Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

PF30 frame met gxp adapter, lagers speling

Gebruikersavatar
StevieSeagal
Forum-lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 17 apr 2013 12:59

Gebruikersavatar StevieSeagal 20 jan 2022 12:14

Ik heb een Focus Paralane, dit is een PF30 frame.
Ik heb de fiets gekocht met een bb30 naar GXP adapter erop en een Sram gxp crank.

Twee zaken die ik aan wil pakken:
- speling op de crank (SRAM S350)
- een crank met mogelijkheid om een spider-based vermogensmeter te installeren of een direct-mount 1x kettingblad te plaatsen.

Wanneer ik het huidige crankstel met veel kracht aandraai zit er nog speling op en draait het niet meer soepel. En de lagers zijn wel aan vervanging toe vermoed ik, aangezien het uit 2017 is en door de vorige eigenaar niet vervangen is.

In de veronderstelling dat het een PF30 frame was, heb ik op marktplaats een bb30 Sram force 22 crankset gekocht. Bij de installatie kwam ik er toen achter dat er een BB30 naar GXP adapter geïnstalleerd was. Ik heb gelezen dat je zo'n dergelijke adapter beter kunt laten zitten. https://www.tiendamtb.com/en/bottom-bra ... apter.html

Ik heb zelf nu niet goed in beeld wat mijn opties zijn.
1. Is er nu een mogelijkheid om het Sram Force crankstel te installeren zonder de GXP adapter te verwijderen? Eventueel met lagers zoals: https://www.bike24.com/p224385.html?q=rotor%20bsa
2. Moet ik een vervangend gxp lager en crankstel kopen om de huidige te vervangen?
3. Moet ik de lagers en de gxp adapter verwijderen en een nieuw bb30 lager plaatsen?
4. ...
Afbeelding

Maruss
Forum-lid
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 mei 2013 21:31

Maruss 20 jan 2022 15:53

Als je de bottombracket+adapter wilt laten zitten dan moet je een GXP crankstel kopen

anders moet je een pressfit bb30 bottombracket kopen en installeren

Beide is goed zelf te doen met een beetje handigheid en het juiste gereedschap

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5353
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 20 jan 2022 17:18

Waarom zou je deze specifieke adapter moeten laten zitten? Dit zijn twee losse bussen die in het gewone PF30 setje lagers worden gezet. Die komen er zo uit. Dit is niet een vaste of verlijmde reduceer huls.

Hele bottom bracket eruit en een nieuw PF30 bb erin met de BB30 crank.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 jan 2022 19:53

Adapter = recept voor ellende. Weg ermee.

Gebruikersavatar
StevieSeagal
Forum-lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 17 apr 2013 12:59

Gebruikersavatar StevieSeagal 21 jan 2022 15:39

thestudent schreef: 20 jan 2022 17:18 Waarom zou je deze specifieke adapter moeten laten zitten? Dit zijn twee losse bussen die in het gewone PF30 setje lagers worden gezet. Die komen er zo uit. Dit is niet een vaste of verlijmde reduceer huls.

Hele bottom bracket eruit en een nieuw PF30 bb erin met de BB30 crank.
Worden die bussen in de Pf30 lagers gezet of in het lagerhuis?
Kan ik ze er dan gewoon uittikken?

Wat voor gereedschap heb ik nodig om lagers te persen? Ik heb ook weleens gelezen dat loctite wordt aangeraden bij installatie, hoe, wat en wanneer gebruik ik dat?
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 21 jan 2022 23:41

Zou het even moeten zien maar ik denk dat je ze gewoon eruit kunt tikken met een passende slagpijp... Loctite is altijd een paardenmiddel!

Gebruikersavatar
StevieSeagal
Forum-lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 17 apr 2013 12:59

Gebruikersavatar StevieSeagal 27 jan 2022 10:56

Dank voor jullie reacties allen.

Ik heb besloten om @thestudent zijn advies op te volgen en de adapter te verwijderen en een pf30 bb te plaatsen. Hiervoor heb ik een lagerpers, een tool om pressfit lagers te verwijderen en twee verschillende lagers gekocht. Eerst ga ik kijken of mijn crankstel past met een rotor 4630 lager, het is me nog niet 100% duidelijk of dit werkt. Als back-up heb ik een sram pf30 lager gekocht, daar lees ik wat minder positieve berichten over, maar dan heb ik tenminste iets achter de hand.
Volgens een handleiding van SRAM heb ik bij mijn crank ook een spacerkit met preload adjuster nodig, die ook maar bijbesteld voor de zekerheid.
Afbeelding

Plaats reactie