Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

In de bergen wattage of hartslag volgen?

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 20 jan 2022 00:14

JazzHands schreef: 15 jan 2022 13:57 Totaal geen ervaring met klimmen in grillige bergen, maar als je vaak kortstondig extra vermogen moet leveren zou ik zeker een powermeter overwegen. In de hartslagmeting zit een vertragingsfactor waardoor je volgens mij te lang en te veel tijdens een rit in de anaerobe zone zou kunnen fietsen. Voor een korte rit is dat geen probleem natuurlijk, maar voor een langere rit lijkt me dat waardevolle weggegooide energie.
Als de cijfertjes vooraf zeggen dat je bv. 200 w kan trappen, maar door omstandigheden lukt dat niet die dag, dan rij je jezelf op heel korte termijn 'choco'. En je hartslagmeter zal je dat al kilometers lang gesignaleerd hebben. Dus, schrijf die hartslagmeter niet te snel af.

Symen
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 aug 2014 01:26

Symen 20 jan 2022 02:33

patrickvb schreef: 20 jan 2022 00:14
JazzHands schreef: 15 jan 2022 13:57 Totaal geen ervaring met klimmen in grillige bergen, maar als je vaak kortstondig extra vermogen moet leveren zou ik zeker een powermeter overwegen. In de hartslagmeting zit een vertragingsfactor waardoor je volgens mij te lang en te veel tijdens een rit in de anaerobe zone zou kunnen fietsen. Voor een korte rit is dat geen probleem natuurlijk, maar voor een langere rit lijkt me dat waardevolle weggegooide energie.
Als de cijfertjes vooraf zeggen dat je bv. 200 w kan trappen, maar door omstandigheden lukt dat niet die dag, dan rij je jezelf op heel korte termijn 'choco'. En je hartslagmeter zal je dat al kilometers lang gesignaleerd hebben. Dus, schrijf die hartslagmeter niet te snel af.
Je hartslag zegt helemaak niks! Als je door omstandigheden moeite hebt je cijfertjes te halen dan is het tijd voor plan b, terug schakelen of afstappen.
Leer met een vermogensmeter rijden, leer je lichaam kennen en leer je gevoel te ontwikkelen.

Je hartslag kan laag zijn en geen 200 watt kunnen trappen. Maar je hartslag kan ook hoog zijn en geen 200 watt kunnen trappen. Of misschien is me hartslag wel normaal en lukt die 200 watt ook niet. :lol: help wat nu?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 20 jan 2022 09:06

Symen schreef: 20 jan 2022 02:33
patrickvb schreef: 20 jan 2022 00:14
JazzHands schreef: 15 jan 2022 13:57 Totaal geen ervaring met klimmen in grillige bergen, maar als je vaak kortstondig extra vermogen moet leveren zou ik zeker een powermeter overwegen. In de hartslagmeting zit een vertragingsfactor waardoor je volgens mij te lang en te veel tijdens een rit in de anaerobe zone zou kunnen fietsen. Voor een korte rit is dat geen probleem natuurlijk, maar voor een langere rit lijkt me dat waardevolle weggegooide energie.
Als de cijfertjes vooraf zeggen dat je bv. 200 w kan trappen, maar door omstandigheden lukt dat niet die dag, dan rij je jezelf op heel korte termijn 'choco'. En je hartslagmeter zal je dat al kilometers lang gesignaleerd hebben. Dus, schrijf die hartslagmeter niet te snel af.
Je hartslag zegt helemaak niks! Als je door omstandigheden moeite hebt je cijfertjes te halen dan is het tijd voor plan b, terug schakelen of afstappen.
Leer met een vermogensmeter rijden, leer je lichaam kennen en leer je gevoel te ontwikkelen.

Je hartslag kan laag zijn en geen 200 watt kunnen trappen. Maar je hartslag kan ook hoog zijn en geen 200 watt kunnen trappen. Of misschien is me hartslag wel normaal en lukt die 200 watt ook niet. :lol: help wat nu?
1 ding is zeker.., 200 watt trappen zonder hartslag zal je nooit lukken :mrgreen:
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Erik1.0
Forum-lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 27 jan 2013 09:49
Locatie: Nijmegen

Gebruikersavatar Erik1.0 20 jan 2022 10:09

Ik rij al > 10 jr zonder hartslagmeter (muv zwiftwedstrijden), niet in training, niet in wedstrijden of cyclo's. Vind het ook niet lekker zitten zo'n band en zit niet in mijn systeem om hem om te doen. Ook nu ik met een prof. trainer werk vraagt hij nooit naar hartslagen in trainingen. Is het niet gewoon obsoleet geworden als je een PM hebt? Gevoel en vermogen zijn volgens mij voldoende voor trainingen, wedstrijden en cyclo's. Ik zou eerder de vraag stellen: In de bergen wattage of gevoel volgen?

Grtz

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 20 jan 2022 10:11

(Bal)last zonder veel toegevoegde waarde, ook mijn mening.
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 20 jan 2022 13:49

Ik heb altijd wel een hartslagmeter om, maar laat me er eigenlijk steeds minder door leiden. Al helemaal niet in de bergen.

Als ik een paar dagen rust heb gehad, vliegt de hartslag omhoog, maar kan ik ook gemakkelijker met een hogere hartslag rijden. Aan het einde van een week van 26 uur in de bergen komt de hartslag niet meer boven de 170, terwijl mijn omslagpunt rond de 183 ligt. Ik gebruik voornamelijk gevoel/ademhaling en vermogen.

Bij duurritten op het vlakke vind ik hartslag ook wel lastig. Soms rij ik de hele rit met vermogen in zone 2 en hf 150, terwijl ik nog gewoon een volledig gesprek kan voeren. Moet ik dan rustiger gaan fietsen? Gebaseerd op de zones van Joe Friel zit mijn Z2 van 140-158. De Coggan zone 2 loopt van hf 125-150. Nou geloof mij, bij bijv. 135 zit ik volledig in herstel.

1094
Forum-lid
Berichten: 1598
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 20 jan 2022 14:10

Op zich maakt het tijdens een cylco niet veel uit, dan is je gevoel het belangrijkst. Het gaat er om hoe je voorbereiding is geweest met het gekozen meetinstrument.
Als je veel traint met een hrm dan heb je genoeg ervaring om met een hrm en je gevoel een goede cyclo te rijden. Met een powermeter is dit ook het geval.

Uiteindelijk is wat je lichaam je vertelt het belangrijkste, bevestiging haal je uit je meters

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 20 jan 2022 14:31

Die HS-meter heeft wel nut icm een vermogen meter. Bij een rustige duurtraining gaan op een gegeven moment je hartslag en vermogen 'ontkoppelen', je blijft hetzelfde vermogen leveren maar je hartslag gaat wel de hoogte in. Hoe beter je getraind bent, hoe langer dit duurt.

Het kan ook aangeven dat je nog vermoeid bent (hartslag gaat niet omhoog) of dat je juist heel erg uitgerust bent (hartslag gaat al omhoog als je naar het metertje kijkt)
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 20 jan 2022 14:39

TL@ schreef: 20 jan 2022 14:31 Die HS-meter heeft wel nut icm een vermogen meter. Bij een rustige duurtraining gaan op een gegeven moment je hartslag en vermogen 'ontkoppelen', je blijft hetzelfde vermogen leveren maar je hartslag gaat wel de hoogte in. Hoe beter je getraind bent, hoe langer dit duurt.

Het kan ook aangeven dat je nog vermoeid bent (hartslag gaat niet omhoog) of dat je juist heel erg uitgerust bent (hartslag gaat al omhoog als je naar het metertje kijkt)
Klopt. Ik lees en hoor dan ook veel trainers in webinars etc adviseren om altijd de hartslag ernaast te monitoren. Vooral omdat het handig is om later een trend te kunnen zien qua EF. Daarmee kan je ook bekijken hoe veel effect bepaalde trainingsperiodes hebben gehad. Maar ook bijvoorbeeld wat jij aangeeft of het moment van decoupling steeds later komt te liggen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 20 jan 2022 16:18

Toen ik net op vermogen begon te trainen, zat bij mij de decoupling al na een uurtje. Ondertussen kan ik rond de 3u voordat het voorkomt.

Dit maakt dan ook dat ik nu ook na lange ritten nog relatief fris ben, wat vroeger echt niet was. Mijn FTP is niet zo gek veel omhoog gegaan (van 285W in 2016 naar 325W nu), wat ook normaal is wanneer je 40+ bent. Maar nu kan ik echt wel veel langer doorgaan. Toen ik in 2016 200km moest rijden, had ik daar een hele week last van. Nu herstel ik van 254km (langste rit van 2021, solo, 8 uurtjes op de fiets) op een dag of 2. Dat is echt dankzij het trainen met de vermogen meter (en wat meer structuur natuurlijk)
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 20 jan 2022 17:22

TL@ schreef: 20 jan 2022 16:18 Toen ik net op vermogen begon te trainen, zat bij mij de decoupling al na een uurtje. Ondertussen kan ik rond de 3u voordat het voorkomt.

Dit maakt dan ook dat ik nu ook na lange ritten nog relatief fris ben, wat vroeger echt niet was. Mijn FTP is niet zo gek veel omhoog gegaan (van 285W in 2016 naar 325W nu), wat ook normaal is wanneer je 40+ bent. Maar nu kan ik echt wel veel langer doorgaan. Toen ik in 2016 200km moest rijden, had ik daar een hele week last van. Nu herstel ik van 254km (langste rit van 2021, solo, 8 uurtjes op de fiets) op een dag of 2. Dat is echt dankzij het trainen met de vermogen meter (en wat meer structuur natuurlijk)
Wat ook enorm meespeelt is het stapelen van trainingsjaren met voldoende volume. Dat wordt vaak onderschat, maar heeft een grote bijdrage in hoe je lange ritten verteerd.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 20 jan 2022 18:03

Dat is inderdaad ook een ding, vooral dan steeds in de winter veel kilometers blijven maken, maakt een groot verschil.
Afbeelding

Plaats reactie