Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Folie liggende achterbrug en onderbuis

martinobongo2
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 jan 2014 22:13

martinobongo2 19 okt 2020 12:25

Ernie C. schreef: 16 okt 2020 11:28 Transparante Gorilla tape werkt ook goed.
+1 :winkthumb:

meuk
Forum-lid
Berichten: 1099
Lid geworden op: 06 sep 2010 14:58

meuk 20 jan 2022 08:32

Ik ga de foliatec ook eens proberen. Net achter beschermingstape op nieuwe Inflite crosser na 1 cross al kleine lakbeschadiging. Kijken of dit gaat werken.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 20 jan 2022 13:37

Ik heb inmidels al meerdere frames gewrapt (delen tot volledig) en daar waar je dit voor staal/alu/ongelakt titanium gedachtenloos kunt doen kun je hier bij carbon beter voorzichtig mee zijn (gelakte titanium / verchroomde opvlakken kunnen niet worden gewrapt!). Lak op metaal heeft doorgaans een goede hechting echter net als bij kunststof bumpers moet je bij gelakte carbonnen frames heel voorzichtig zijn met wat je gebruikt (hechting van de lak met de folie mag nooit sterker zijn dan die met het carbon). Ik werk zelf enkel met de bekende foliemerken 3M, Avery, Oracal and Arlon de rest van de "doorverkoop" merken komen doorgaans gewoon uit china en dan is het maar afwachten wat je krijgt. Ik heb zelf een voorkeur voor zo dun mogelijke anti steenslagfolie (Clear Bra meestal van 3M) en voor kleine stukjes werk droog opbrengen nog net maar voor grotere stukken is nat opbrengen (water met een druppel afwas) en een rakel (om het vocht te verwijderen gewoon veel beter).
Een goede hechting krijg je eigenlijk enkel door extreem goed te ontvetten (isoprop alcohol of een goede remreiniger). Voor hoeken / lastige stukken werken een föhn goed (net zoals het verwijderen dat met verwarmen ook een stuk beter gaat). Folie overigens niet langer dan een jaar of 2-3 laten zitten aangezien de eigenschappen in de loop der tijd veranderen en verwijderen dan heel lastig kunnen worden.

meuk
Forum-lid
Berichten: 1099
Lid geworden op: 06 sep 2010 14:58

meuk 20 jan 2022 14:07

Mmm... ik heb een carbon+lak frame... en deze besteld: https://www.bol.com/nl/nl/p/foliatec-la ... 2008093611

Begrijp ik goed dat je dus eerder een 3M clean bra aanraadt?

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 20 jan 2022 19:31

Foliatec is niet meer dan een handelsnaam, ze kopen hun spullen elders in. Hun remzadellak (2k epoxy is zeker niet slecht). Deze bumperbescherming is meestal vrij dik en zeker geen 3m kwaliteit maar aangezien het geschikt is voor gelakte bumpers zal het ook weer niet heel slecht zijn (gewoon proberen dus) overigens is dit folie die je nat op moet brengen.

Zie ook deze advertentie:

https://www.foliatec.com/shop/folien/la ... -ladekante

hier wordt een pinpas ipv. een rakel gebruikt om het vocht weg te strijken en staat in de tekst niet meer dan twee jaar laten zitten (en dat staat er niet voor niets!)

Plaats reactie