Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Een fiets "leasen", wat zijn de voorwaarden?

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 13 jan 2022 08:25

hayes schreef: 12 jan 2022 20:08 Ik snapte het eerst niet.
Maar dus een fiets leasen, meteen doorverkopen en lekker winst maken?
Da's op het randje. Of er een stuk over.
Randje zeker niet, gewoon erover hoor. Die fiets is bedoelt voor woonwerk, of in ieder geval voor eigen gebruik. Het is voor mesen een mooie regeling die straks weer de nek wordt omgedraaid, door dit soort misbruik. In nederland (volgens mij bestaat dat nog steeds) is er de regeling de eerste 750 van je bruto salaris te betalen. Dit is voor stimuleren wo-we op de fiets zo gek nog niet.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1327
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 13 jan 2022 09:47

Maar op zich is er niets mis met zo'n contract uit te doen en de fiets over te kopen voor de wachtperiode op je nieuwe leasingfiets en dan die oude op de 2de hands markt te gooien? Voor je werkgever maakt het in ieder geval niet uit.
3jaar woon-werk door weer en wind, maakt toch vaak dat de eerste grote kosten in aantocht zijn. Die kunnen ontwijken, is wat fietsleasing voor mij zo aantrekkelijk doet lijken. Het is een typisch staaltje gemakzuchtig consumptiedenken, maar ten opzichte van al die geleasde speedpedelecs waar de batterij van kapot gereden wordt door constant op max ondersteuning en groot verzet te rijden valt het voor racefietsen nog wel mee.

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 13 jan 2022 11:55

Ik heb in 2018 een racefiets gelaesed via mijn werkgever.
Er werd gedurende 3 jaar maandelijks een bedrag van ongeveer 100€ van mijn bruto loon afgehouden.
Gedurende die 3 jaar is de fiets eigendom van de leasemaatschappij. In die periode kan je de fiets onmogelijk verkopen.
Na die 3 jaar moest ik een eindbedrag van ongeveer 400€ betalen.
Door dat ik 6 maanden vroeger uit dienst ben gegaan, moest ik op dat moment een hoger eindbedrag betalen, iets van 800 €.
Kan ik die fiets voor meer dan 800€ verkopen?
Is dit misbruik?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 13 jan 2022 13:28

galileo2 schreef: 13 jan 2022 11:55 Door dat ik 6 maanden vroeger uit dienst ben gegaan, moest ik op dat moment een hoger eindbedrag betalen, iets van 800 €.
Kan ik die fiets voor meer dan 800€ verkopen?
Als je iemand kunt vinden die dat ervoor wil betalen: ja. :like:


Is dit misbruik?
Nee, want het is jouw fiets. :like:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 13 jan 2022 13:33

Het is sowieso geen misbruik. Als jij die 'winst' niet pakt, doet de leasemaatschappij het wel voor je.

Net zoals een salaris wagen volgens mij ook geen misbruik is. Het systeem is er om te gebruiken. Het systeem is er vooral omdat je loon zo achterlijk veel belast wordt dat het bijna onmogelijk wordt om netto-opslag te krijgen. Het systeem zorgt er ook voor dat er mee 'nieuwe' auto's op de 2de hands markt komen en zo de prijzen nog iets of wat normaal blijven.

Als niemand nog nieuw kan of wil kopen (fiets of auto) omdat het duur is, dan is er 2de hands ook geen aanbod
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 13 jan 2022 17:57

rikkert schreef: 13 jan 2022 08:25 ........
Randje zeker niet, gewoon erover hoor. Die fiets is bedoelt voor woonwerk............
Er staat nergens dat de lease fiets voor woon/werk moet gebruikt worden.
De "lease" fiets is een alternatief onderdeel van je loon.
Ik ken iemand met een firmawagen en een leasefiets die met de fiets naar het werk gaan en daar een fietsvergoeding voor krijgt. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

hayes

hayes 13 jan 2022 20:10

Ik heb vandaag even de hernieuwde rechtspositieregeling van het gemeentebestuur nagelezen.
Er staat wel in dat er verwacht wordt dat je af en toe naar het werk fietst. Af en toe wordt verder niet gedfinieerd.

Soit, ik speel met het idee om echt een dedicated commuter te kopen. Een aangeklede gravelbike, genre randonneur.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1151
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 13 jan 2022 20:12

Officieel zul je er misschien af en toe mee naar het werk moeten, maar er is natuurlijk geen kip die daar op let 😀.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 14 jan 2022 20:06

Lcsmet schreef: 13 jan 2022 17:57
rikkert schreef: 13 jan 2022 08:25 ........
Randje zeker niet, gewoon erover hoor. Die fiets is bedoelt voor woonwerk............
Er staat nergens dat de lease fiets voor woon/werk moet gebruikt worden.
De "lease" fiets is een alternatief onderdeel van je loon.
Ik ken iemand met een firmawagen en een leasefiets die met de fiets naar het werk gaan en daar een fietsvergoeding voor krijgt. :)
Ik schreef:

woonwerk, of in ieder geval voor eigen gebruik.

Dus wel goed lezen. Maar het gaat er om dat niet een fiets least om m meteen door te verpatsen. Daar is die regeling gewoon niet voor bedoeld. Dat ding is voor jezelf te gebruiken.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2848
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 14 jan 2022 20:32

Maar dat ding is toch niet van jou om te beginnen? Dan kun je het onmogelijk verkopen. Zolang het contract loopt is het eigendom van de leasemaatschappij. Ik denk dat ze er wat van gaan vinden als ze er achter komen.
Ik denk dat een advocaat/rechter/werkgever het niet kan waarderen als je andermans spullen verkoopt.
Ik snap dan ook niet hoe het geval van lcsmet die fiets te koop kan aanbieden.

hayes

hayes 14 jan 2022 20:34

In het contract zal wel staan dat het niet mag. Maar idd, wie controleert dat? Zolang de betalingen binnen blijven komen.

En ik vrees dat ik weer verliefd ben. Ik had net hetzelfde met m'n Sensa (na één jaar uiteindelijk gekocht) en m'n SUP (daar maar een half jaar).
En meestal gaat dat niet snel over.
Bagagedrager en spatborden proberen los te weken van dealer en gaan :mrgreen:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door hayes op 14 jan 2022 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2848
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 14 jan 2022 20:35

hayes schreef: 14 jan 2022 20:34 In het contract zal wel staan dat het niet mag. Maar idd, wie controleert dat? Zolang de betalingen binnen blijven komen.

En ik vrees dat ik weer verliefd ben.
En meestal gaat dat niet snel over.
Bagagedrager en spatborden proberen los te weken van dealer en gaan :mrgreen:

Afbeelding
Welke Focus is dat?

Plaats reactie