Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

In de bergen wattage of hartslag volgen?

superfcb
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 okt 2021 18:56

superfcb 10 jan 2022 20:09

Dag fietsfanaten!

In juni rijd ik voor het eerst een granfondo (Sportful Dolomiti Race).

Wat raden jullie aan om te volgen om de inspanningen in te delen? Vooral focussen op de hartslag of op wattage? (Heb momenteel nog geen powermeter, maar als dat een meerwaarde is, wil ik het wel overwegen).

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 10 jan 2022 20:17

Je eigen gevoel?

i-mac

i-mac 10 jan 2022 20:27

Probeer de balans tussen hartslag en ademhaling te vinden. Daar zal je het verst mee komen. En geniet van de omgeving en de sfeer.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3339
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 10 jan 2022 20:42

Ik gebruik mijn PM vooral om me in te tomen tijdens het eerste gedeelte van een GF. Zeg maar de eerste helft tot 2/3 van de rit, naargelang... Je gevoel durft je dan wel eens in de steek laten.

Een HRM draag ik niet.
Laatst gewijzigd door raven14 op 10 jan 2022 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 10 jan 2022 20:43

Zelf rij ik graag op wattage een lange klim. Je moet vooral natuurlijk wel weten “ hoe lang hou ik een X wattage vast”. Wattage reageert snel, hartslag reageert later.
Verder gebruik ik de hartslag om in te schatten hoever ik door mijn krachten heen ben. Je weet bij wat voor een wattage je welke hartslag hebt, blijft de hartslag te laag dan weet je dat het beste eraf is.

Nu ben ik iemand van “meten is weten” en heb inmiddels 12 jaar ervaring om met de combi wattage/hartslag te rijden. Het voelt voor mij comfortabel en blaas me, ook bij lange inspanningen, niet meer op.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 10 jan 2022 20:44

Zit al meer dan een jaar te dubben of ik wel/niet een vermogensmeter wil aanschaffen. In de bergen kijk ik vooral naar HF en VAM (velocità ascensionale media oftewel het aantal hoogtemeters p/u). Geeft mij wel voldoende indicatie hoe ik aan het rijden ben, weet niet wat wattage dan toevoegt.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 10 jan 2022 21:10

Vermogen, terwijl je gevoel en ademhaling niet mag wegstoppen. Heb je op d-day een slechte dag, dan heeft het geen zin om te proberen vermogens te trappen die er die dag niet inzitten. Belangrijkste voordeel van de vermogensmeter is de ingebouwde rem, nauw ja als je het getal in toom kunt houden.

Die hartslag bevestigd na 5 uur dat je inderdaad echt kapot zit en je het niet inbeeldt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Erik1.0
Forum-lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 27 jan 2013 09:49
Locatie: Nijmegen

Gebruikersavatar Erik1.0 10 jan 2022 21:24

Om iets aan een PM te hebben (tijdens een GF) zul je er eerst geruime tijd (jaren) ervaring mee op moeten doen. Ik zou er zeker 1 aanschaffen maar tijdens je eerste GF er niet op kijken, alleen maar gebruiken om achteraf te analyseren. In de loop van de tijd krijg je wel een idee wat voor renner je bent en kun je er tijdens een GF gebruik van gaan maken (pacen). Dat gezegd hebbende: ik gebruik de mijne niet actief tijdens een GF, ik ga gewoon all in en kijk wel waar het schip strandt...

Grtz

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 10 jan 2022 21:34

Ik vind al die getallen soms maar ingewikkeld. Wel leuk hoor. Maar je hebt echt wel tijd nodig om mee leren te fietsen.

Mijn vraag is: wat betekent het als je hartslag na een paar uur fietsen bijv. 15-20 slagen hoger is bij zelfde vermogen tov zeg maar tussen de 30ste-60ste minuut fietsen? Bijvoorbeeld als je Z2-Z3 fietst

Verder vind ik op de powermeter wel veel gecontroleerder fietsen dan op hartslag. Mits je de juiste zones in beeld hebt

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1053
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 10 jan 2022 21:40

Voordat ik een powermeter had kwam ik ook prima omhoog, en voordat ik een hartslagmeter had ook.

VAM zal bij gelijk gewicht, over het algemeen (normaal wegdek, weinig wind) een behoorlijk rechtlijnig verband met watts hebben.
In de bergen zou ik het doen als raven14 en walters. Maar je moet dan wel goed je mogelijkheden kennen, en ook hoe die zijn na x aantal uur met een y inspanning vooraf. Chargerend gezegd, als je de avond voor de Dolomiti Race je PM voor het eerst zou installeren, dan heb je alleen extra gewicht toegevoegd zonder dat je er iets aan gaat hebben. Als je veel ervaring hebt met hartslag zou ik het gewoon daarmee doen, en anders op gevoel.

Verder als je echt heel hoog gaat kan je powermeter (en VAM) toch behoorlijk tegenvallen door lagere zuurstofspanning. Ik denk dat ik dat afgelopen zomer bij de Rettenbachferner wel gemerkt heb, power en snelheid vielen vies tegen bij een voor gevoel erg zware inspanning. De een is daar eerder gevoelig voor dan de ander.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 10 jan 2022 21:45

Vicenza schreef: 10 jan 2022 21:40 Voordat ik een powermeter had kwam ik ook prima omhoog, en voordat ik een hartslagmeter had ook.

VAM zal bij gelijk gewicht, over het algemeen (normaal wegdek, weinig wind) een behoorlijk rechtlijnig verband met watts hebben.
In de bergen zou ik het doen als raven14 en walters. Maar je moet dan wel goed je mogelijkheden kennen, en ook hoe die zijn na x aantal uur met een y inspanning vooraf. Chargerend gezegd, als je de avond voor de Dolomiti Race je PM voor het eerst zou installeren, dan heb je alleen extra gewicht toegevoegd zonder dat je er iets aan gaat hebben. Als je veel ervaring hebt met hartslag zou ik het gewoon daarmee doen, en anders op gevoel.

Verder als je echt heel hoog gaat kan je powermeter (en VAM) toch behoorlijk tegenvallen door lagere zuurstofspanning. Ik denk dat ik dat afgelopen zomer bij de Rettenbachferner wel gemerkt heb, power en snelheid vielen vies tegen bij een voor gevoel erg zware inspanning. De een is daar eerder gevoelig voor dan de ander.
Grote nadeel met VAM is dat je verschillende percentages niet met elkaar kunt vergelijken.. zo is een hoge VAM bij 8% veel makkelijker dan bij 4%.

alef
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 feb 2020 21:33

alef 10 jan 2022 21:59

Ik rij zelf alleen nog op vermogensmeter. Heb wel hartslag bij me (met een horloge) en het is leuk om te zien dat hartslag bij zelfde vermogen nog wel eens scheelt, afhankelijk van hoe goed ik geslapen heb, hoeveel ik getraind heb, hoe ik verder in m'n vel zit.

Het duurde bij mij wel een paar maanden tot een half jaar voor ik echt gewend was aan het rijden met een vermogensmeter, voor ik helemaal niet meer keek naar m'n hartslag en voor ik echt goed doorhad welke vermogens ik hoe lang kon houden.

Als je toch besluit met vermogensmeter te gaan rijden, doe het dan dus op tijd genoeg, zodat je er voldoende aan gewend kan raken voor je tocht in juni zou ik zeggen.

Plaats reactie