. Ze vergeten echter dat je niet altijd en overal je gelijk krijgt in geval van een ongeval.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 22 jan 2022 07:31

Krijg je een graf of ziekenhuisbed met de tekst: ik had wel voorrang.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 jan 2022 19:57

Ramon73 schreef: 21 jan 2022 18:54 terwijl ik altijd met klein knipperlicht rij.
Ja en dat mag dus niet in nl en vind ik persoonlijk ook heel irritant......

Ik heb met de auto ook een keer bijna een wielrenner met knipperlicht ondersteboven gereden, de afstand is heel slecht in te schatten .

Doe een fiets achterlicht gewoon normaal aan met een normale sterkte. Waarom altijd de sterkste stand ( ik zeg niet dat jij dat doet)

hayes

hayes 23 jan 2022 08:21

wasbeer2006 schreef: 22 jan 2022 19:57
Ramon73 schreef: 21 jan 2022 18:54 terwijl ik altijd met klein knipperlicht rij.
Ja en dat mag dus niet in nl en vind ik persoonlijk ook heel irritant......

Ik heb met de auto ook een keer bijna een wielrenner met knipperlicht ondersteboven gereden, de afstand is heel slecht in te schatten .

Doe een fiets achterlicht gewoon normaal aan met een normale sterkte. Waarom altijd de sterkste stand ( ik zeg niet dat jij dat doet)
Dit blijf ik onzin vinden. Je hebt knipperlichtjes die je amper ziet en knipperlichtjes die je verblinden.
Als je het gevoel hebt de afstand niet goed te kunnen inschatten, dan moet je net extra voorzichtig zijn.
In zowat de hele wereld zijn knipperlichtjes toegelaten. Zeker overdag is dat een plus en je hebt genoeg lichtjes die speciaal daarvoor gemaakt zijn. Met een onregelmatig knipperpatroon.

Je moet maken dat je als fiets gezien wordt (fluo, reflecteren,...) , maar je mag zeker géén knipperlichtjes hebben? :(

Op druilerige dagen heb ik vooraan ook een BBB spark zitten. Die knippert onregelmatig. Je merkt meteen dat auto's je veel sneller opmerken. Uiteraard probeert de helft van de auto's wel nog snel voor je te schieten, want het zijn nu eenmaal auto's. Die fiets zal/moet maar wachten.

Plaats reactie