Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Shimano C50, Fulcrum Wind DB, Most ultrafast 40 disc

Gebruikersavatar
Tjebakka
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2016 15:20
Locatie: Bolsward

Gebruikersavatar Tjebakka 06 jan 2022 09:50

Orlok schreef: 05 jan 2022 12:44
jackflash schreef: 05 jan 2022 09:16 Andere vraag: ik heb tot nu toe altijd met binnenbanden gereden, ik merk dat tubeless langzaam op aan het komen is. Is het aan te bevelen om over te stappen naar tubeless? En hoe groot is het risico op lek rijden?

Vragen, reacties, suggesties zijn welkom!
Overstappen op tubelessbanden vergt toch wel enig inzicht in wat dat inhoud, want:
- als je zelf de tubelessbanden gaat monteren is het wel handig een tire-booster of nog beter een 24ltr. luchtcompressor te hebben om de banden 'makkelijker' in de tubelessready velg te kunnen laten zetten (ploppen). Een vloerpomp zoals soms als voldoende wordt gezegd is helaas niet altijd waar.
of gewoon een co2 patroontje gebruiken. :winkthumb:
If it's not fixed, it's broken.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15822
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 06 jan 2022 12:51

Tjebakka schreef: 06 jan 2022 09:50
Orlok schreef: 05 jan 2022 12:44
jackflash schreef: 05 jan 2022 09:16 Andere vraag: ik heb tot nu toe altijd met binnenbanden gereden, ik merk dat tubeless langzaam op aan het komen is. Is het aan te bevelen om over te stappen naar tubeless? En hoe groot is het risico op lek rijden?

Vragen, reacties, suggesties zijn welkom!
Overstappen op tubelessbanden vergt toch wel enig inzicht in wat dat inhoud, want:
- als je zelf de tubelessbanden gaat monteren is het wel handig een tire-booster of nog beter een 24ltr. luchtcompressor te hebben om de banden 'makkelijker' in de tubelessready velg te kunnen laten zetten (ploppen). Een vloerpomp zoals soms als voldoende wordt gezegd is helaas niet altijd waar.
of gewoon een co2 patroontje gebruiken. :winkthumb:
Dan moet je daarna de band terug laten leeglopen, de sealant indoen en dan terug oppompen.
Want CO2 gaat niet goed samen met de sealant vloeistof.
I know myself like no one else
Nothing to defend

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12466
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 jan 2022 12:54

jawel co2 gaat best prima, dat zijn van die indianen verhalen.
Het wordt alleen een ongelofelijk pestbende als het niet goed gaat. Maar ik heb het zo vaak gedaan.

Voor de TS zou ik toch op zoek gaan naar een handgespaakt setje. zit je afhankelijk van de naven ook zo rond de 1000 euro in NL gebeouwd.

jackflash
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 06 jan 2022 15:03

wasbeer2006 schreef: 06 jan 2022 12:54 Voor de TS zou ik toch op zoek gaan naar een handgespaakt setje. zit je afhankelijk van de naven ook zo rond de 1000 euro in NL gebeouwd.
Omdat je voor dat geld meer waarde krijgt? Of omdat de fabriekswielen in die prijscategorie niet goed genoeg zijn?
't is wel de overweging waard.
Heb je ervaring met een goede handspaken?

Gebruikersavatar
JorgV
Forum-lid
Berichten: 214
Lid geworden op: 10 jul 2014 19:18

Gebruikersavatar JorgV 06 jan 2022 23:41

Vooral omdat je ze helemaal naar wens kunt laten maken, rekening houdend met je gewicht, gebruik en voorkeuren.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12466
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 jan 2022 09:14

Inderdaad onze forumgenoot philippos maakt wielen.
Ik heb ze niet van hem maar via Andless wielen en zo zijn er nog meer.

Een handgespaakt wiel kan je zelf samenstellen, dus je hebt invloed op gewicht, aantal spaken breedte.

Niet elk merk levert een bepaalde breedte/hoogte gewicht.
Kijk je kan een Enve setje kopen, maar voor die prijs heb je twee handgespaakte setje en ik durf te zeggen dat die net zo goed zijn.

Als je goed gaat kijken zie je nu losse velgen bij de leveranciers die pas twee a drie jaar later in fabriekswielen zitten.
Ik rijd bv al sinds 2016 met hookless en 21mm binnenbreedte. (ik zeg niet dat het beter is, maar dat zie je pas 1 a 2 jaar bij de grote merken).

Voordeel van veel "losse naven" is dat je vaak veel makkelijker een andere body kan steken.
Andere end caps waardoor mijn wielset ineens in een gravel racer kan.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8446
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 07 jan 2022 10:15

Idd wat wasbeer aangeeft,ik rij al 5 jaar met velgen van light-bycicle.Laatste 2 jaar bouwen volgens mij meerdere wielbouwers met deze velgen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

vangogh
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 okt 2006 16:15

vangogh 08 jan 2022 15:43

jackflash schreef: 05 jan 2022 18:19
vangogh schreef: 05 jan 2022 15:35 Sorry, en dan vergeet ik nog te zeggen dat ze minder dan 1350gr zijn voor de disc versie.
Dank voor de tip. Mooie wielen, en behoorlijk licht. Al hou ik persoonlijk niet zo van de 'carbon' look. Ik bedoel dan dat je de matte stroken er door heen ziet.
Begrijp ik. Is niet voor iedereen en ook niet per se mijn voorkeur. Ik heb het uiterlijke aspect uiteindelijk minder belangrijk gemaakt omdat deze wielen voor het geld zo goed getest worden. Maar mat zwart is zeker mooier.

Gebruikersavatar
JorgV
Forum-lid
Berichten: 214
Lid geworden op: 10 jul 2014 19:18

Gebruikersavatar JorgV 08 jan 2022 22:11

Qua tubeless trouwens, ik zou het iedereen aanraden. Het lijkt een hoop gedoe, maar dat valt (mij) in de praktijk erg mee. Af en toe bijvullen en verder heb ik er geen omkijken naar.

Het monteren van nieuwe banden kan wel wat lastig zijn, maar daarentegen heb in 15k km pas 1 keer lek gereden. Toen had ik al een tijdje niet meer bijgevuld, dus dat doe ik sindsdien regelmatig (2/3 keer per jaar denk ik)

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 10 jan 2022 12:27

JorgV schreef: 06 jan 2022 23:41 Vooral omdat je ze helemaal naar wens kunt laten maken, rekening houdend met je gewicht, gebruik en voorkeuren.
In hoeverre zal dat er voor de meeste fietsers dan helemaal anders uit zien ? Ik denk van niet. Zeker niet voor iemand die om advies vraagt wat te kopen en dus blijkbaar geen heel specifiek eigen idee heeft. Wat voegt maatwerk dan toe ?

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2848
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 10 jan 2022 14:42

- generieke onderdelen die makkelijk te verkrijgen en vervangen zijn
- bij TS niet van per se van toepassing gezien zijn gewicht en kilometrage maar handgespaakte wielen gaan anders langer mee met minder vaak problemen
- commentaar die ik vaak terug krijg: handgespaakt stuurt strakker en rijdt fijner dan fabrieksset. Ook tov dure sets (duurder is niet altijd beter)
- iemand met hoge wattages die zijn body met sprints aan gort trapt zal hoge kosten hebben met standaard wielen
- er zijn genoeg mensen die graag met iets anders dan standaard spullen rijden (dit is een geheel subjectieve reden)
- een set krijgen specifiek gericht op een doel en niet een net niet set
- etc

Nadelen? Zeker.
- Teveel keus (op het eerste gezicht, daar is advies voor).
- Niet altijd even goedkoop als standaard werk
- Het is geen webshop/winkel waar je nu afrekent en morgen jouw wielen in huis hebt
- je moet iedere keer aan je maten uitleggen wat je nu weer gekocht hebt...

Er zijn genoeg goede standaard wielen, zeker boven de 400 voor alu en boven de 1200 voor carbon. En voor het gros zullen ze voldoen. Maar niet iedereen valt binnen het gemiddelde qua gewicht, kilometers, doel, gebruik etc. En dan is een bezoek bij een wielbouwer geen slecht idee.

Gebruikersavatar
JorgV
Forum-lid
Berichten: 214
Lid geworden op: 10 jul 2014 19:18

Gebruikersavatar JorgV 10 jan 2022 20:17

jsparie schreef: 10 jan 2022 12:27
JorgV schreef: 06 jan 2022 23:41 Vooral omdat je ze helemaal naar wens kunt laten maken, rekening houdend met je gewicht, gebruik en voorkeuren.
In hoeverre zal dat er voor de meeste fietsers dan helemaal anders uit zien ? Ik denk van niet. Zeker niet voor iemand die om advies vraagt wat te kopen en dus blijkbaar geen heel specifiek eigen idee heeft. Wat voegt maatwerk dan toe ?
Wat Philippos ook al zegt, ik wilde bijvoorbeeld een titanium body, omdat een alu body bij mij enorm snel invreet. Verder wilde ik meer spaken achter in verband met mijn gewicht en wattage en dan ook nog eens sterkere spaken aan de drive side.

Tot slot wilde ik een tubeless ready velg en een die wat breder was dan veel fabriekssets op dat moment, zodat m'n banden 'erbinnen' vallen.

Ik wist zelf al behoorlijk goed wat ik wilde hebben, dus het was ook een kwestie van details afstemmen en een check of dat wat ik in mijn hoofd had inderdaad bij me zou passen.

Als aanvulling, een wielset kost een significant bedragd (ik heb er in ieder geval aardig voor moeten sparen :shock: ). Dan heb ik liever iets wat (bijna) helemaal naar mijn zin is, dan een 'standaard' optie.
Ik neem ook aan dat je een nieuwe wielset koopt omdat je oude set 'iets' mist, wat dat ook moge zijn (looks, gewicht, etc). Je weet dus wat je wilt of wilt verbeteren ten opzichte van de set die je al hebt. Aan de hand daarvan ga je kijken voor een nieuwe. Het kan zijn dat een standaard set aan al je wensen voldoet, dan neem je die, maar als dat niet zo is, dan is handgespaakt een heel goede optie.

Plaats reactie