Alles over vakanties op én met de fiets

Uitdagende toertocht

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 18 jan 2022 09:11

Heb in het verleden veel hardgelopen en ben nu aan het switchen naar wielrennen. Het leuke van hardlopen was dat je je telkens kon richten op een vrij concreet doel, nl het verbeteren van je persoonlijke record op een bepaalde afstand (marathon, halve marathon etc). Je deed dat dan tijdens een georganiseerde loop waarbij er dan een parcours was afgezet.

Helaas bestaat er voor wielrennen niet zo’n equivalent waarbij je objectief kunt richten op persoonlijke records op afstanden. Hoewel, misschien dat dat weer wel mogelijk is met (normalized) vermogen? Hoe dan ook, als ik me toch op bepaalde afstanden wil richten en daar in de vorm van toertochten mijn tanden in wil zetten, welke toertochten zijn dan interessant en een ‘must’? Verder, als ik filmpjes van toertochten zie, zie ik altijd veel te veel mensen gezellig op een hoopje rijden, is dat niet vreselijk irritant als je zelf ambitieus de sokken erin wil zetten ? Heb je dan niet juist te maken met obstakels waardoor je (anders dan bij het hardlopen) misschien toch maar beter je eigen rit kunt uitstippelen en rijden?

Disclaimer: jawel, ik hou wel van gezelligheid. Maar in dit geval gaat de vraag of er uitdagende georganiseerde tochten zijn waar je je eerst en vooral op de sportieve prestatie kunt richten. Gezelligheid rondom zo’n evenement is zeker meegenomen. Gezelligheid tijdens de rit is dus niet een vereiste. Tijdens de rit wil ik het snot voor mijn ogen zien!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5351
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 18 jan 2022 09:15

Hiervoor zijn nou precies de cyclosportieven uitgevonden. Lange zware tochten over een aantal cols waar je wel getimed wordt. Je kan ze zo hard rijden als je wilt. De meesten zijn echter wel in het buitenland. De dolomiten in Italie of de Alpen etc. Maar als doel om voor de trainen zijn ze prima.

En als het simpeler moet. Er worden hier en daar nog wel laagdrempelige clubtijdritten georganiseerd.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 18 jan 2022 09:22

thestudent schreef: 18 jan 2022 09:15 Hiervoor zijn nou precies de cyclosportieven uitgevonden. Lange zware tochten over een aantal cols waar je wel getimed wordt. Je kan ze zo hard rijden als je wilt. De meesten zijn echter wel in het buitenland. De dolomiten in Italie of de Alpen etc. Maar als doel om voor de trainen zijn ze prima.

En als het simpeler moet. Er worden hier en daar nog wel laagdrempelige clubtijdritten georganiseerd.
En die cyclosportieven, zijn dat altijd klimtochten? En hoe train je dat klimmen in Nederland? Toch niet op een indoor trainer hoop ik? :mrgreen:

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 18 jan 2022 09:37

Niet altijd klimtochten, vaak wel, omdat dat leuker is :-). Veel Nederlanders rijden die dingen, dus lijkbaar lukt trainen in Nederland aardig. Ik heb 2 maal de Marmotte gereden in de Alpen, daarvoor ging ik af en to een dagje naar limburg en een lang weekend Vogezen. De week voor die wedstrijd zat ik in de Alpen om aan de langere klimmen te wennen. Dat ging eigelijk prima.

Aan indoortraining heb ik echt een ongelooflijke hekel, paar keer gedaan toen mijn kinderen te klein waren om alleen te laten, daarna nooit meer gedaan. Dus zonder indoor kan prima. Overigens zijn er veel mensen die er veel lol aan beleven. Alleen ik dus niet.
Laatst gewijzigd door rikkert op 18 jan 2022 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 18 jan 2022 09:38

Kijk eens naar het aanbod Gran Fondos (cyclosportieven) op https://www.cycloworld.cc/home ...
Je kan zo heel leuk wielrennertje spelen. Er wordt zelfs een UCI WK Gran Fondo georganiseerd waarvoor je je dient te kwalificeren (mijn partner heeft zo nog een regenboogtrui in de kast hangen 😍). Die kwalificatie (bij de top 25% zijn in je leeftijdscategorie) zou al een eerste uitdaging kunnen zijn bvb.
Afbeelding

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 18 jan 2022 10:03

Het op een kluitje rijden gaat harder dan in je eentje fietsen ;-).
Zo'n cyclo kan wel een uitstekend doel zijn, ook met een bepaalde doeltijd. Maar jaar op jaar je tijd vergelijken is een beetje minder goed te doen. Omdat je snelheid ook afhangt van de weersomstandigheden en de mensen op je heen waar je wel of juist minder van kunt profiteren.

Een Amstel Gold met 16.000 man is misschien wat teveel van het goede, qua drukte.
Rond de start, en met plaatsing in bepaalde startgroep zal een toertocht of cyclo nog wel eens in het begin file rijden kunnen zijn.

Wil je echt jezelf testen, dan bij een club kijken. trainingskoersen meerijden op een wielerparcours, clubtijdritjes meepakken. Dat soort dingen.
Je hebt jaarlijks nog een monstertijdrit in Almere. Maar ook daar, afhankelijk van de wind, kan je jaar op jaar maar lastig met elkaar vergelijken.
Dat is natuurlijk gelijk aan hardlopen, een loopje met wind of zonder wind, met hoge of lage temperaturen maken daar ook veel uit.
Misschien (als je in de buurt woont) is CS030, of CS010 wat voor je.., ook een wielervereniging maar net even anders dan de standaardclubs.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 jan 2022 10:21

Ook dichterbij huis zijn cyclo's. Vanaf dit jaar worden er ook in Nederland weer cyclo's georganiseerd, na lange afwezigheid. l'Etape du Tour in Rotterdam heeft de eer, dit is natuurlijk wel een vlak parcours.

Ook komt er in 2022 een gravelcyclo naar Nederland, locatie zal Zuid-Limburg worden of Drenthe waarbij die laatste het meest waarschijnlijk is.

Verder dichtbij: Sparkassen Münsterland, Riderman (meerdaags), Velomediane en l'Espace Cycles. Die laatste 2 hebben ook flink wat klimwerk erin, uiteraard geen hooggebergte maar onderschat het niet!

Meer cyclo's dichtbij huis: https://www.cycloworld.cc/nieuwsartikel ... -huis/1315

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 jan 2022 11:00

havana schreef: 18 jan 2022 10:21 Velomediane.......... Die laatste 2 hebben ook flink wat klimwerk erin, uiteraard geen hooggebergte maar onderschat het niet!
Die is gewoon serieus zwaar. Geen meter vlak, steile klimmen, lopende klimmen: eigenlijk kom je geen moment in je ritme.
Erg mooie en pittige tocht.
Less is bore

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 18 jan 2022 11:04

Velomédiane is inderdaad zwaarder dan de Espace Cycles. Die Espace Cycles is een echte koers met wat pittige bultjes, wel een heel mooi parcours!

Ik heb hem in 2017 voor het laatst meegereden, had toen geen assistentie voor bevoorrading, dus alles op 2 bidonnen :o ... https://www.strava.com/activities/1004789426
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 18 jan 2022 11:46

JazzHands schreef: 18 jan 2022 09:11
Disclaimer: jawel, ik hou wel van gezelligheid. Maar in dit geval gaat de vraag of er uitdagende georganiseerde tochten zijn waar je je eerst en vooral op de sportieve prestatie kunt richten. Gezelligheid rondom zo’n evenement is zeker meegenomen. Gezelligheid tijdens de rit is dus niet een vereiste. Tijdens de rit wil ik het snot voor mijn ogen zien!
Nog even op dit stukje reagerend…, gewone toertochten zijn juist vooral níet bedoeld om wielrennertje te spelen. Geen wedstrijden, geen snot voor de ogen. Dus als je dat wilt is het zaak de “gewone toertocht” te mijden.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 jan 2022 12:14

Hanz Bé schreef: 18 jan 2022 11:46
JazzHands schreef: 18 jan 2022 09:11
Disclaimer: ............. Tijdens de rit wil ik het snot voor mijn ogen zien!
Nog even op dit stukje reagerend…, gewone toertochten zijn juist vooral níet bedoeld om wielrennertje te spelen. Geen wedstrijden, geen snot voor de ogen. Dus als je dat wilt is het zaak de “gewone toertocht” te mijden.
Dus als je dat wil dan ga je koersen en laat de niet afgesloten openbare weg voor de "gewone" weggebruikers. :mrgreen:
Ga eens een tijdrit rijden, als je wil heb je dan zo veel snot dat je zelfs niet meer uit je ogen kan kijken.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 18 jan 2022 13:08

daniel1975 schreef: 18 jan 2022 11:00
havana schreef: 18 jan 2022 10:21 Velomediane.......... Die laatste 2 hebben ook flink wat klimwerk erin, uiteraard geen hooggebergte maar onderschat het niet!
Die is gewoon serieus zwaar. Geen meter vlak, steile klimmen, lopende klimmen: eigenlijk kom je geen moment in je ritme.
Erg mooie en pittige tocht.
Precies, en dan ligt het misschien nog een beetje aan je eigen voorkeuren. Maar laat mij maar 4x op 1 dag een alpencol oprijden.. Dat verteer ik stukken beter dan de Velomediane. Terwijl ik die laatste ook gewoon leuk vind hoor, behalve dat je koud uit het vertrek ongeveer volle bak omhoog mag (nu ja, volle bak bepaal je zelf... maar je wordt wel gestimuleerd om door te rijden :p)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie