Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

In de bergen wattage of hartslag volgen?

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 20 jan 2022 19:52

Erik1.0 schreef: 20 jan 2022 10:09 Ik rij al > 10 jr zonder hartslagmeter (muv zwiftwedstrijden)
Waarom wel in Zwift wedstrijden?

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 20 jan 2022 20:10

Joseba schreef: 20 jan 2022 19:52
Erik1.0 schreef: 20 jan 2022 10:09 Ik rij al > 10 jr zonder hartslagmeter (muv zwiftwedstrijden)
Waarom wel in Zwift wedstrijden?
Vaak eis/verplichting om in de zwiftpower uitslagen te blijven

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 20 jan 2022 21:26

Ik mis in deze hele discussie “cadans”, oftewel hoe leg je het vermogen dat je benen leveren op het asfalt.
Ik fiets al jaren met een hartslagmeter en sinds een jaar met een vermogensmeter. Ik merk dat ik rond de 85 rpm optimaal (wat ik het langste vol hou) vermogen lever. Ga ik hoger zitten dan neemt mijn hartslag toe maar vermogen niet of nauwelijks.
Ga ik lager zitten dan gaan de spieren vrij snel sputteren.
older Budweiser

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 20 jan 2022 21:54

Cadans is wel te trainen. Als je cadans laag is, wat 85 is. En je vermogen gaat niet omhoog, maar je hf wel als je cadans opvoert dan is waarschijnlijk je cardiovasculaire systeem de bottleneck. Bij lager cadans gebruik je meer je spiermassa ipv je hart-long functie.

Het zal allemaal wat complexer liggen, maar dit is vrij simpel uitgelegd.

Een paar jaar terug had ik dezelfde ervaring. Als ik nu gas geef trap ik het beste tussen de 90-93 rpm

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 20 jan 2022 21:55

TL@ schreef: 20 jan 2022 14:31 Die HS-meter heeft wel nut icm een vermogen meter. Bij een rustige duurtraining gaan op een gegeven moment je hartslag en vermogen 'ontkoppelen', je blijft hetzelfde vermogen leveren maar je hartslag gaat wel de hoogte in. Hoe beter je getraind bent, hoe langer dit duurt.

Het kan ook aangeven dat je nog vermoeid bent (hartslag gaat niet omhoog) of dat je juist heel erg uitgerust bent (hartslag gaat al omhoog als je naar het metertje kijkt)
Dit herken ik heel sterk maar wat ik me afvraag is of je dan je hartslag of je powermeter volgt op dat moment.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 20 jan 2022 22:52

Powermeter natuurlijk. Die hartslag is het gevolg en nooit leidend.
Kilowatt schreef: 20 jan 2022 21:26 Ik mis in deze hele discussie “cadans”, oftewel hoe leg je het vermogen dat je benen leveren op het asfalt.
Ik fiets al jaren met een hartslagmeter en sinds een jaar met een vermogensmeter. Ik merk dat ik rond de 85 rpm optimaal (wat ik het langste vol hou) vermogen lever. Ga ik hoger zitten dan neemt mijn hartslag toe maar vermogen niet of nauwelijks.
Ga ik lager zitten dan gaan de spieren vrij snel sputteren.
Moet je specifiek op trainen, vroeger (bijna 15 jaar geleden) was ik ook een stoemper, altijd rond de 80-85 rpm. Knie vond dat echt niet leuk. Heel jaar werk mee gehad en nu zit ik op 95 op een gewone rit, volgas zelfs iets hoger.
Klimmen natuurlijk wat minder (en in het bos ook veel minder)
Afbeelding

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 20 jan 2022 23:24

😉😉Het is verbazingwekkend dat in sommige sporten nog op topniveau gepresteerd wordt, ik denk bv aan atletiek, langlaufen, biathlon, schaatsen, zwemmen, skeeleren, kajak, ...
Deze armzalige duursporters hebben geen powermetertjes tijdens training of wedstrijd.
😉😉

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 21 jan 2022 07:26

Bij atletiek meten ze zelfs de afstand om aan te lopen voor het verspringen of hoogspringen in 'voetjes'. Zoveel voetjes zetten. Ik wou dat dit een grap is, maar het is echt waar. Zelfs het meetlint is daar nog niet doorgedrongen :?
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Erik1.0
Forum-lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 27 jan 2013 09:49
Locatie: Nijmegen

Gebruikersavatar Erik1.0 21 jan 2022 08:26

patrickvb schreef: 20 jan 2022 23:24 😉😉Het is verbazingwekkend dat in sommige sporten nog op topniveau gepresteerd wordt, ik denk bv aan atletiek, langlaufen, biathlon, schaatsen, zwemmen, skeeleren, kajak, ...
Deze armzalige duursporters hebben geen powermetertjes tijdens training of wedstrijd.
😉😉
Ik snap je punt; ze zouden een moord doen voor een PM in hun discipline! Lastige in die sporten is dat vermogen veel moeilijker te meten is of alleen indirect te bepalen. Daarom staan ze op de baan bij atletiek zwemmen en schaatsen nog met stopwatches te werken omdat je daarmee vermogen kan benaderen en niet op hartslag hoeft te varen. Heb ook wel eens gehoord van hardlopers met devices op hun kuiten of in de schoenen om vermogen te meten. Een PM in de klapschaats zou ook enorme toegevoegde waarde kunnen zijn denk ik.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 21 jan 2022 09:02

Erik1.0 schreef: 21 jan 2022 08:26
patrickvb schreef: 20 jan 2022 23:24 😉😉Het is verbazingwekkend dat in sommige sporten nog op topniveau gepresteerd wordt, ik denk bv aan atletiek, langlaufen, biathlon, schaatsen, zwemmen, skeeleren, kajak, ...
Deze armzalige duursporters hebben geen powermetertjes tijdens training of wedstrijd.
😉😉
Ik snap je punt; ze zouden een moord doen voor een PM in hun discipline! Lastige in die sporten is dat vermogen veel moeilijker te meten is of alleen indirect te bepalen. Daarom staan ze op de baan bij atletiek zwemmen en schaatsen nog met stopwatches te werken omdat je daarmee vermogen kan benaderen en niet op hartslag hoeft te varen. Heb ook wel eens gehoord van hardlopers met devices op hun kuiten of in de schoenen om vermogen te meten. Een PM in de klapschaats zou ook enorme toegevoegde waarde kunnen zijn denk ik.
Ik weet dat ze al bezig zijn met het ontwikkelen van een powermeter op het ijzer van het een (klap)schaats. Beperking is daarbij wel dat je nog zoveel vermogen kunt overbrengen op het ijs. Als je techniek minder goed is dan iemand die minder vermogen op het ijs brengt, zal die laatste alsnog sneller gaan.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 21 jan 2022 09:04

bakboord1 schreef: 20 jan 2022 21:55
TL@ schreef: 20 jan 2022 14:31 Die HS-meter heeft wel nut icm een vermogen meter. Bij een rustige duurtraining gaan op een gegeven moment je hartslag en vermogen 'ontkoppelen', je blijft hetzelfde vermogen leveren maar je hartslag gaat wel de hoogte in. Hoe beter je getraind bent, hoe langer dit duurt.

Het kan ook aangeven dat je nog vermoeid bent (hartslag gaat niet omhoog) of dat je juist heel erg uitgerust bent (hartslag gaat al omhoog als je naar het metertje kijkt)
Dit herken ik heel sterk maar wat ik me afvraag is of je dan je hartslag of je powermeter volgt op dat moment.
Een combinatie van power en gevoel. Moet je bijvoorbeeld na 3u echt doortrappen en voelt het qua RPE niet meer 5/10 en gaat je hartslag ruim buiten Z2, dan kan je beter je vermogen wat laten zakken. Gaat je hartslag omhoog, maar voelt het nog wel gewoon als en duur intensiteit die je nog uren kunt volhouden, dan zou ik gewoon blijven richten op vermogen.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1330
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 21 jan 2022 09:26

Is dat ook niet omdat lopen, zeker lange afstanden, voor het overgrote deel om conditie draait in plaats van kracht? Er bestaan trouwens wel loopgadgets die "running power" berekenen/schatten.
Voetjes bij verspringen is trouwens stilletjes aan toch aan het verdwijnen op top niveau. Vanuit eigen ervaring kan ik wel zeggen dat zo'n aanloop niet tot op de centimeter exact hoeft te zijn. Het is echt bijna onmogelijk om 3 (of 6) sprongen op rij exact dezelfde aanloop te lopen (zie je ook aan hoe ze uitkomen op de balk), zelfs met perfect dezelfde externe omstandigheden. Dat heeft volgens mij te maken met het feit dat "op gevoel" een versnelling lopen gewoon nog een hele berg ruimte laat voor eigen interpretatie. Bij fietsen is dat allemaal veel makkelijker, net omdat je door je gekozen versnelling al in een vrij klein snelheidsinterval geduwd wordt.

Plaats reactie