Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Webshops buiten EU zonder verrassingen (importgerelateerde kosten)

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 961
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 11 jan 2022 18:18

Philippos schreef: 11 jan 2022 17:30 Het kwam zeker via PostNL binnen? Die nemen inderdaad de tijd.
Via DPD/DHLExpress gaat het een stuk vlotter maar die zijn aanzienlijk duurder voor de winkels (en uiteindelijk de klant).
GLS. Retourzending was dan wel weer (verplicht) met PostNL.
t.a.f.k.a.e.h.

hayes

hayes 12 jan 2022 10:46

evilhomer schreef: 11 jan 2022 17:22 Kleine voetnoot bij de eerdere Wiggle-berichten:

Bij mij werden inderdaad geen douane- of invoerkosten in rekening gebracht. Wel duurt verzending tegenwoordig veel langer, in mijn geval ruim 2,5 week waar dat vroeger vaak binnen een week was. Uit de trackinggegevens blijkt dat het pakket 11 dagen in Nederland heeft gelegen (waarvan 7 dagen bij de douane) voordat het de bestelroute in ging. Geen ramp allemaal, maar wel handig om te weten.

Wat ik minder leuk vond is dat op hun website staat dat retourzendingen afhankelijk van de items in kwestie en het land van terugzending gratis (kunnen) zijn. Ik mocht echter €12 aftikken. Toch een beetje jammer bij een helm van ruim €200. Al bij al iets om rekening mee te houden als je producten bestelt waarvan je op voorhand niet zeker weet of ze passen.
Als je met Paypal betaalt kan je 10 keer per jaar (denk ik) gratis retour doen binnen Europa.
geen idee of Paypal GB nu nog als Europa beschouwt.
Europa vs Europese Unie is nog een verschil uiteraard.

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 961
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 12 jan 2022 11:21

Dat wist ik niet - dank voor de tip! Meer details hierover: https://www.paypal.com/nl/webapps/mpp/refunded-returns
t.a.f.k.a.e.h.

verhto
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 09 mar 2015 18:37

verhto 12 jan 2022 13:29

Kan je nog van AlieExpress bestellen zonder import en duoane te betalen, levering BELGIE?

Vroeger bleef ik ook steeds onder de 20euro :)

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 12 jan 2022 13:33

Onder 150 euro moet je alleen btw betalen tenzij Ali dat al aan jou in rekening heeft gebracht.
Douanekosten zijn er dan ook niet bij. Dat komt pas als je boven dat bedrag zit.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

verhto
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 09 mar 2015 18:37

verhto 12 jan 2022 13:34

Dacht dat dit recent veranderd was, heb zo eens een brief van Bpost gekregen...

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 12 jan 2022 13:34

Tot 150€ is er geen probleem op Ali, de BTW betaal je bij het afrekenen al aan Ali. De verzending is meestal ook een stuk sneller.
De laatste 4 dingen die ik heb besteld waren op 10 dagen in huis (het 5de duurde dan weer 30 dagen)
Afbeelding

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 12 jan 2022 19:16

TL@ schreef: 12 jan 2022 13:34 Tot 150€ is er geen probleem op Ali, de BTW betaal je bij het afrekenen al aan Ali.
...
En eigenlijk is dat een voordeel want ik heb zelf niet de indruk dat de prijzen nu 21% (NL) hoger zijn geworden. Veel meuk is nog net zo goedkoop als voorheen. Het grote voordeel is dat je nu goederen tot €150,- (incl. verzendkosten) kunt bestellen zonder ook nog eens met €13,- inklaringskosten te worden geconfronteerd (zoals dat was voor die btw-regel werd ingevoerd).
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 12 jan 2022 21:32

Sommige dingen, zoals lampjes, zijn echt wel fors duurder geworden (meer dan 21%) en anderen (zoals gsm-hoesjes) dan weer niet.
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37372
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 mar 2022 10:07

Even dubbelcheck: nu bestellen bij Merlin Cycles is hun webshop-prijs +21% afdragen aan de belasting. Of komt er nog meer bij?
Less is bore

hayes

hayes 15 mar 2022 11:05

Voor België:

Ofwel rekent Merlin zelf de BTW voor België. De meeste webshops doen het zo.
Ofwel wordt bij het afrekenen de Britse BTW van de prijs afgetrokken en dan moet je zelf idd betalen.
Onder de 150 euro geen douanekosten.
Hoe dit in NL is, weet ik niet.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 15 mar 2022 12:52

Interessant draadje. Wilde mijn ervaringen delen met 2 bestellingen bij Torm (Engeland), met levering naar Nederland.

Vorig jaar in juni een shirtje besteld. Ik heb het standaard laten verzenden, zonder track trace. Ik herinner me dat op de site van Torm stond beschreven dat de meeste pakketjes binnen 5 werkdagen binnen zijn. Ik had gehoopt hem mooi mee te kunnen nemen tijdens de zomervakantie. Nou, dat liep anders.

Netjes verzendbevestiging gehad van Torm. Weken gewacht, nooit aangekomen, geen bericht van PostNL, geen melding in de app, niks. Een belletje gedaan met PostNL en wat mailwissels met Torm. Pakketje leek verdwenen. Ik ben met vakantie gegaan en was het eigenlijk een beetje vergeten. Ineens halverwege september een mail van Torm dat ze een retourzending hadden met mijn shirt. Torm heeft het destijds opnieuw gestuurd incl track trace op hun kosten. Ik kon het proces nu goed volgen, maar pas weken na verzending ineens een melding in mijn PostNL app dat ik douanekosten moest betalen. Dat was puur toeval, omdat ik geen pushmeldingen aan had staan en ik wat aan het klooien was met de instellingen van de app. Geen briefje o.i.d. gehad. Gelijk betaald, maar moest volgens mij nog een week of 2 wachten voordat het binnen was via de pakketdienst. Dus van bestelling in juni uiteindelijk geleverd eind sept/begin okt.

Begin dit jaar weer een shirt bij Torm besteld, maar nu gelijk met Track Trace. Het duurde bijna 2 maanden voordat ik een melding kreeg in de PostNL app met het betaalverzoek van de inklaringskosten. Ik kon via de track trace weer alles goed volgen, maar het duurde erg lang voordat de douane dit had verwerkt. Althans, zo leek het. Dag later lag er dit keer trouwens ook een briefje in de bus van PostNL met hetzelfde verzoek tot betaling van de inklaringskosten. Ik had al betaald via de app, daarna duurde het echter weer bijna 2 weken voordat ik het shirt daadwerkelijk binnen had. Hij was wel mooi op tijd voor het mooie weer, inmiddels 2 ritjes kunnen doen. Dit keer van bestelling net na Oud & Nieuw, levering begin maart.

Als je geen haast hebt, dan werkt het. Maar geduld moet je wel hebben en ik zou niets bestellen zonder track trace.
Laatst gewijzigd door marsman op 15 mar 2022 14:27, 3 keer totaal gewijzigd.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Plaats reactie