Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

In de bergen wattage of hartslag volgen?

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 21 jan 2022 09:53

Ik heb in het verleden geroeid en op een indoortrainer staat ook het vermogen. Er wordt geroeid in twee gewichtsklassen omdat zwaardere mannen meer power hebben dan lichte. Bij roeiers zie je dat zware mannen op de ergometer harder gaan. Maar in de boot is dat in het begin nog wel eens andersom omdat ze dat vermogen door een gebrek aan techniek niet kwijt kunnen. Daar is techniek dus mede bepalend voor de snelheid. Maar bij fietsen speelt dat veel minder.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 21 jan 2022 22:26

Net daarom had ik roeien niet vermeld.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 21 jan 2022 22:32

Je moet ook niet roeien. Zeilen is veel mooier.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Neruub
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 03 jun 2020 20:24

Neruub 22 jan 2022 10:58

patrickvb schreef: 21 jan 2022 22:26 Net daarom had ik roeien niet vermeld.
Maar dan noem je zwemmen wel? Als er iets technisch is, dan is het wel zwemmen.
In het zwemmen komen ook al wat tools opzetten om het vermogen/weerstand te meten, al wordt dat voornamelijk gebruikt voor het analyseren van de techniek. Ook wordt er steeds vaker getraind in de endless pools, waar het vermogen zelfs precies instelbaar is.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 22 jan 2022 17:03

Fietsen is ook technisch.
Net als lopen en alle andere sporten die ik opgesomd heb.
Voor recreatieve sporters wel minder evident om vaak op 'oudere' leeftijd nog bij te schaven.

bever
Forum-lid
Berichten: 2122
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 22 jan 2022 18:28

gaat het er niet om dat je kracht direct op het oppervlak uitoefent (rennen, schaatsen, langlaufen) of een via een apparaat met bewegende delen ? (fietsen, roeien, , paardrijden)

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5061
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 22 jan 2022 19:39

patrickvb schreef: 22 jan 2022 17:03 Fietsen is ook technisch.
Net als lopen en alle andere sporten die ik opgesomd heb.
Voor recreatieve sporters wel minder evident om vaak op 'oudere' leeftijd nog bij te schaven.
Fietsen is niet zo technisch als bijv schaatsen.. als je veel vermogen op de pedalen levert en aero zit, ga je hard. Met schaatsen kan je veel vermogen leveren bij het afzetten, maar door een belabberde techniek toch niet vooruitgaan.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 jan 2022 19:50

Wat enorm helpt is als je veel kan. Dus zowel op 70rpm als als 105rpm vol vermogen leveren.
Op de MTB is het vaak heel efficiënt om in een lastige klim 70rpm te draaien een soort ingebouwde traction control.

Op vol vermogen wind mee werkt voor mij een hoge cadans weer beter.
Als je aan een hoge cadans gewend bent dan levert dat wellicht een hogere hartslag op, maar veel minder vermoeidheid.
Wissel gewoon een met dezelfde snelheid en intensiteit an cadans gewoon 3 versnellingen gebruiken.
Vooral wielrenners trainen veel te eentonig, dan het vandaag weer elk viaduct en duinheuvel blijven zitten, doe dat nou niet.

Dat vind ik ook prettig aan die zwifttrainingen rpm tussen de 65 en 110 verplicht. Dat is echt te wennen als je een poortje doorgaat en je moet ineens 40 rem terug

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 23 jan 2022 09:42

Menig GF gereden, met PM en HRM, mijn ervaring leert me dat een PM leuk is om mee te trainen en je progressie te zien en het geeft een indicatie wat je kunt trappen bij welke hartslag.

In het hooggebergte, tijdens een GF, heb je niks aan PM de vorm van de dag bepaald wat je kunt en dat zie/zag ik altijd terug in mijn hartslag. Als je hartslag niet wilt dan trap je gewoon geen wattage en dan kun je doen en laten wat je wilt maar het gaat niet werken - meegemaakt zelf in 2018 vanaf trap 1 wist ik dat het hem niet ging worden die dag.
YFood !!!

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5061
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 23 jan 2022 10:08

csteenbe schreef: 23 jan 2022 09:42 Menig GF gereden, met PM en HRM, mijn ervaring leert me dat een PM leuk is om mee te trainen en je progressie te zien en het geeft een indicatie wat je kunt trappen bij welke hartslag.

In het hooggebergte, tijdens een GF, heb je niks aan PM de vorm van de dag bepaald wat je kunt en dat zie/zag ik altijd terug in mijn hartslag. Als je hartslag niet wilt dan trap je gewoon geen wattage en dan kun je doen en laten wat je wilt maar het gaat niet werken - meegemaakt zelf in 2018 vanaf trap 1 wist ik dat het hem niet ging worden die dag.
Hartslag kan je misleiden door zoveel factoren (adrenaline, warmte/kou etc). Een GF kan je toch echt het beste op de combinatie power/RPE rijden. Je gevoel zegt je genoeg hoe de benen zijn.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 23 jan 2022 10:17

Hartslag is de basis mijn inziens, als je in de Marmotte aande voet van de Alp bent en je hartslag komt niet aan je normale waardes dan is het op en wordt het een martelgang tot boven….

Je hart en longen zijn je motor, en dat bepaald je wattage.
YFood !!!

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 23 jan 2022 10:37

csteenbe schreef: 23 jan 2022 10:17
Je hart en longen zijn je motor, en dat bepaald je wattage.
Volgens mij leveren je hart en longen de brandstoffen via het bloed aan de spieren (de motor) die uiteindelijk het vermogen leveren.
Die levering is deels bepalend voor je geleverde vermogen. Een andere factor is je spieropbouw.
Hier https://www.trainingpeaks.com/blog/aero ... ecoupling/ staat leuke info.

Interresant is de tip om in de basis fase meer op hartslag te fietsen en in de opbouwfase meer op vermogen.
older Budweiser

Plaats reactie