Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Problemen met Newmen Advanced SLR 38 wielen

JoghoJogho
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 08 jul 2012 13:34

JoghoJogho 12 jan 2022 11:40

Kan natuurlijk een slechte spaak zijn maar de recall op de andere set en de berichten in deze forumpost en de andere link doen mij iets anders vermoeden. Verkoper heeft al aangegeven dat ik de spaak kan laten vervangen maar wil eerst iets van Newman horen voordat er meer spaken knappen, het toch een probleem blijkt te zijn en Newman garantie afwijst omdat er een externe partij aan het wiel gewerkt heeft.

JoghoJogho
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 08 jul 2012 13:34

JoghoJogho 13 jan 2022 16:27

Ik heb inmiddels contact gehad met Newman die mij doorverwees naar de partij die voor hen de garantie afhandelt. Ik mag zowel het achterwiel met de gebroken spaak insturen als het voorwiel en dan worden beide wielen opnieuw gespaakt waarbij de interne spaaknippels worden vervangen door externe spaaknippels. Is blijkbaar toch een bekend probleem.

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 13 jan 2022 22:36

JoghoJogho schreef: 13 jan 2022 16:27 Ik heb inmiddels contact gehad met Newman die mij doorverwees naar de partij die voor hen de garantie afhandelt. Ik mag zowel het achterwiel met de gebroken spaak insturen als het voorwiel en dan worden beide wielen opnieuw gespaakt waarbij de interne spaaknippels worden vervangen door externe spaaknippels. Is blijkbaar toch een bekend probleem.
Ik snap dit niet.

1) Ik zie bij die Newman wielen externe spaaknippels (je kunt ze zien)
2) Bij velgen waarbij interne nippels worden gebruikt, kunnen niet ook externe nippels worden gebruikt. Het is 1 van beide. Bij externe nippels zijn grotere gaten in de velg nodig.

Hoe zit dat?

Groet,

Hans

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 13 jan 2022 22:56

Dit verhaal lijkt sterk op de spaakproblemen met de jaren terug populaire Easton Vista wielen.
De vista's hadden een sterke reputatie, tot Easton met een nieuwe type aanduiding kwam. Blijkbaar was ook wat veranderd aan de bouw. Gevolg: om de haverklap gebroken spaken.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 14 jan 2022 10:29

Velomax werd Easton...

JoghoJogho
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 08 jul 2012 13:34

JoghoJogho 14 jan 2022 13:05

Maatwielen schreef: 13 jan 2022 22:36 Ik snap dit niet.

1) Ik zie bij die Newman wielen externe spaaknippels (je kunt ze zien)
2) Bij velgen waarbij interne nippels worden gebruikt, kunnen niet ook externe nippels worden gebruikt. Het is 1 van beide. Bij externe nippels zijn grotere gaten in de velg nodig.

Hoe zit dat?

Groet,

Hans
Ik zou het antwoord op die vraag niet weten. Of ze passen de velgen aan door de gaten groter te boren danwel gebruiken ze alleen de hub en bouwen het wiel met een geheel andere velg. Jij bouwt zelf wielen dus wat lijkt jou het meest waarschijnlijk? Ik heb er geen verstand van en weet ook niet of het groter maken van de gaten sowieso wel mogelijk is of dat dit gewoon niet kan omdat de velg daar niet voor ontworpen is.

Wielen zijn verstuurd en zodra ik ze terug heb kan ik het je laten weten.

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 14 jan 2022 20:58

JoghoJogho schreef: 14 jan 2022 13:05
Maatwielen schreef: 13 jan 2022 22:36 Ik snap dit niet.

1) Ik zie bij die Newman wielen externe spaaknippels (je kunt ze zien)
2) Bij velgen waarbij interne nippels worden gebruikt, kunnen niet ook externe nippels worden gebruikt. Het is 1 van beide. Bij externe nippels zijn grotere gaten in de velg nodig.

Hoe zit dat?

Groet,

Hans
Ik zou het antwoord op die vraag niet weten. Of ze passen de velgen aan door de gaten groter te boren danwel gebruiken ze alleen de hub en bouwen het wiel met een geheel andere velg. Jij bouwt zelf wielen dus wat lijkt jou het meest waarschijnlijk? Ik heb er geen verstand van en weet ook niet of het groter maken van de gaten sowieso wel mogelijk is of dat dit gewoon niet kan omdat de velg daar niet voor ontworpen is.

Wielen zijn verstuurd en zodra ik ze terug heb kan ik het je laten weten.
Dit zijn jouw wielen toch, zie https://www.12gobiking.nl/newmen-advanc ... ce-wielset ?

Deze wielen hebben externe nippels, zoals je ziet.

Groter boren van de gaten kan in principe wel, maar dat doe je dus alleen als je van interne naar externe nippels gaat.

Spaakbreuk bij full carbon wielen zoals die onder de link wordt veroorzaakt door 1) te lage spaakspanning 2) een knik bij de overgang spaak/nippel 3) te korte spaken in combinatie met aluminium nippels (dan breekt de nippel)

Vaak is het een combinatie van 1 en 2.

Een knik bij de overgang spaak/nippel is het gevolg van slecht geboorde gaten in de velg, dwz. gaten die er niet voor zorgen dat nippel en spaak mooi in elkaars verlengde liggen.

Groet,

Hans

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 14 jan 2022 21:14

Ik heb even een uitvergrote foto van die wielen bekeken. Zie hieronder. Je ziet bij de pijlen dat de spaak niet perfect recht de nippel in gaat.

Men noemt dit vakgebied forensische wielkunde :ugeek:
Bijlagen
Newman.png

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2249
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 15 jan 2022 09:00

Haha, Hans Aarsman is er niets bij.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 15 jan 2022 10:15

Hahaha volgende keer als er een spaakt breekt dan zetten we de weg af met gele linten en bellen we Hans voor de analyse.

Nu alleen nog een Detective die de desbetreffende wielbouwer de hemd van t lijf vraagt.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 15 jan 2022 10:22

Joghojogho vertelt in zijn eerste post dat hij de Newman Evolution SL R38 heeft (carbon). Dit model staat niet tussen de modellen in de documentatie van Newmen. Wel Newman Advanced SL R38.
In de documentatie daarvan staan de spaaklengtes maar ook de nippels die nodig zijn: inverted oftewel interne. Hans, de wielen die je mee stuurt zijn de 32mm alu velgen.
Gaten boren bij velgen met interne velgen "kan" maar als het licht gewicht velgen zijn waarbij de spaakgat verstevigd is, heb je kans dat na het vergroten van de gaten om externe nippels te gebruiken, weinig overblijft van die stevigheid. Het ontwerp moet het kortom toelaten.

In de verschillende recalls (waar de advanced sl r38 niet tussen staan (dacht ik, dont shoot me), wordt er niet gesproken over spaakbreuken maar over velgen die niet correct gebouwd zijn vwb toleranties icm banden. Het gevaar bij die velgen was dat de band eraf kan lopen.

Wat Hans zegt over spaakbreuken en de mogelijke opties klopt helemaal. Ook dat optie 1 en 2 het meest voorkomend is. Dat zal losstaan van de recalls. Een spaakbreuk is doorgaans niet levensgevaarlijk om een hele serie terug te roepen. Je kunt als bedrijf wel kiezen om je verlies te nemen en het op te lossen om niet nog meer image schade te lijden.

Een mogelijke reden waarom ze over gaan tot externe nippels zou kunnen zijn omdat dat sneller bouwt (dus minder arbeidskosten), omdat de nieuwe batch alleen externe nippels faciliteert of wie weet. In principe is er weinig verschil tussen interne en externe nippels als het om bouwkwaliteit gaat. Wel is het zo dat interne nippels kut zijn vanuit onderhoudsperspectief gezien omdat iedere keer alles eraf moet, incl tape.

Hoe dan ook worden de wielen gerepareerd en wordt het keurig opgelost.

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 15 jan 2022 12:59

Philippos schreef: 15 jan 2022 10:22 Joghojogho vertelt in zijn eerste post dat hij de Newman Evolution SL R38 heeft (carbon). Dit model staat niet tussen de modellen in de documentatie van Newmen. Wel Newman Advanced SL R38.
In de documentatie daarvan staan de spaaklengtes maar ook de nippels die nodig zijn: inverted oftewel interne. Hans, de wielen die je mee stuurt zijn de 32mm alu velgen.
Gaten boren bij velgen met interne velgen "kan" maar als het licht gewicht velgen zijn waarbij de spaakgat verstevigd is, heb je kans dat na het vergroten van de gaten om externe nippels te gebruiken, weinig overblijft van die stevigheid. Het ontwerp moet het kortom toelaten.

In de verschillende recalls (waar de advanced sl r38 niet tussen staan (dacht ik, dont shoot me), wordt er niet gesproken over spaakbreuken maar over velgen die niet correct gebouwd zijn vwb toleranties icm banden. Het gevaar bij die velgen was dat de band eraf kan lopen.

Wat Hans zegt over spaakbreuken en de mogelijke opties klopt helemaal. Ook dat optie 1 en 2 het meest voorkomend is. Dat zal losstaan van de recalls. Een spaakbreuk is doorgaans niet levensgevaarlijk om een hele serie terug te roepen. Je kunt als bedrijf wel kiezen om je verlies te nemen en het op te lossen om niet nog meer image schade te lijden.

Een mogelijke reden waarom ze over gaan tot externe nippels zou kunnen zijn omdat dat sneller bouwt (dus minder arbeidskosten), omdat de nieuwe batch alleen externe nippels faciliteert of wie weet. In principe is er weinig verschil tussen interne en externe nippels als het om bouwkwaliteit gaat. Wel is het zo dat interne nippels kut zijn vanuit onderhoudsperspectief gezien omdat iedere keer alles eraf moet, incl tape.

Hoe dan ook worden de wielen gerepareerd en wordt het keurig opgelost.
Ja, klopt, ik haalde de modellen een beetje door elkaar.

Ondertussen ben ik die Newman Evolution SL R38 carbon wielen op internet met zowel interne als externe nippels tegengekomen.

Interne nippels brengen wel degelijk een extra risico van spaakbreuk met zich mee, is mijn ervaring. Technisch gezien zijn externe nippels ook veel logischer.

Ik voeg nog twee foto's bij die het probleem illustreren. Klik op de foto om die groter weer te geven.

Foto 1: wiel met externe nippels
Foto 2: wiel met interne nippels
IMG_4978_.jpg
IMG_4530.JPG

Plaats reactie