Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Ervaringen E-MTB

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 09 jan 2022 18:49

Vicenza schreef: 09 jan 2022 17:57
TL@ schreef: 09 jan 2022 17:01
....
Paar weken geleden kwam er zo'n veredelde cross-brommer mij voorbij (op een stuk waar er plaats was, dus was het probleem niet) en ik spring mee in het wiel (het waren de laatste 10km van een toertocht, dat kan ik wel tegen 40km/u), ik kon goed volgen maar de meneer op de brommer vond dat niet leuk (mijn probleem niet :D )

....
Maar telt dat nog wel, in het wiel zitten bij een e-bike? :D
Brommertraining is ook training :lol: :lol:
Afbeelding

MonkeyRider
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 30 apr 2015 17:25

MonkeyRider 10 jan 2022 10:07

Ik heb zelf in Oktober een weekje op mijn E-mtb ( Focus Thron2) gereden in de Dordogne , mix met wat ouderen op E-mtb en jongeren op "gewone" mtb.
Gaat erg goed samen, je kunt met standje "eco" net alles goed bijhouden in de klim en op het vlakke en afdalingen maakt het sowieso geen verschil boven de 25km/u. Zodra je wat meer ondersteuning kiest is het op de klimmen vrijwel niet bij te houden, ook technisch klimmen gaat een stuk beter ivm dat "extra zetje" dat je over obstakels helpt. Ook in geval van fors krachtverschil tussen E-mtb-ers, kun je met je "stand" van ondersteuning eigenlijk goed in een groep rijden; de zwakkere kiest een iets hogere stand. Zodra het vlak is of dalend vallen de verschillen tussen mtb en E-mtb vrijwel weg en komt het op techniek aan.
Opvallend is dat het gewicht zodra je fietst vrijwel niet te merken is ( het lijkt zelfs stabieler) , maar wel lastig is als je van je fiets af moet om hem te tillen of mee moet slepen.
Voor mij (64jr) een ideale fiets, maar intussen rond de Alpen en serieuzere berg/heuvel gebieden wordt het de "standaard" voor vrijwel iedereen, behalve als je een lift ter beschikking hebt.
Voor vlak Nederland vraag ik het me af ? Op heuvelachtige routes is het wel erg fijn natuurlijk, maar ik ben wel bang dat opvoeren en evt aso gedrag de zaak kunnen verzieken en de bossen op slot gaan voor de E-mtb ( net als voor de gewone Mtb trouwens).

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 jan 2022 15:23

Anzich heb ik er geen problemen mee.
Al denk ik dat E-bikes er in het geheel voor gaan zorgen dat wij als wielrenners en MTB'ers en gravel rijders minder ruimte gaan krijgen.

Het wordt gewoon te druk. In de Dordogne zoals hierboven is het natuurlijk prima.
Maar op de heuvelrug zou je het wat mij betreft moeten verbieden.

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 10 jan 2022 18:18

Ik wens veel E-MTB-ers een lege accu in het verkeerde dal.
(hoewel ik in veel gevallen vóór ben)
Niet zijken maar reiden !

MonkeyRider
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 30 apr 2015 17:25

MonkeyRider 11 jan 2022 09:43

wasbeer2006 schreef: 10 jan 2022 15:23 Anzich heb ik er geen problemen mee.
Al denk ik dat E-bikes er in het geheel voor gaan zorgen dat wij als wielrenners en MTB'ers en gravel rijders minder ruimte gaan krijgen.

Het wordt gewoon te druk. In de Dordogne zoals hierboven is het natuurlijk prima.
Maar op de heuvelrug zou je het wat mij betreft moeten verbieden.
Het is natuurlijk maar de vraag of er meer fietsers komen door een E-mtb? Voor ruim 4k zie ik meer overstappers komen van een gewone mtb, dan nieuwe rijders? Beginnelingen kopen eerder een gewone mtb......dus dan zou je die beter kunnen verbieden ? :mrgreen: Verder is er geen wettelijke basis om te verbieden omdat een E-mtb gewoon een fiets is, dan zou je ook specifiek gravelbikers of geveerde mtb's moeten kunnen verbieden op routes. Ik vind het persoonlijk ook veel te druk worden in de bossen, maar dat los je niet op met verboden voor types fietsen of fietsers?


Meer in het algemeen: hier worden ervaringen met een E-mtb gevraagd en geen meningen volgens mij?

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 11 jan 2022 10:53

Te druk is op vele manieren te beïnvloeden. Reglementering is er daar 1 van en kan specifiek per gebruikersgroep worden gedaan. Dat een e-bike als fiets wordt gezien is reglement, en reglementen kunnen worden gewijzigd.

In veel Zwitserse berghutten wordt geen mogelijkheid geboden om fietsen op te laden. Een voorbeeld hoe je gebruikers kunt beïnvloeden. En de discussie in de USA over cat1,2,3 e-bikes is al jaren aan de gang.
Een fietsenmaker in Frankrijk (Sospel, Alpes-Maritimes) vertelde lij 3 jaar geleden al dat 85% van zijn verkochte MTB’s electrisch was.
(Even gecheckt, geen meningen in dit bericht)
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 11 jan 2022 11:04

MonkeyRider schreef: 11 jan 2022 09:43
Meer in het algemeen: hier worden ervaringen met een E-mtb gevraagd en geen meningen volgens mij?
Lees de eerste post dan nog even na.
Afbeelding

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 11 jan 2022 13:57

Als het te druk is, wil dat gewoon zeggen dat er nood is aan meer plaats om te fietsen. Dat heeft niets te maken met een e-MTB maar alles met een overheid die niet voldoende inzet op de algemene gezondheid van zijn bevolking.

De e-MTB echt beperken tot 25km/u zou de meeste problemen toch wel oplossen volgens mij.
Afbeelding

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 11 jan 2022 14:06

Drukte is ook te managen. Als je een hoeveelheid mensen twee richtingen op met allemaal verschillende snelheden over een parcours stuurt, zul je meer ontmoetingen/conflictsituaties krijgen dan wanneer je diezelfde groep met dezelfde snelheid allemaal dezelfde richting op laat rijden.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 11 jan 2022 14:59

Enkelrichting is wel te regelen maar dezelfde snelheid echt niet. Dat kan je al zien op elke willekeurige toertocht. De ene rijdt tegen de 30km/u gemiddeld en de ander haalt niet eens 15km/u gemiddeld. Je kan de snelle niet verplichten om 15km/u te rijden en die trage kan je helemaal niet verplichten om sneller te rijden.
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 jan 2022 08:09

Het concentreert zich natuurlijk ook allemaal op de zaterdagmiddag, en zondagochtend in het bijzonder.
Ik meed zelfs op de racer de zondagochtend de laatste twee jaar als het enigzins kan.
Ik rijd bv Amerongen heel vaak op zaterdagochtend. Starten om een uur of 8, dan is het ook echt niet zo druk tot een uur of 12u.
Of vrijdag een middagje vrij. Ook rustig.

Gewoon gezellig, je komt eens iemand tegen......

Probleem is een overbevolkt land met voor een groot deel te veel geld.
In de Ardennen heb ik het buiten een tourtocht nog nooit druk gezien.
Limburg eigenlijk ook niet.

IBAN
Forum-lid
Berichten: 916
Lid geworden op: 22 mar 2006 10:22

IBAN 19 jan 2022 17:50

En alle strava segmenten gaan naar de E bikes................... ;)

Plaats reactie