Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Zijn deze blokken versleten of niet? Magura

baron062
Forum-lid
Berichten: 1122
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 10 jan 2022 07:12

Volgens mij zijn de plunjers van die magura remmen begrensd in slag. Het zou zo kunnen zijn dat door een montagefout de remmen te ver naar buiten staan en de blokken de velg nog net raken. HarryBeun, kan je een foto maken van de achterkant van de rem, terwijl je de rem aantrekt, dus de blokken tegen de velg duwt?

Verder eens met de rest, Magura maakt bijna onfeilbare velgremmen....

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 10 jan 2022 07:57

Hier in het huishouden rijdt mevrRikkert ook met een e-bike voor woon-werk. Met Magura's. En die remmen prima. En zowel mijn vrouw als ik rijden standaard in de snelste stand.

Dus mijn advies mbt ombouwen naar andersoortige remmen is dan ook: Niet Doen. Die Magura's zijn echt prima aan het remmen te krijgen, blijkbaar doe jij of je FM niet het goede. Maar het kan niet zo zijn dat heel veel mensen in berggebieden prima remmen met die dingen en dat ze in jouw situatie in het vlakke Vleuten dienst weigeren.

Doen ze het wel als ze net bij de FM vandaan komen, of doen ze het dan ook niet? Suggestie van hierboven zou een optie kunnen zijn. Velgen schoonmaken op zich ook, alleen moet ik zeggen dat we dat bij de e-bike van mevrRikkert nog nooit gedaan hebben (en dat was blijkbaar ook niet nodig dan).

Met betrekking tot de toonzetting in dit topic: voor de topic-starter, ik zou wat meer open staan voor de suggesties van de mensen die hier reageren, er zitten hier mensen die hobbymatig en professioneel met fietsen bezig zijn. Als die bijna allemaal aangeven dat het gewoon moet werken, dan zou je hun suggesties ook uit kunnen proberen. Als je gelijk reageert met dat velgremmen van magura ruk zijn, zonder hun hulp die je zelf vraagt te aanvaarden, dan verdoe je jouw en onze tijd. Ik denk dat dat ook beetje de reacties van andere gebruikers uitlokt, zij zien vaker mensen met deze toonzetting op het forum.

Dus maak de velgen eens schoon, kijk eens naar de afstelling zoals hierboven wordt gesuggereerd, en laat nog eens weten of dat geholpen heeft. Wellicht dat wat mensen je naar aanleiding van die bevindingen nog verder kunnen helpen. Als dat nog nodig is tenminste. Succes!
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 10 jan 2022 08:11

als je ze opruimt zijn er genoeg hier die het willen overnemen ;)
maar zadel ajb niemand op met jou "probleem" dus maak het bekend, wanneer je de fiets van de hand doe, wel zo netjes.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 10 jan 2022 08:33

rikkert schreef: 10 jan 2022 07:57 Hier in het huishouden rijdt mevrRikkert ook met een e-bike voor woon-werk. Met Magura's. En die remmen prima. En zowel mijn vrouw als ik rijden standaard in de snelste stand.

Dus mijn advies mbt ombouwen naar andersoortige remmen is dan ook: Niet Doen. Die Magura's zijn echt prima aan het remmen te krijgen, blijkbaar doe jij of je FM niet het goede. Maar het kan niet zo zijn dat heel veel mensen in berggebieden prima remmen met die dingen en dat ze in jouw situatie in het vlakke Vleuten dienst weigeren.

Doen ze het wel als ze net bij de FM vandaan komen, of doen ze het dan ook niet? Suggestie van hierboven zou een optie kunnen zijn. Velgen schoonmaken op zich ook, alleen moet ik zeggen dat we dat bij de e-bike van mevrRikkert nog nooit gedaan hebben (en dat was blijkbaar ook niet nodig dan).

Met betrekking tot de toonzetting in dit topic: voor de topic-starter, ik zou wat meer open staan voor de suggesties van de mensen die hier reageren, er zitten hier mensen die hobbymatig en professioneel met fietsen bezig zijn. Als die bijna allemaal aangeven dat het gewoon moet werken, dan zou je hun suggesties ook uit kunnen proberen. Als je gelijk reageert met dat velgremmen van magura ruk zijn, zonder hun hulp die je zelf vraagt te aanvaarden, dan verdoe je jouw en onze tijd. Ik denk dat dat ook beetje de reacties van andere gebruikers uitlokt, zij zien vaker mensen met deze toonzetting op het forum.

Dus maak de velgen eens schoon, kijk eens naar de afstelling zoals hierboven wordt gesuggereerd, en laat nog eens weten of dat geholpen heeft. Wellicht dat wat mensen je naar aanleiding van die bevindingen nog verder kunnen helpen. Als dat nog nodig is tenminste. Succes!
+1 :like:

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 10 jan 2022 09:15

Zo. Popcorn is op.

De discussie ging in eerste instantie een kant op dat popcorn gerechtvaardigd was. De toon van de berichten is nu anders. De strekking hier is dat je je hart mag luchten maar dat je ook open staat voor advies/suggesties. Dat lees ik niet terug in jouw berichten.

Trommel remmen worden vooral (en waarschijnlijk alleen) in NL en noordwest Duitsland met een reden verkocht, het is er tamelijk vlak. Verder is het (was het) velgrem.

Voordeel van de trommel rem is dat het onderhoudsarm is omdat het een soort van gesloten systeem is. Voor korte woonwerk stukken op het vlakke gaat dit prima. Iedereen zijn mening, ik vond matig. Het remt wel maar in mijn geval zeker een stuk minder dan een velgrem fiets. Ik had een trommel rem hybride, mijn vrouw een velgrem hybride. Die van mij was een mooi weer fiets, mijn vrouw dagelijks naar werk, zoals jouw vrouw. Beide fietsen nooit onderhoud. Ben nog geen trommel rem fiets tegen gekomen dat beter remt dan dat arm fietsje van mijn vrouw met simpele Deore remmen. Overigens zijn beide fietsen van gerenommeerde merken met in het algemeen goede onderdelen. Intussen is mijn fiets weg.

Dit is dan mijn mening, terecht of niet.

Ik denk dat veel forum lezers niet houden van zeik berichten en dat waren de eerste berichten wel in de toon. Dan kun je een zekere reactie verwachten.

Over de fietsenmaker. Ik vind die kosten nog meevallen. Let op, ik zeg niet dat ik het ermee eens ben. Als je per kwartier afrekent en materiaal en btw erbij neemt, is dit niet een gek plaatje. Is jouw probleem correct opgelost? Ik kan mij voorstellen dat dit slecht voelt.

De blokjes zien er niet versleten uit maar dat betekent niet dat ze goed zijn. Het kan zijn dat de oppervlakte uitgehard is. Heb ik ook 2x gehad met mijn blokjes. Een fietsenmaker gaat niet 4 blokjes ontvetten en schuren, dat weegt in arbeidskosten niet op tegen nieuwe blokjes insteken.

Heb je elders om een second opinion gevraagd? Het kan zijn dat het jouw fietsenmaker niet lukt om het goed te krijgen, dat er iets verkeerd afgesteld is of dat er iets defect is. Blijkbaar kom je op dit adres niet verder. Eens elders laten nakijken met een frisse blik zou wellicht wel helpen.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 10 jan 2022 10:21

baron062 schreef: 10 jan 2022 07:12 Volgens mij zijn de plunjers van die magura remmen begrensd in slag. Het zou zo kunnen zijn dat door een montagefout de remmen te ver naar buiten staan en de blokken de velg nog net raken. HarryBeun, kan je een foto maken van de achterkant van de rem, terwijl je de rem aantrekt, dus de blokken tegen de velg duwt?

Verder eens met de rest, Magura maakt bijna onfeilbare velgremmen....
Dat lijkt me ook. Ik heb jaren met HS33's rondgereden op mijn MTB (ook FIRMtech op de voorvork), in een tijd dat ik echt nauwelijks iets aan onderhoud deed (zeker geen velgen schoonmaken), en ze remden vrijwel altijd prima. De enige keren dat ik niet goed tot stilstand kwam was als mijn blokken te ver afgesleten waren en daardoor niet hard genoeg tegen de velg gedrukt konden worden.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 10 jan 2022 16:02

beunharry schreef: 09 jan 2022 21:07 ...

Wat mij betreft kan dit topic weg of op slot. De mensen die serieus antwoordden, hartelijk dank voor de antwoorden. De trollen die over popcorn beginnen: wat een miezerig leven heb je dan toch.
...
Doe maar weg dan. Gezien de gebruikte taal richting andere forumdeelnemer voegt het totaal niets toe. :dislike: :dislike: :dislike:

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1253
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 11 jan 2022 12:21

Door regelmatig de blokjes en niet te vergeten de velg te reinigen met een beetje azijn op een doekje "bijten" ze weer als vanouds.
Daar heb ik geen schijfremmer voor nodig. Ook enige remtechniek is geen overbodige luxe en daar mankeert het nog wel eens aan.
...

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 11 jan 2022 12:53

Remtechniek: ik zou zeggen gewoon knijpen :-)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

hayes

hayes 11 jan 2022 15:27

Ergens zal de ervaring van beunharry wel kloppen.
Ik ga er van uit dat je dit echt zo ervaren hebt. En remmen moeten remmen. Punt.

Ik had op m'n eerste mountainbike ook Magura33. Ik geef toe dat die fiets slecht onderhouden werd. Ik kan me niet herinneren dat ik er in de twee jaar dat ik er mee reed, oot een deftig onderhoud laten uitvoeren heb. Die remmen deden heel goed hun werk. Ik moest bij keihard remmen opletten om mezelf niet over het stuur te lanceren. Dus ergens moet er volgens mij iets niet ok zijn met jouw remmen.

Mijn vrouw haar elektrische fiets heeft basic velgremmen. Ik heb haar nog nooit horen klagen. En haar fiets gaat 1 keer per jaar op onderhoud.
Ik dacht eigenlijk net dat trommelremmen aan het uitsterven waren.

Hang je vast aan je fietsenmaker (omwille van garantie bijvoorbeeld)? Anders zou ik even bij een andere FM binnenspringen.
Voor sommigen is vervangen zo lijkt het wel altijd de enige optie.

RobertvD
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 03 dec 2019 15:23

RobertvD 11 jan 2022 15:41

hayes schreef: 11 jan 2022 15:27 Hang je vast aan je fietsenmaker (omwille van garantie bijvoorbeeld)? Anders zou ik even bij een andere FM binnenspringen.
Voor sommigen is vervangen zo lijkt het wel altijd de enige optie.
Als de fietsenmaker je verteld dat je remmen "onderhoudsvrij" zijn. Als je fietsenmaker je blokken vervangt terwijl ze nog niet versleten zijn en het probleem niet opgelost is. Als je fietsenmaker de leidingen ontlucht en het probleem niet opgelost is. Als je fietsenmaker je niet uitlegt hoe je de remmen kan afstellen......

Dan is het tijd voor een nieuwe fietsenmaker (en niet voor trommelremmen).

beunharry
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 dec 2021 10:41

beunharry 08 jan 2023 00:59

Nou. vandaag weer met die kutremmen naar dealer geweest. Weer E90 gespendeerd. Omdat er alweer bijna iemand verongelukt was met TOTAAL NIET werkende remmen.

Deze keer wél een eerlijke fietsenmaker: "Ja als je veel km fietst, zijn die remmen naadje, we zien ze HEEL ERG VEEL terug".

Plaats reactie