Alles over vakanties op én met de fiets

Uitdagende toertocht

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 20 jan 2022 21:16

Ik heb de sfeer rondom tijdritten altijd erg vergelijkbaar gevonden met die van hardloopwedstrijden.
Weinig onderlinge rivaliteit. De meeste deelnemers kennen hun eigen mogelijkheden dusdanig goed, dat ze zichzelf niet met anderen gaan vergelijken. Echt iets om jezelf te verbeteren onder gezellige en sportieve omstandigheden.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 21 jan 2022 09:29

rob74 schreef: 20 jan 2022 13:20
Lcsmet schreef: 20 jan 2022 12:48 Als je een klassement wil, als je je wil meten met anderen, ga dan koersen en laat de toertochten voor wie wil "toeren".
Wat is dat toch met die pseudo renners die zich willen meten met anderen maar dan toch niet echt.
Dat is de categorie "indekken". Iemands k.o.m. proberen af te pakken met een bak wind in de rug en als het lukt, enorm pochen. En als het niet lukt, een excuus zoeken. Zo van, ja maar het is toertocht. Of, ik kwam een stoplicht tegen. Of,.... een stel bejaarden zat in de weg en toen moest ik wel even remmen.
En dat is ook gelijk het probleem van Strava. Strava segmenten kunnen leuk zijn, maar alleen op een volledig lege weg. Hoeveel negativisme het koersen op de openbare weg oplevert, dat moet niemand willen.
Een snelheidsuitdaging kan in mijn ogen dan ook alleen op afgesloten weggedeelten, wat bij wedstrijden en in bepaalde landen de cyclo's het geval is.
De tijdritten zoals Robbebopper aanhaalt, zijn hierbij een zeer goede optie. Daar heb je vaak niet eens een licentie voor nodig en je dient het volledig zelf te doen. Geen peloton waar je je snelheid uit kunt halen. (Net als bij de duathlons)

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 21 jan 2022 10:19

Jammere van tijdritten (en duathlons en triathlons) is dat je om optimaal te presteren een speciale fiets nodig hebt met een TT stuurtje en speciale velgen. Ik begrijp dat dat niet hoeft, evenals ik begrijp dat je ook kunt wielrennen op een bakfiets om plezier te beleven.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 21 jan 2022 11:23

Fietsen is nu eenmaal een materiaalsport, maar velen laten zich ook wel gek maken door marketing. Denken meteen dat ze alle dure aero upgrades en het duurste frame nodig hebben. Je wil op zich wel aerobars en een goede positie kunnen halen dus een tijdritfiets is inderdaad handig om te hebben, maar dan moet je wel leren ermee om te gaan.

Daar hoeft het bij een tijdrit helemaal niet om te gaan. Bij een tijdrit zijn er verschillende uitdagingen die je moet overwinnen.

- Je positie op de fiets en he tvolhouden daarvan.
- Het te leveren vermogen,
- De indeling van je krachten en de omstandigheden
- De fiets en het materiaal pas als laatste ( als je het leuk vind om te prutsen )

Kijk er zit geen uitdaging in gewoon 10k stukslaan op de duurste tijdritfiets. Maar wel een uitdaging als je met kleine dingen toch wat procenten van de verbeteringen kan halen. Tijdrithelm ( tweedehands vaak helemaal niet duur ), schoencovers, snelpak en een goede positie op de aerobars. Hoe aero de fiets verder zelf is is al minder belangrijk. De grap is verder dat er meestal toch wel iemand vele malen sneller is dan jij. Als de basis goed is sla je alvast geen modderfiguur en daarna is vooral de strijd tegen jezelf belangrijk. Net zoals bij hardlopen. De beste worden kan heel lastig zijn, maar in de top100 eindigen bij een serieuze cyclo is dat ook. Dat gaat je ook niet zomaar lukken.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 21 jan 2022 13:53

JazzHands schreef: 18 jan 2022 09:11 ............ Gezelligheid tijdens de rit is dus niet een vereiste. Tijdens de rit wil ik het snot voor mijn ogen zien!
JazzHands schreef: 21 jan 2022 10:19 Jammere van tijdritten (en duathlons en triathlons) is dat je om optimaal te presteren een speciale fiets nodig hebt met een TT stuurtje en speciale velgen. .........
Ik heb er even je eerste post bijgehaald.
Je wil gewoon het snot voor je ogen zien en als er nu één discipline is waar dat zonder problemen kan dan is het wel tijdrijden.
En dat kan ook op een gewone racefiets.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 21 jan 2022 13:59

Er zijn ook lokale tijdritten met een apart klassement voor gewone racefietsen. Inderdaad erg leuke scène. Moesten ze bij de MTR een aparte categorie 'gewone racefietsen' in het leven roepen, ik deed onmiddellijk mee.

Iets waaraan ik ook al eens heb deelgenomen: een duo tijdrit met gewone koersfiets, een hommage aan de Trofeo Baracchi, over meer dan 100km op een geaccidenteerd parcours in de Vlaamse Ardennen. Heel leuk op zich, maar niet ongevaarlijk want niet over afgesloten wegen.
Afbeelding

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 21 jan 2022 14:18

De vraag is dus, wil je het uiterste uit jezelf halen, of wil je bij de top 3 eindigen met een competitie. Het eerste is zelfs op een bakfiets haalbaar, terwijl bij het tweede wel serieus het materiaal mee gaat spelen.

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 22 jan 2022 06:39

Lcsmet schreef: 21 jan 2022 13:53
JazzHands schreef: 18 jan 2022 09:11 ............ Gezelligheid tijdens de rit is dus niet een vereiste. Tijdens de rit wil ik het snot voor mijn ogen zien!
JazzHands schreef: 21 jan 2022 10:19 Jammere van tijdritten (en duathlons en triathlons) is dat je om optimaal te presteren een speciale fiets nodig hebt met een TT stuurtje en speciale velgen. .........
Ik heb er even je eerste post bijgehaald.
Je wil gewoon het snot voor je ogen zien en als er nu één discipline is waar dat zonder problemen kan dan is het wel tijdrijden.
En dat kan ook op een gewone racefiets.
Ja en nee, het zijn absoluut leuke uitdagingen, maar het zijn korte afstanden. Daarin kun je idd helemaal leeg rijden, maar het is een andere uitdaging dan een langere afstand. Een tijdrit rijd je vaak volledig op of tegen de anaërobe drempel (FTP), terwijl een langere rit meer op basis van het aerobe systeem wordt gereden. Dat vind ik een leukere uitdaging. Tijdritten zijn in het hardlopen te vergelijken met 5K en 10K afstanden. 90K ritten volgens mij met een halve marathon en 180K/160K met een marathon. De laatste afstanden zijn meer mijn ding.

Maar ik denk dat ik op grond van de bijdragen in dit draadje er wel uit ben. Cyclo’s zijn ritten die in de buurt komen van waarnaar ik op zoek ben. Helaas zijn dat wel altijd bergritten en een eindje van huis. Een uitzondering is de Schleck Gran Fondo. Die is dichter bij huis en bevat volgens mij minder hoogtemeters. Dat is denk ik de eerste uitdaging waarop ik me ga richten.

Toertochten, zo heb ik begrepen, is absoluut iets waar ik weg moet blijven als ik op snelheid wil rijden. Wel leuk daarentegen om eens mee te rijden als een rustige duurrit in een trainingsschema. Om het aerobe systeem te trainen.

Daarnaast is mijn hoop nu ook een beetje gevestigd op de gravelscene. Naar ik hoop komen hier in Europa - en met name in en rond Nederland - ook gravelcyclo’s (dus geen graveltoertochten) van de grond waar je je ook stuk kunt bijten op de tijd.

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 706
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 22 jan 2022 06:45


Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 22 jan 2022 08:02

JazzHands schreef: 22 jan 2022 06:39 ...
Toertochten, zo heb ik begrepen, is absoluut iets waar ik weg moet blijven als ik op snelheid wil rijden. Wel leuk daarentegen om eens mee te rijden als een rustige duurrit in een trainingsschema. Om het aerobe systeem te trainen.

...

Probeer eerst eens een toertocht van 250+km (Luik-Bastenaken-Luik of de Ronde Van Vlaanderen)

Meeste mensen zijn op het einde absoluut choco, ook al rijden ze hem 'rustig'. Als je nog nooit meer dan 8uur op de fiets hebt gezeten, kan je je absoluut niet voorstellen hoe zwaar (of niet) dat gaat zijn.

Schrijf je in voor de Schleck (best nu al, is snel volzet) maar proef ook eens van de andere dingen. Zonder het zelf te doen, ga je nooit weten of het wat is.

Bonus tip: zoek wat kameraden om mee te rijden, veel leuker om onderweg wat tegen elkaar te lullen dan heel de tijd alleen te rijden (wat ook zijn charmes heeft, maar niet voor elke rit)
Afbeelding

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 22 jan 2022 08:43

Goedemorgen… wat een afstanden. Ja, dat is me net weer teveel van het goede. Althans op dit moment. Dat is een beetje de tegenhanger van ultrarunning.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 22 jan 2022 09:00

www.monstertjdrit.nl dat is een tijdrit over 140km in de polder.

Plaats reactie