Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Carbon wielen-velgremmen-Clincher

Tomasz007
Forum-lid
Berichten: 192
Lid geworden op: 09 apr 2018 12:52

Tomasz007 12 jan 2022 21:10

Dag allemaal

Ik wil mijn koersfiets graag upgraden met carbon wielen, momenteel rijd ik met Roval SLX 24 Rims en DT Swiss 350 hubs wielen (standaard wielen van Specialized). Ik wil deze niet nieuw kopen, maar zoeken op de tweedehands-markt.

Ik lig nog met voorraad binnenbanden en buitenbanden voor zomer en winter, en op zich rijd ik wel graag zo, zie geen nood om naar tubes over te stappen. Clincher is dus een must. Verder rijd ik momenteel met alu remblokken, ik ben geen al te goede daler (snel schrik) en rem best veel (te veel).

Ik kwam vanzelf uit bij de Bontrager Aeolus Comp 5 TLR-wielen, aangezien deze carbon zijn met alu remrand. Nadeel daar volgens reviews is dat ze bij regen/nattigheid vollopen met water, wat me nu niet meteen aanspreekt.

Mocht ik toch overschakelen naar carbon remblokjes, had ik volgende wielen gevonden:
  • Zipp 303 (Firecrest): deze zijn tubeless of clincher, beide kunnen
  • Bontrager Aeolus Pro 5 TLR, betere versie van de hierboven beschreven wielen denk ik
Waarom schakel ik over? Ik heb momenteel wat budget voor fiets en vind het geluid van carbon wielen zalig, ik fiets 15k kilometers per jaar en ga er echt van genieten denk ik. Ook de hoogte vind ik wel mooier gewoon, momenteel zijn het enorme standaard wielen.

Zijn er nog wielsets die aan bovenstaande criteria voldoen en die jullie zouden durven aanraden en vaak verkocht worden op tweedehands-sites?

Alvast bedankt voor alle meningen en tips!

Groeten
Thomas

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 14 jan 2022 12:12

Altijd uitkijken met 2de hands wielen, zeker als je niet weet waar je op moet letten.

Bij full carbon wielen of carbon wielen met alu remrand moet je als koper op 2 dingen in het bijzonder letten:

1) Slijtage van de remrand. Dit is geen probleem want die kun je zien/voelen.
2) Vervorming van de remrand. Dit probleem is vaak de reden waarom de wielen worden verkocht. De remrand is een keer heet geworden waardoor die op een bepaald punt verder naar buiten staat. Als je met zo'n wiel remt, grijpen de remblokjes eerder op dat punt aan dan op de rest van de remrand, wat zeer vervelend is. Valt dan niet goed meer mee te remmen. Kan optreden bij beide soorten velgen, zie: http://www.maatwielen.nl/Tips/Velgen%20 ... anden.html. Als je het wiel zonder banden in een richtbok (of in de fiets) zet en je laat het draaien kun je het ook zien als je goed kijkt.

Groet,

Hans

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 14 jan 2022 12:45

Overweeg de Fast Forward Fr6. Die is goed, niet al te duur en zie ik veel 2e hands aangeboden. De oudere modellen hebben een alu remrand. Zelf heb ik de volledig carbon versie. Die remmen bij droog weer net zo goed als op alu. Verder is de set licht en nauwelijks zijwindgevoelig.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15822
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 14 jan 2022 13:06

Als je op zoek bent naar wielen met alu remrand,
Als je een setje Dura Ace wielen kan vinden, doe je zelden verkeerd mee.
Let vooral op de remrand dat die niet is ingesleten, want als je zoals je zelf schrijft (te) veel remt en je remrand is ver ingesleten dan zou je wel een rare dingen kunnen voorhebben.
I know myself like no one else
Nothing to defend

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5562
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 14 jan 2022 14:12

Pas mijn fiets een upgrade gegeven met de Bontrager Aeolus Pro 5 TLR is dus full carbon, er pas zo'n 150 kilometer mee gereden, dus ik kan niets over de kwaliteit op de lange termijn zeggen.
Maar ze zien er fantastisch uit met 25 mm banden, bollen goed en ook prima naven is gewoon DT swiss.
Remmen iets minder dan alu, maar met Swisstop black prince ruim voldoende.

Overigens is deze set ook tubeless ready, zelf heb ik gewoon binnenbanden gemonteerd.

Mooie set voor een goede prijs bij Wim de Vos in Oosterhout voor 749 euro, voor die prijs kan je weinig vinden met alu-rand wat kwalitatief daarbij in de buurt komt en menig 2de hands set wordt vaak nog meer voor gevraagd.
Zou er zeker een telefoontje aan wagen of hij nog een set heeft!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 14 jan 2022 14:30

HarryuitHilversum schreef: 14 jan 2022 12:45 Overweeg de Fast Forward Fr6. Die is goed, niet al te duur en zie ik veel 2e hands aangeboden. De oudere modellen hebben een alu remrand. Zelf heb ik de volledig carbon versie. Die remmen bij droog weer net zo goed als op alu. Verder is de set licht en nauwelijks zijwindgevoelig.
Paar jaar geleden heb ik ooit de fout gemaakt met FF wielen, achteraf bleek het om imitatie te gaan. Na veel gedoe met de verkoper heb ik uiteindelijk wel mijn geld teruggekregen. Persoonlijk zou ik met Carbon wielen altijd voor nieuw gaan.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

hayes

hayes 14 jan 2022 17:34

Zijn carbon wielen met alu remrand eigenlijk niet gewoon alu wielen waar een carbon 'opzetstukje' opstaat? Dus qua gewicht win je niets/niet veel.

Carbon wielen remmen best goed met aangepaste remblokken. Pas als je echte cols gaat afdalen, moet je beginnen opletten. Ik steek dan m'n alu wielen terug. Wel zeker remblokjes mee veranderen. Al is dat nu niet meer nodig want een fiets met schijfremmen. Wat een genot bij het snel afdalen :winkthumb:

Zijn Chinese carbon wielen geen optie?
M'n laatste set van Elitewheels met hun eigen versie van DT Swiss ratchet hubs (hun patent is blijkbaar verlopen, of te laat vernieuwd) was net boven de 500 euro en die hebben me na een klein jaar nog nooit in de steek gelaten.

Alsof de duivel ermee gemoeid is, krijg ik net deze te zien via Marketplace: https://www.facebook.com/groups/1625720 ... 4067286109

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 14 jan 2022 18:30

hayes schreef: 14 jan 2022 17:34 Zijn carbon wielen met alu remrand eigenlijk niet gewoon alu wielen waar een carbon 'opzetstukje' opstaat? Dus qua gewicht win je niets/niet veel.
Dat worden ook carbon velgen genoemd, maar is weer een andere soort (aluminium velgen met carbon kap), zie: http://www.maatwielen.nl/Tips/Velgen%20 ... %20II.html

Je hebt dus drie soorten:
- full carbon
- carbon met alu profiel erop geplakt (nippels zitten in carbon; carbon is dragende deel)
- aluminium velg met carbon kap (nippels in aluminium velg; aluminium is dragende deel)

Tomasz007
Forum-lid
Berichten: 192
Lid geworden op: 09 apr 2018 12:52

Tomasz007 17 jan 2022 13:49

Bedankt allemaal voor jullie feedback, door covid-perikelen pas nu kunnen lezen allemaal. Ik ga het rustig verder bekijken zodanig dat ik tegen het voorjaar kan beslissen, ondertussen speur ik de tweedehands markt wat af naar de Bontrager Aeolus Pro 5 TLR-set, deze dragen toch mijn voorkeur weg, ook qua look voor bij mijn fiets. Mocht iemand een setje weten staan... ;-)

Plaats reactie