Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 951
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 30 dec 2021 15:02

wasbeer2006 schreef: 30 dec 2021 13:43 Het heeft er mee te maken hoeveel draadjes er stuk zijn.
Het gaatje kan 1mm zijn maar als er over 5mm het karkas stuk is heb je toch een probleem.

Ontstaat er een bobbel de prullenbak in, blijft de band mooi rond is het prima
Ik heb het idd op de MTB 1x meegemaakt dat er veel breuk was. Daarop ook nog een prop gebruikt voor autobanden (niks anders voorhanden) en toen kon een vrij nieuwe Racing Ralph de vuilnisbak in :(
Ook nog geprobeerd om van binnenuit te plakken, maar hoe ik ook schoonmaakte en plakte, plakker kwam er direct af (schuren, ontvetten, nieuwe solutie en nieuwe plakkers). Dat zag ik met de Schwalbe G-One niet gebeuren, plakker bleef goed zitten.
Al is de e-bike nog zo snel, Shimano achterhaalt hem wel

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 4633
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 30 dec 2021 16:27

Ik plak altijd een rondje tubelesstape van 10mm over het gaatje voordat ik een plakker erop plak. Maar ik rijd met mijn 95kg op 23 of 25 mm banden wel met hogere druk tot wel 6 à 7 bar achterwiel. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt
Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C38 Tubeless

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 25349
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 jan 2022 17:22

Band gerepareerd vanaf de binnenkant met een tubeless plakker van het merk Tiptop.

Eens kijken of dit gaat houden. De band blijft iig goed op druk.
Bijlagen
74793022-6466-4D3A-9ED9-D4067D670FDD.jpeg

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5796
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 18 jan 2022 15:56

Gisteren de Michelin Power Road TLR op de carbon velgen gestoken (21mm interne breedte)

Die van achterwiel kreeg ik er niet op met blote handen, echt enorm strak. Die van het voorwiel ging net maar serieus zere pollekes nu.

Compressor erop (ventielkern laten zitten) en onmiddellijk op druk. Geen sealant erin gedaan en vanmiddag stonden ze nog gewoon op druk. Erg goed dus.

Ze vallen wel erg breed (te breed), 28mm gemeten.

Misschien een eerste ritje op vrijdag, anders zal het voor februari zijn.
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 8674
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 18 jan 2022 16:11

Michelin zit strak, ook bij de MTB.

Elke (oudere) 25mm band valt bij mij op 28.6mm
Michelin, schwalbe en prirelli.

De nieuwe schwalbe en prirelli resp 25 en 26mm zijn gewoon de oude 23mm maten.
Omdat de velgen breder zijn kunnen de banden kleiner om tot eenzelfde breedte te komen.

Ik vind overigens 28mm netto echt het minimum, liever tegen de 30.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5796
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 18 jan 2022 16:59

Ik vind 26mm perfect. Zo vielen de Corsa Control 25mm.

Nu deze eens testen, misschien vind ik dit beter dan de Corsa's
Afbeelding

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 2534
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 18 jan 2022 17:44

'k Heb ze dit weekend ook gemonteerd, Michelin 32mm Power Road TLR. Ging redelijk gemakkelijk op velgen met 25mm binnenbreedte. Ze plopten met behulp van de voetpomp met hogedruk-reservoir, via het ventiel, van de eerste keer. 'k Heb ze verder niet nagemeten maar ze vallen mooi 'flush' met de velg. Die witte materie die op de band plakt wanneer hij nieuw is, heb ik er maar even afgehaald vooraleer uit te rijden.

Op 3.7 bar gereden, comfy en snel. Ik reed ze met de gravelbike (op de weg) aan meer dan 33km/h gemiddeld.
En nog een vrij lichte band ook.
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 25349
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 jan 2022 08:35

Gisterenavond weer een tubeless conversie gedaan van een vriend van me. Volgens de fietsenmaker zou dit niet mogelijk zijn, omdat de band zou lekken op de lasnaad???

Wielen waren Fulcrum Racing 600. Velglint besteld, dit keer MilKit en geen Schwalbe want dat plakt niet. Was een gok maar goed uitgepakt, plakt stukken beter.

Lint geplakt, ventiel erin. Gekozen voor ventielen van Schwalbe. Oppompen.... ventiel lekt. Rubber ringetje aan de buitenkant zit helemaal dubbel. Ik weet dat het niks doet voor de afdichting, maar netjes is het niet. En het lekt. Ander ventiel erin wat ik nog had liggen (denk van Stans). Lekte ook. Nog een andere erin van Giant. Lekte ook. Toen bedacht ik me dat ik nog originele Fulcrum ventielen had liggen en die deden het PERFECT.

Band voorwiel centreerde perfect, achterwiel had wat zeepsop nodig.

Weer een tevreden klant...

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 8674
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 jan 2022 09:29

havana schreef: 19 jan 2022 08:35 Gisterenavond weer een tubeless conversie gedaan van een vriend van me. Volgens de fietsenmaker zou dit niet mogelijk zijn, omdat de band zou lekken op de lasnaad???

Ik denk dat ie de velg bedoelt.

Dat gebeurt wel eens, maar met goed plakken van velglint is dat meestal geen probleem.
Zeker niet bij de (smalle) race, gravel en xc velgen die je over de hele breedte plakt.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5796
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 19 jan 2022 09:34

havana schreef: 19 jan 2022 08:35 ...
Oppompen.... ventiel lekt.
...
Daarom dat ik nu de ventielen van Muc-off gebruik, daar zitten verschillende rubbertjes bij zodat er zeker eentje bij is dat bij de vorm van de velg past:
Afbeelding
Afbeelding

abdr
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 19 jan 2022 13:14

havana schreef: 10 jan 2022 17:22 Band gerepareerd vanaf de binnenkant met een tubeless plakker van het merk Tiptop.
Sinds ik van sealant veranderd ben, van Stan's naar Orange Endurance, blijven deze plakkers niet meer plakken. Dwz de plakker hecht in eerste instantie goed maar toen ik de band na 2 maanden verwijderde hing de plakker maar wat te fladderen. Iets om in het oog te houden dus.

Ik ga nu proberen met vulcaniserende lijm ipv dat blauwe TipTop-spul.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 8674
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 jan 2022 15:09

Ik heb dat blauwe spul 15 jaar geleden weggegooit.

Gewoon normale solutie gebruiken. De tiptop plakker zijn goed voor race. Voor MTB te stug en groot, die voel je gewoon tijdens het rijden.
Omdat je op de MTB lagere druk rijd gebruik ik dan de normale binnenband plakkers als de vloeistof het niet dicht.

Plaats reactie