Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

In de bergen wattage of hartslag volgen?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 jan 2022 09:24

Nou ik reed vroeger nog wel eens MTB marathons in de ardennen. Die waren toen nog getimed.
Ik startte voor mij doen altijd behoorlijk! 160 hr (toen 175 omslag) Alle kanten schoten ze voorbij.....

Eerste meetpunt altijd iets van 300ste
Twede meetpunt rond de 250
Derde 150
Finish meestal rond de 50

Dat zie ik bij GF's ook als ik in luik iemand van minimaal 10 kilo meer 5km/h harder omhoog zie fietsen dan levert ie minimaal 400watt, dat kan best. Maar niet een heel peloton en niet van klim 1 tm 15 oid, en die regel blijkt keer op keer waarheid.

Moraal, laat je niet gek maken die eerste meters.

Vermogen rijden kan, maar mijn klim vermogen is een stuk hoger dan mijn vlak vermogen en dat is bij vrijwel iedereen.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 13 jan 2022 09:27

raven14 schreef: 12 jan 2022 09:25
Joseba schreef: 12 jan 2022 09:07
Het lijkt me evengoed lastiger om je FTP te leveren op een 4% klim dan op op een 8% klim. Dus lijkt me niet echt een argument.
Een hoog vermogen rijden kan je op het vlakke, aan 4%, aan 8%, aan 12%... iedereen zal wel zijn voorkeuren hebben, maar ondank al mijn hoogtemeters heb ik mijn beste 20 min en uurwaarde vorig jaar gewoon langs de Schelde gereden. Mijn VAM was tijdens dat ritje ontgoochelend laag ;)
Ja, dat kan. Maar dat is niet het punt. Gaat om het gemak waar dat mee gaat. Op het vlakke lijkt het me ook zo dat je (als is het maar gevoelsmatig), eenvoudiger je FTP haalt met wind tegen dan met de wind in de rug.

Het gaat hier over klimmen in de bergen, niet over rijden op het vlakke. Als ik op een klim van 8-10% rijdt dan is 800-1000 VAM voor mij een goed klimtempo. Rijd ik 4-6% dan heb ik meer moeite om dat te halen. Ik verwacht dat ik op de steilere klim ook sneller tegen mijn FTP van 270W zit te duwen en ik daar op een matige klim dezelfde moeite heb om dat te halen als een VAM van 800. Vandaar dat ik me nog steeds afvraag of een powermeter mij in de bergen iets extra's gaat brengen.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3338
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 13 jan 2022 09:49

Als het voor jou werkt, moet je het zeker blijven doen.
Power is input, VAM is output en aan nog meer factoren dan alleen maar power onderhevig. En power is naast een pacing tool, ook een trainingstool.
Afbeelding

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5349
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 13 jan 2022 10:09

Dat bovenstaande is toch super logisch. Op een vlakkere klim kan je lang niet zo makkelijk dezelfde VAM halen. Je rijdt immers sneller, dus je hebt meer last van luchtweerstand. Dat is energie die je niet investeert in gewonnen hoogtemeters.

Ik klim ook redelijk onregelmatig en kijk dan liever helemaal niet op de vermogensmeter. Ik zorg liever voor een bepaalde flow in mijn hoofd dan dat ik naar die meter zit te staren. Stukken staan en zitten, schakelen anticiperen op de steile stukken. Ik weet zelf wel hoe hard ik moet rijden. Ik kijk dan af en toe eens naar de Normalized Power om te zien hoe hard we bezig zijn. Nadert de Normalized power FTP of zit je erboven dan ga je veel te hard. Strak 280w op mijn metertje willen zien werkt voor mij niet.

Ik gebruik de powermeter veel meer voor Analyse en Training dan voor Pacing. Als je in t begin in een snelle groep zit, gewoon niet op kop komen. Er is toch altijd wel een malloot die wel blijft gaan.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 jan 2022 13:03

Joseba schreef: 13 jan 2022 09:27

Ja, dat kan. Maar dat is niet het punt. Gaat om het gemak waar dat mee gaat. Op het vlakke lijkt het me ook zo dat je (als is het maar gevoelsmatig), eenvoudiger je FTP haalt met wind tegen dan met de wind in de rug.
Dat is niet gevoelsmatig dat is echt zo, daar hebben we al een keer een topic aan gewijd.
Heeft te maken met houding, die je vrij automatisch aanneemt en de weerstand in de beweging

Gebruikersavatar
Goudhaantje
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52

Gebruikersavatar Goudhaantje 13 jan 2022 13:27

TL@ schreef: 12 jan 2022 21:26 Mijn eerste 3 Ballons heb ik zo gereden, ongeveer halfweg was de tank volledig leeg. Ik kan je verzekeren, die 2de helft was een martelgang.
De 2e helft is altijd een martelgang. :lol:

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 13 jan 2022 13:29

De laatste jaren toch echt niet. Vorige keer reed ik nog vrij vlot La Planche op (maar heb dan wel volgas gereden waardoor ik nog steeds helemaal kapot over de streep kwam :D )
Afbeelding

Gebruikersavatar
Erik1.0
Forum-lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 27 jan 2013 09:49
Locatie: Nijmegen

Gebruikersavatar Erik1.0 13 jan 2022 15:43

Lastige in een GF is (zeker in Italië) dat het aanvangstempo veel te hoog is. Zitten vaak ook gasten bij die de mediofondo of nog kortere afstand rijden en die gaan als gekken van start. Als je dit niet weet denk je dat je of mee moet gaan (fout!) of dat je slechte benen hebt en iedereen veel beter is (fout!). Op het vlakke is meeliften een prima tactiek maar zodra de eerste serieuze beklimmingen komen moet je ze gewoon laten rijden. Uiteindelijk raap je ze een voor een op. De regel is eigenlijk: voor elke minuut die je wint met een te snelle start op de eerste klim staan 10 minuten verlies op de laatste berg.

superfcb
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 okt 2021 18:56

superfcb 14 jan 2022 17:19

Erik1.0 schreef: 13 jan 2022 15:43 Lastige in een GF is (zeker in Italië) dat het aanvangstempo veel te hoog is. Zitten vaak ook gasten bij die de mediofondo of nog kortere afstand rijden en die gaan als gekken van start. Als je dit niet weet denk je dat je of mee moet gaan (fout!) of dat je slechte benen hebt en iedereen veel beter is (fout!). Op het vlakke is meeliften een prima tactiek maar zodra de eerste serieuze beklimmingen komen moet je ze gewoon laten rijden. Uiteindelijk raap je ze een voor een op. De regel is eigenlijk: voor elke minuut die je wint met een te snelle start op de eerste klim staan 10 minuten verlies op de laatste berg.
In mijn hoofd had ik idd ook de tactiek om in het begin mee te liften met zo'n snellere groepjes, alleen is het ook zaak om je daar al niet op te blazen natuurlijk. Maar als je dan al met bvb 35 gem. aan de eerste klim komt ipv 28 op je eentje, kan dat wel handig zijn.
Nuttige info ivm de mensen die bvb de mediofondo rijden, ik ga er alles aan doen, om niet te forceren op die eerste klim. Voor het ego zal dat misschien niet zo goed zijn, maar uiteindelijk is mijn enige doel om uit te rijden binnen tijd dusja.

1094
Forum-lid
Berichten: 1590
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 14 jan 2022 23:23

Hangt ook van t profiel af natuurlijk, als er veel vlak in zit is het handig om in een snelle groep te zitten. Zeker in italie als er een briesje staat want die lui kunnen ook niet echt goed in een groep rijden

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 15 jan 2022 13:57

Totaal geen ervaring met klimmen in grillige bergen, maar als je vaak kortstondig extra vermogen moet leveren zou ik zeker een powermeter overwegen. In de hartslagmeting zit een vertragingsfactor waardoor je volgens mij te lang en te veel tijdens een rit in de anaerobe zone zou kunnen fietsen. Voor een korte rit is dat geen probleem natuurlijk, maar voor een langere rit lijkt me dat waardevolle weggegooide energie.

superfcb
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 okt 2021 18:56

superfcb 19 jan 2022 22:20

JazzHands schreef: 15 jan 2022 13:57 Totaal geen ervaring met klimmen in grillige bergen, maar als je vaak kortstondig extra vermogen moet leveren zou ik zeker een powermeter overwegen. In de hartslagmeting zit een vertragingsfactor waardoor je volgens mij te lang en te veel tijdens een rit in de anaerobe zone zou kunnen fietsen. Voor een korte rit is dat geen probleem natuurlijk, maar voor een langere rit lijkt me dat waardevolle weggegooide energie.
Denk dat de powermeter er inderdaad wel zal komen. Vind het ook heerlijk om na een Zwift-training bvb alle data wat uit te lezen :D

Plaats reactie