Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Het grote gravelbanden topic

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 12 jan 2022 08:11

Mijn Velobuild frame is aan het sterven, vrees ik. Sinds vorig jaar vreet het BB-lagers (elke 2-3 maand vervangen, heb al een schroef BB met huls geplaatst, dat maakt het iets beter) en ook sinds vorig jaar is de achterrem niet meer recht op de fiets te krijgen waardoor de blokken schuin afslijten (en dus nog minder lang meegaan)

Waarschijnlijk een keer teveel mee tegen de grond gegaan (al had mijn vorige Velobuild frame ongeveer hetzelfde probleem na 2-3 jaar: zowel BB als achterrem)

Er zitten nu wel GRX-remmen en dat maakt het iets minder slecht (meer clearance)

Winterfiets ziet uiteraard wel veel meer af, zeker met de veld toertochten die ik in de winter doe (afgelopen weekend leek het soms meer op zwemmen dan op fietsen :D )
Afbeelding

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 12 jan 2022 13:07

Wat is een goede slick die je tubeless kan maken met een breedte tussen ca 35 á 40mm?

Bedoeld voor hardpack: slechte wegen, kasseien,, schelpenpaden en zandwegen.

RobertvD
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 03 dec 2019 15:23

RobertvD 12 jan 2022 14:57

Panaracer gravelking slick is er in 35 en 38mm

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8452
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 12 jan 2022 21:36

Challenge Strada Bianca TLR Gravel
Continental Speed King Performance
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 13 jan 2022 12:49

Wat raden jullie aan voor vuile wegen (modder-nat) en soms eens een stukje offroad mee te pakken? Standaard komt mijn gravel met 45 mm pirelli cinturato. Is dat goed genoeg hiervoor? En bollen die goed op de weg?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8452
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 13 jan 2022 16:17

Djemz schreef: 13 jan 2022 12:49 Wat raden jullie aan voor vuile wegen (modder-nat) en soms eens een stukje offroad mee te pakken? Standaard komt mijn gravel met 45 mm pirelli cinturato. Is dat goed genoeg hiervoor? En bollen die goed op de weg?
De M of de H versie?
Tussen op de weg en modder moet je compromissen sluiten.Ik heb de H versie achter liggen maar dat glijd en geen grip op klei als ondergrond.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 13 jan 2022 16:41

Ik heb vandaag een 100km backroad/gravel rit gedaan op de cinturato's M versie. Maar dan 40 (?)mm. Voldoet uitstekend op vrijwel alle ondergronden. Alleen op echt vette modder wordt het dubieus. Ook op asfalt rijden ze, wat mij betreft, prima.
Ik zie deze als een uitstekende all-round winterband voor de gravelbike.

Gebruikersavatar
Arko74
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 apr 2014 17:50
Locatie: Uden
Contact

Gebruikersavatar Arko74 23 jan 2022 15:49

hayes schreef: 28 nov 2021 17:54 IK heb onlangs de G-One bite opgelegd. Iets meer grip offroad dan de Allround.
Gravel in mijn regio in deze periode gaat altijd gepaard met modder.
Achteraan heb ik de allround liggen maar die slipt eigenlijk bijna continu door als je kracht zet.
Dus ik overweeg de bite achteraan te leggen en vooraan eventueel de Ultrabite.

Iemand ervaring met deze combo?
De Ultrabite vooraan voor grip in de bochten, de bite achteraan om wat meer kracht te kunnen zetten.

edit: De Vredestein Aventura lijkt me ook wel een fijn alternatief.
Hoi hayes,

Heb je uiteindelijk gekozen voor een combi van een Schwalbe Ultrabite voor en G-One bite achter?
Ik zit daar aan te denken omdat ik ook tegen al die modder paden aanloop in Brabant (heb nu Vittoria Terrano Dry 38mm).
Of heb je een andere oplossing gevonden die bevalt? In mijn frame (Orbea Terra) is ruimte tot 40mm (misschien 42).
Snelheid is voor mij niet de hoofdzaak, wil gewoon een beetje meer grip en niet elke graveltocht meerdere keren (bijna) op mijn plaat gaan... :roll:

Er is overigens niet veel leverbaar, eventueel nog Conti Terra Trail, maar daar lees ik wisselende verhalen over gevoeligheid voor stootlek.
"Fietsen is mijn medicijn."

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 23 jan 2022 16:19

Als je een 42mm kwijt kan, zou ik de WTB Resolute zeker aanbevelen. Schitterende band voor de winter (en eigenlijk zelfs in de zomer)

Ook op snellere stukken bolt die erg goed. Hij is mooi rond waardoor hij voorspelbaarder als een band met ander profiel op de kant dan op het loopvlak.

Ik rijd er nu mijn eerste winter mee en heb het gevoel dat ik eindelijk de juiste band heb gevonden voor de winter.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Arko74
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 apr 2014 17:50
Locatie: Uden
Contact

Gebruikersavatar Arko74 23 jan 2022 16:32

Dank voor de tip TL@ :like:

Voor gaat het zeker passen, achter zou ik dat gewoon moeten proberen.
Ik ga eens kijken waar deze band nog leverbaar is, en of er een zwarte uitvoering van bestaat.
"Fietsen is mijn medicijn."

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 23 jan 2022 18:01

De zwarte versie heeft extra bescherming en is een stuk zwaarder. Ook nergens leverbaar. De gewone versie is leverbaar bij Bike24

Ziet er ook best goed uit (vind ik)
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Arko74
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 apr 2014 17:50
Locatie: Uden
Contact

Gebruikersavatar Arko74 23 jan 2022 18:50

Ja dat staat fraai op die mooie gravelbike :like:

Mijn fiets is bonter gekleurd en dan vind ik zwart rustiger ogen, maar het kan natuurlijk wel.
En mochten ze niet passen, dan gooi ik ze op de mbt van mevrouw74. Want die gebruikt de mtb toch alleen maar als gravel/winterfiets :lol:
Bijlagen
terra klein.jpg
Laatst gewijzigd door Arko74 op 23 jan 2022 20:39, 2 keer totaal gewijzigd.
"Fietsen is mijn medicijn."

Plaats reactie